رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت: طی ۲ سال اخیر ۲۰۷ پروانه چرای الکترونیکی برای مرتعداران لارستان صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، منصور رضایی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان اظهار کرد: برای صرفه جویی در مصرف انرژی و تسریع و تسهیل در امور تکریم ارباب رجوع و کاهش تردد و جابه جایی غیرضروری، تمدید پروانه مرتعداری از سال ۹۷ در لارستان به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی قابل صدور است.

او افزود: دامداران و بهره برداران می‌توانند با مراجعه به این پنجره در هر زمان و مکان با کد رهگیری مربوطه درخواست خود را پیگیری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با ارزیابی مثبت از پرداخت سالانه عوارض پروانه چَرا در لارستان ادامه داد: از سال ۹۷ تاکنون ۲۰۷ پروانه چَرا به صورت الکترونیکی تمدید شده که مجموع مبالغ اخذ شده از مرتعداران بیش از یک و نیم میلیارد ریال بوده است.

رضایی گفت: از آنجایی که طبق دستورالعمل ممیزی مراتع هر ساله و قبل از ورود دام به مراتع باید پروانه‌های مرتعداری مورد تمدید قرار گیرد به همین دلیل مرتعداران باید سالانه نسبت به تمدید پروانه چرای خود اقدام کنند و در غیر این صورت در صورتی که به مدت ۳ سال متوالی و یا ۵ سال متناوب نسبت به تمدید پروانه چَرا اقدام نکنند پروانه چرای آن‌ها ابطال می‌شود.

او افزود: در صورت فوت دامدار، وارثین به مدت ۲ سال فرصت دارند نسبت به انتقال عرف مرتعداری اقدام کنند، در غیر این صورت پروانه مرتعداری آن‌ها بدون اعتبار و باطل می‌شود.

رضایی تصریح کرد: چنانچه بهره برداران در بهره برداری اصولی و برابر ظرفیت از مراتع موارد قانونی را رعایت نکنند نیز با ابطال پروانه چرا روبرو خواهند شد.

او با اشاره به کنترل‌های لازم در عُرف‌های مرتعی شهرستان اظهار کرد: حضور مستمر مرتعداران ذیحق در عرف‌های تعیین شده ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی در ورود و خروج غیر قانونی دام‌های غیر مجاز میتواند تا حد قابل توجهی مانع از تخریب و تصرف در این عرصه‌ها شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با بیان اینکه هر گونه بهره برداری مرتعی در دو قالب پروانه چرا یا طرح مرتعداری انجام می‌شود، اضافه کرد: گروه‌های کنترل کوچ در فصل قشلاق در همه گلوگاه‌های ورودی شهرستان مستقر و از ورود دامداران و بهره برداران بدون پروانه چرا و غیرمجاز جلوگیری خواهند کرد.

هم اکنون بیش از ۳ هزار خانوار و بهره بردار مرتعی در قالب ۱۶۸ سامانه عرفی از مراتع لارستان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار