یک کارشناس مذهبی گفت: در برخی روایات آمده است که سال حقیقی در شب‌های قدر آغاز می‌شود.

فرهنگی////آغاز سالِ حقیقی در شب‌های قدر و ماه رمضان استمسعود اسماعیلی کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و عترت گروه فرهنگی و هنری باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تعیین سال‌های شمسی و میلادی  قراردادی است، گفت: سال و ماه قمری نزد خداوند اعتبار دارد. عمده تعالیم و اعمال دینی در همین ماه‌ها صورت می‌گیرد؛ برای نمونه حج در ماه ذی الحجه و روزه در ماه مبارک رمضان اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مذهبی افزود: تعیین اول سال و ابتدای ماه از منظر دینی یک موضوع عقلی، استدلالی و یا قراردادی نیست؛ بلکه مسئله‌ای کشفی و نقلی است که باید با اتکا به تعالیم وحیانی به حقیقت آن رسید.

او گفت: شروع سال قمری به اعتبار تقویم در ماه محرم و یا به اعتبار هجرت پیامبر(ص) در ماه ربیع‌الاول تعیین شده است. این موارد بیشتر قراردادهایی بشری به شمار می‌روند، ولی با بررسی روایات به نظر می‌رسد سال حقیقی با ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر آغاز می‌شود.

اسماعیلی توضیح داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند «لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ هِیَ أَوَّلُ اَلسَّنَةِ وَ هِیَ آخِرُهَا (۱)؛ شب قدر آغاز و انجام سال است»، زیرا تقدیر‌های یک ساله‌ پیشِ رو از سوی ملائکه و روح در آن شب نازل می‌شوند و به نوعی  می‌توان تحویل سال حقیقی را  لحظه‌های بی نظیر نزول ملائکه دانست.

تقدیر‌های یک ساله‌ پیشِ رو از سوی ملائکه و روح در شب قدر نازل می‌شوند و به نوعی می‌توان تحویل سال حقیقی را  لحظه‌های بی نظیر نزول ملائکه دانست.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است که «رَأْسُ السَّنَةِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ یُکْتَبُ فِیهَا مَا یَکُونُ مِنَ السَّنَةِ إِلَى السَّنَةِ (۲)؛ آغاز سال، شب قدر است، در آن شب هر چه از این سال تا سال بعد رخ می‌دهد، نوشته می‌شود».

او تأکید کرد: بر اساس روایاتی معتبر، نزول فرشتگان الهی در شب قدر بر امامِ هر زمان- امام زمان کنونی، حضرت مهدی (عج)‌ هستند- انجام می‌شود؛ در همین باره حدیث امام باقر(ع) قابل استناد است که فرموده‌اند «لاتَخفی عَلَینا لَیلَةُ القَدرِ، إنَّ المَلائِکةَ یطوفونَ بِنا فیها (۳)؛ شب قدر بر ما پوشیده نمی‌مانَد و فرشتگان در آن شب، گِرد ما می چرخند».

وی بیان کرد: در سوره قدر هم خداوند می‌فرماید که «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْر (۴)؛ فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند» آنچه که از مقدرات مانند بلاها، بیماری‌ها از یک سو و همچنین رزق و روزی گسترده، توفیق‌هایی مثل زیارت اهل بیت (ع) و کسب معرفت خدا و ائمه از سوی دیگر وجود دارد، همه در شب قدر به پیشگاه ولی خدا عرضه می‌شود؛ به همین جهت در ادعیه ماه مبارک رمضان تقاضای حج از خداوند به فراوانی وجود دارد (۵). 

اسماعیلی تصریح کرد: در مفاتیح الجنان، مرحوم شیخ عباس قمی به نقل از کتاب زاد المعاد علامه مجلسى بیان کرده است که امام کاظم (ع) فرموده‌اند در ماه مبارک رمضان در اول سال یعنى ابتدای ماه، دعای مذکور خوانده شود؛ در ویژگی قرائتش ذکر شده است که هر کس این دعا را از براى رضاى خدا با نیت صحیح و بدون ریا بخواند، در آن سال فتنه، گمراهى و آفت به دین او یا بدنش نمی‌رسد. همچنین خداوند او را از شرّ آنچه در آن سال واقع مى‌‏شود، حفظ خواهد کرد.

او ادامه داد: در بخشی از این دعا که با عبارت «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ» آغاز می‌شود، آمده است «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی مُسْتَقْبَلِ سَنَتِی هَذِهِ فِی حِفْظِکَ وَ فِی جِوَارِکَ وَ فِی کَنَفِکَ» که ترکیب مُسْتَقْبَلِ سَنَتِی تأیید کننده آغازگر سال بودنِ ماه رمضان است.

این کارشناس مذهبی در پایان اظهار کرد: تقدیر ما در ابتدای سال و در شب قدر به پیشگاه امام زمان(عج) عرضه می‌شود و شایسته است در این شب‌ها با خواندن دعای یاد شده و سایر ادعیه از پروردگار بهترین تقدیرها برای همه مسلمانان و بلکه اهل عالم تقاضا شود.

دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ را در ادامه بشنوید:

 

پی نوشت ها:

۱. الکافی جلد۴ صفحه۱۶۰، کِتَابُ اَلصِّیَامِ،  بَابٌ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ

۲. تهذیب الاحکام ج ۴ ص ۳۳۲

۳.مجلسی بحارالأنوار ج ۹۷ ص ۱۳

۴. آیه ۴ سوره قدر

۵. رجوع کنید به دعای اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۵:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا مثل بندهاش نیست که به همه چیزفرق بزاره که اون تقویم شمسی یا قمری یا میلادیست فرق گذاشتن تفکیک کردن هرچیزی ما انسانها هستیم نه خدا اون ماهاهستیم که چیزی که بنظرمون درسته میگم خدا اینوقبول داره هرچیزی هم قبول نداریم میگم خدا قبول نداره خدا خوب میدونه چی بده چی خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداوندا سرنوشتم رو اونتور که میخوام تقدیر کن
Germany
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا خودت بدادمان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصل دعا برای ظهوره
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
در این شب عزیز از خداوند می خوام بیماران راشفا پرستار صبرعنایت نماید وهمیچنین از خداوند می خواهم مردم کشورم را از شرانسانهای فاسد و دو رو که خون مردم رو تو شیشه میکنند نجات دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
به قومی مبتلا شده ایم که فکر میکنند بقیه هیچ نمیدانند و خودشون عقل هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسانی که غیر از مذهب ما مذهبی دارند سرنوشتشان تعیین نمیشود؟ سرنوشت انسان ها دست خود و خداوند از و مختص این شب نیست ولی دعا خاندن بسیار هم خوب است تا از خداوند طلب عفو، بخشش و رحمت کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگر خدا مثل ما تعصب دارد که تقویم قمری را قبول داشته باشد؟بنظر من خدا تمام تقویم ها را قبول داره دست از این کارا بردارید
خدا خدای همه هست نه فقط اعراب که زبان و تقویم اونا را قبول داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
بزرگوار آنچه خدا تعیین کرده علامت تعصبه؟

اگر مثلا روزی را خدا به عنوان عید قربان قرار داده و شبی را لیله القدر این علامت تعصبه؟

این ها راهنماهای بندگی کردن خداست، که مثلا کی باید روزه بگیریم (ماه رمضان) و کی نباید ( عید فطر).
پس نفرمایید تعیین سال و ماه قمری توسط خدا تعصبه. بعد هم تقویم قمری از اول خلقت بوده و ربطی به عرب و عجم نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا الکی جبه میگیری منظور متن بالا رو نفهمیدید بر اساس روایت معصوم هست نزد خداوند تقدیر رو از شب قدر ماه رمضان تا رمضان سال رقم می خورد. بعدهم قرآن و ائمه برای همه جهانیان وامت مسلمان درهمه جای دنیا هست.وسنت پیامبرخدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
شب اول سال شب عید هست این توهمات بدرد خودتان میخورد
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۵:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایشون هم نگفته شب عید نوروز اصلا عید نیست. میگه که به دلیل رقم خوردن تقدیرها و... در شب قدر، این شب ها و ماه رمضان شروع حقیقی ساله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اتفاقا راسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سال آبی داریم . سال تحصیلی داریم . سال اقلیمی داریم . سال معنوی داریم .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
از خدا میخواهم به حق شب و روزش، به حق طلوع و غروبش ما رو از شر تحجر، تعصب، نادانی، افراط، تفریط خلاص کنه، طوری که بتوانیم ازاد بیاندیشیم، آزاد عمل کنیم، آزاد بگیم و آزادانه و عادلانه و بدون هیچ تظاهری زندگی کنیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما تا رهنمود علی داریم که میفرماید اللهم انی اسئلک اعفو و العافیه و .... بهترین شب قدر است کاری به امثال این اقا نداریم ضمنا خواسته و ذکر اصلی من در این شبها لعن الله امرین بالمعروف التارکین له میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
از خداوند بخواهیم ما را با اصل اسلام آشنا کند تا به واجبات عمل کنیم نه مستحبات
بجای صورت به سیرت برسیم
دروغ و تزویر نداشته باشیم
اسراف نکنیم
عبادت کنیم نه نمایش و رقاصی و اسمش را مداحی بگذاریم
حق الناس را مایملک خود ندانیم
انسان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت به شما. بسیار پرمغز وآموزنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
یعنی چی به مستحبات عمل نکنیم؟
یعنی چی به جای صورت به سیرت برسیم؟
هم واجب هم مستحب.
هم سیرت هم صورت
آخرین اخبار