رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مدل تعالی سازمانی باعث افزایش بهره بری در بخش کشاورزی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: عرصه‌های وسیع کشاورزی در پهنه ها، مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها همگی مگاپروژه هستند که برای مدیریت کردن این مگا پروژه‌ها نیاز به سواد بالا است از این رو مدل تعالی سازمانی (EFQM) به عنوان یک مدل مدیریتی که باعث افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می‌شود در این سازمان جاری سازی شده است.

او، در نشست با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان فارس تصریح کرد: بر اساس این مدل ماموریت‌ها، چشم انداز‌ها و استراتژی‌ها تدوین شده است و به دنبال دستیابی به نتایج هستیم.

قاسمی با اشاره به اینکه نتایج باید از طریق رهبری یا مدیریت درست و با اتخاذ استراتژی‌های به هنگام که از تحلیل سوات استخراج شده دنبال شود، ادامه داد: این نتایج با استفاده از ظرفیت کارکنان، منابع و شراکت‌ها و احصای همه فرآیند‌ها در یک بستر رشد و یادگیری ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: مدل تعالی سازمانی یک مدل مدیریتی است که بر اساس این مدل برای جاری سازی هر استراتژی باید الگوی رادار حاکم باشد تا بهبود مستمر حاصل شود.

او، اضافه کرد: مدل تعالی سازمانی  باعث انسجام، هماهنگی، هم افزایی و بهبود مستمر در مجموعه خانواده بزرگ جهاد کشاورزی می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه امسال جایزه تعالی شهرستانی در دستور کار این سازمان قرار دارد، اظهار کرد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها بر اساس مدل تعالی سازمانی ارزیابی می‌شوند و از این رو باید شرایط رشد و یادگیری را برای خود و همکاران فراهم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شناسایی ذی‌نفعان را نخستین گام برای شروع هر فعالیت برشمرد و تاکید کرد: به منظور برقراری ارتباط موثر باید جایگاه ذی نفعان را به لحاظ علاقه و قدرت مشخص شود.

او، با اشاره به گواهی نامه‌های تعالی اخذ شده از سوی این سازمان گفت: در حال حاضر سازمان به سمت دستیابی به جایزه تندیس بلورین در حرکت بوده و در این راه هر کدام از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها یک واحد عملیاتی سازمان هستند و بر اساس ظرفیت‌ شهرستان، نقشه استراتژی توسط معاونت برنامه ریزی تدوین و اعلام شده است.

اطلاع رسانی ضرورت کار هر مدیر

قاسمی با بیان اینکه انعکاس دستاورد‌ها و اقدامات مثبت، روحیه نشاط در جامعه ایجاد می‌کند، بیان کرد: اطلاع رسانی ضرورت کار هر مدیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر شرایط حاکم بر جامعه به دلیل شیوع کرونا و تغییرات حوزه اقتصاد در شرایط فعلی، تصریح کرد: از این شرایط به عنوان فرصت استفاده کنید و با استفاده از حوزه آی تی و فن آوری اطلاعات فرآیند کاری را اصلاح کنید.

او، ادامه داد: به منظور حل مسائل اولویت دار مانند کمبود وسیله نقلیه، تعیین تکلیف پست‌های اداری در شهرستان‌های تازه تاسیس و سایر موارد، تیم‌های کاری با حضور مدیران شهرستان‌های درگیر با مشکلات و مدیران ستادی مربوطه تشکیل و با همفکری و تشریک مساعی راهکاری ارائه شود.

مدیران نگاه ویژه به زکات داشته باشند

سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز افزود: زکات واجب فراموش شده‌ای است که سال‌ها به آن پرداخته شده، اما در حدی که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است از این رو مدیران باید با نگاه ویژه زمینه پرداخت زکات برای کشاورزان را تسهیل و زکات را جمع آوری کنند.

او، در نشست مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان فارس با اشاره به بارندگی‌ها خوب و پراکنش مناسب این بارندگی‌ها در امسال اضافه کرد: انتظار می‌رود با تدبیر مناسب و همراهی با کشاورزان سال خوبی را برای جهش تولید رقم بزنیم.

قائمی گفت: یک مدیر در حکومت اسلامی علاوه بر اشراف بر مسائل تخصصی، علمی و اداری باید رفتار، کردار، منش و برخورد اسلامی داشته باشد.

مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: مدیر اسلامی باید آگاه و زیرک باشد و علی رغم اعتماد به زیر مجموعه باید آگاهانه و با تیزبینی عملکرد همکاران را پایش کند.

قائمی با بیان اینکه مدیران باید به پست و مسئولیت به عنوان یک ارزش نگاه کنند تا باعث تعالی شود، تصریح کرد: مجموعه جهاد کشاورزی سبقه انقلابی و اسلامی دارد از این رو تخلف زیبنده این مجموعه نیست.

او، مسئولیت را بار امانت سنگینی دانست و ادامه داد: تا لحظه‌ای که انسان موقعیت خدمت برایش فراهم است باید به نحو احسن و تمام و کمال به خلق خدا خدمت کند.

رویکرد حراست تعاملی است

محمد جعفر ملک زاده مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: رویکرد کلی این مدیریت درخصوص مدیران ستادی و شهرستانی، تعامل دوطرفه است.

او، در نشست با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان فارس با اشاره به اینکه نیروی انسانی بالاترین سرمایه یک سازمان بوده، تصریح کرد: در راس این نیرو‌ها مدیران هستند و وظیفه مدیریت حراست، حفاظت و صیانت از این افراد و جایگاه آنان است.

ملک زاده با بیان اینکه صیانت از مدیران و کارشناسان اخلاق مدار و قانون مدار به نحو احسن انجام می‌شود، ادامه داد: اگر فردی خدای ناکرده مغرضانه و به عمد قوانین را نقض کند و قصد خیانت به مجموعه را داشته باشد حراست با اقتدار تمام در مقابل آن افراد خواهد ایستاد.

مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در صورتی که خلافی ناآگاهانه صورت گیرد، وظیفه حراست شهرستان‌ها و ستاد، تذکر است و انتظار می‌رود همکاران به این تذکرات توجه کنند تا در مواقع لازم بتوانیم از همکاران دفاع کنیم.

او، با اشاره به اینکه وظیفه نظارت تنها بر عهده بازرسی و حراست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیست، اضافه کرد: این رسالت بر عهده برخی از ادارات برون سازمانی نیز قرار داده شده و هدف ما حل مشکلات درون سازمان است.

ملک زاده با تاکید بر اینکه تقویت و حمایت مدیر شهرستان از مسئول حراست باعث ایجاد یک مجموعه سالم و امن با تسهیل و دستیابی به اهداف سازمانی می‌شود، اظهار کرد: مسئول حراست شهرستان امین، بازو، چشم تیزبین و مشاور مدیر بوده و از این رو تضعیف حراست در واقع تضعیف مدیر است.

مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: حراست باید قوام و دوام مجموعه را با همراهی و کمک مدیر در مجموعه اش فراهم کند تا خدمت بهتری به بهره برداران ارائه شود.

او، با بیان اینکه مدیران محترم شهرستان‌ها نباید سلیقه‌های سیاسی، شخصی، حب و بغض را در عزل و نصب‌ها دخالت ندهند، گفت: عزل و نصب مدیران حراست شهرستان باید با هماهنگی این مدیریت انجام شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار