رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی توسط تاکسی های مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد گفت: در ایام تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی تاکسی ها با رعایت نکات بهداشتی به فعالیت خود در مشهد ادامه دادند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد محبی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد در خصوص حمایت‌ها از رانندگان تاکسی در شرایط کرونا، گفت: بعد از ورود ویروس کرونا از اواخر اسفند ماه ناوگان‌هایی مانند قطار شهری و اتوبوس‌رانی تعطیل شد، اما تنها ارگانی که در حمل‌ونقل عمومی خدمت‌رسانی می‌کرد، تاکسی‌ها بودند که در شهر فعالیت داشتند. ما پروتکل‌های بهداشتی که مطرح می‌شد و خودمان فکر می‌کردیم نیاز است را اجرا کردیم.

او افزود: خطوط تاکسی‌رانی ما به خطوط ویژه راه‌آهن، فرودگاه، پایانه مسافربری، تاکسی‌های گردشی و ۱۳۰ تا ۱۴۰ خطوط سطح شهر تقسیم می‌شود. در کنار آن تاکسی‌های بیسیمی مانند ۱۳۳، ۱۲۹، ۱۸۲۹، ۱۸۳۰، ۱۸۴۰ و ۱۸۸۰ را داریم، تاکسی‌های اینترنتی نیز به صورت غیر مستقیم نظارت می‌شود. در زمینه پروتکل‌های بهداشتی از روز اول با وسایلی که داشتیم شروع به ضدعفونی خودرو‌ها کردیم، اوایل امکانات کم بود و در زمینه ماسک و مایع ضدعفونی دست کمبود داشتیم. مقداری ماسک و مایع ضدعفونی دست در اختیار راننده‌ها قرار دادیم و خودرو‌ها را نیز ضدعفونی می‌کردیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد ادامه داد: در هر خودروی که مسافر می‌برد و برمی‌گرداند، داخل خودرو، دستگیره‌ها و اگر نیاز بود بیرون خودرو را ضدعفونی می‌کردیم. برای اینکه در شهر هم فعال باشیم، دو ون و تعدادی تاکسی را مجهز کرده بودیم که در شهر گشت می‌زدند و هرجا تعدادی تاکسی جمع شده بودند، آن‌ها را ضد عفونی می‌کردند. کیوسک‌هایی نیز در شهر داریم که مربوط به نظارت خطوط است، تمام این کیوسک‌ها به مایع ضدعفونی دست مجهز شدند که راننده‌ها هم می‌توانستند ضدعفونی کنند و هم مایع ضدعفونی تحویل بگیرند.


توزیع حدود ۲۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی دست در بین تاکسی‌رانان

 
محبی بیان کرد: چندین نوبت توزیع ماسک و مایع ضدعفونی دست نیز داشتیم که تاکنون حدود ۲۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی دست را بین تاکسی‌رانان توزیع کردیم، هر کس هم الان به شرکت‎‌های کارگزاری و کیوسک‌ها مراجعه کند، مایع ضدعفونی در اختیارش قرار می‌دهیم. دستگاه‌هایی را در کیوسک‌‎های خطوط ویژه نصب کردیم که خودکار است، زائرانی که به خط ویژه فرودگاه، پایانه و راه‌آهن مراجعه می‌کنند، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند، ضمن اینکه خود راننده‌ها نیز از این مایع ضدعفونی دست استفاده می‌کنند.
 



او با بیان اینکه بحث مهم ما درخصوص پرداخت‌هاست، تصریح کرد: در سال‌های گذشته کاری را برای پرداخت‌ها انجام دادیم، اما به دلیل عدم همراهی مردم و اینکه خود تاکسی‌ران‌ها رغبتی نداشتند، چندان موفق نبودیم. ویروس کرونا مثمر ثمر بود، برای اینکه مسائل بهداشتی رعایت شده، پولی رد و بدل نشود و مردم به صورت غیر نقدی پول پرداخت کنند، کیوآر کد‌هایی را با هماهنگی شرکت تاپ تهیه کردیم که در حال حاضر در ۱۰ هزار تاکسی نصب شده، تنها مردم باید ترغیب و تشویق شوند که پول نقد به راننده تاکسی پرداخت نکنند، راننده تاکسی نیز باید همکاری و همت داشته باشد که پول نقد نگیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد تاکید کرد: اخیرا در حال نصب کاور‌هایی هستیم که فنری بوده و قسمت راننده را از مسافر جدا می‌کند. نصب این کاور‌ها حدود ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه داشته و تاکنون حدود ۹۵۰۰ کاور توزیع شده، اما پیش‌بینی ما این است که تا ۱۱ هزار کاور نیز توزیع خواهد شد.


ابتلای ۱۷ تاکسی‌ران مشهدی به کرونا

 
محبی با اشاره به اینکه اقداماتی در زمینه غربالگری تاکسی‌ران‌ها انجام دادیم، اظهار کرد: حدود ۱۰ اکیپ داریم که ۵ اکیپ مستقر و ۵ اکیپ سیار هستند، در سطح شهر گشت می‌زنند و تب‌سنجی را انجام می‌دهند، این اکیپ‌ها پرونده تشکیل داده و در صورتی که فردی مشکل داشته باشد، به درمانگاه معرفی می‌کنند تا تحت مداوا قرار گیرد. تاکنون ۱۱ تا ۱۲ هزار تاکسی‌ران غربالگری شده و مسئله خاصی نداشتیم. موردی در غربالگری نشان داده نشده، اما طبق آمار خوداظهاری تقریبا ۱۶ تا ۱۷ نفر مبتلا شدند داشتیم که ۳ تا ۴ نفر بهبود پیدا کرده و بقیه در منزل قرنطینه هستند. این افراد متبلا همه مرد بوده و خانمی مبتلا نشده است.

او افزود: ما موضوع رعایت فاصله اجتماعی را به تاکسی‌ها ابلاغ کردیم که نباید بیش از ۳ نفر سوار کنند، مگر اینکه خانواده باشند، در غیر این صورت باید یک نفر جلو و دو نفر عقب سوار شوند. اگر راننده‌ای بیش از این تعداد سوار کند، مردم می‎‌توانند به عنوان بازرسان افتخاری ما با ۱۳۷ تماس بگیرند، کد روی ماشین یا صندوق عقب را به ما بدهند تا پیگیری کنیم. خود مردم نیز باید رعایت کرده و وقتی دو مسافر عقب ماشین است، سوار نشوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد با بیان اینکه شرایط سختی برای همه اقشار جامعه از جمله تاکسی‌ران‌های ما ایجاد شده است، ادامه داد: راننده‌های تاکسی ما در اسفند ماه تنها ۷۰ تا ۸۰ درصد فعال بودند و اکثرا کاهش درآمد داشتند. ما تصمیم گرفتیم کمکی به آن‌ها انجام دهیم، یکی بحث آبونمانی بود که خطوط پرداخت می‌کردند، با مصوبه‌ای که از شورای شهر گرفتیم، بنا شد تا به مدت چهار ماه یعنی از اسفند تا آخر خرداد بخشیده شود.

محبی بیان کرد: تمدید پروانه‌های تاکسی‌ران‌ها را پیگیری کردیم که تا انتهای اردیبهشت ماه نیاز به تمدید ندارند، بعد از آن هم ۵۰ درصد هزینه را پرداخت خواهند کرد. تهیه بسته حمایتی توسط شهرداری برای افراد بدسرپرست، بی‌سرپرست، حاشیه شهر و کارگران ساختمانی، مشمول تاکسی‌ران‌ها نیز شد. ما بسته معیشتی را گرفتیم تا بین تمام تاکسی‌ران‌ها و کمک‌تاکسی‌ران‌ها که بیش از ۱۶ هزار نفر می‌شدند، تقسیم کنیم، این کار از ابتدای ماه رمضان شروع شد و دو روز پیش، آخرین روز توزیع بود.

او تصریح کرد: در خصوص بیمه تأمین اجتماعی، به این دلیل که تاکسی‌رانان خود کارفرما هستند، بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، ما پیگیری کردیم تا بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق بگیرد، اما موفق نشدیم و نتوانستیم تأییدیه وزارت کار را بگیریم، البته قرار شد حق کارفرمایی را تا آخر اردیبهشت پرداخت کنند و مشکلی برای تأخیر نداشته باشند.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار