حسین بخشائی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بزرگ‌ترین منبع ایده تیم سازنده نشان، کاربران این نرم افزار هستند ؛ قابلیت نمایش ساعات شلوغ مراکز تجاری و پرتردد به نشان اضافه شد

مدیر استراتژی نقشه و مسیریاب نشان، توضیحاتی درباره قابلیت جدید این مسیریاب ارائه کرد.

بزرگ‌ترین منبع ایده تیم سازنده نشان کاربران این نرم افزار هستند ؛ قابلیت نمایش ساعات شلوغ مراکز تجاری و پرتردد به نشان اضافه شدبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نسخه‌ی جدید نقشه‌ی نشان هفته‌ی گذشته با مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید منتشر شد. یکی از این قابلیت‌ها که در روزهای شیوع کرونا می‌تواند برای کاربران مفید باشد ، نمایش زمان‌های شلوغ و خلوت مراکز خرید و محل‌های پرتردد است.

این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد زمان‌های خلوت‌تری را برای مراجعه به مراکز خرید انتخاب کنند و تا از این طریق قوانین فاصله گذاری اجتماعی بهتر از پیش رعایت شود. کاربران برای استفاده از این قابلیت کافی است پیش از مراجعه به هر مکان نگاهی به ساعت‌های پرتردد آن مکان در روزهای گذشته انداخته و ساعت خلوتی را انتخاب کنند.

روش استفاده از این قابلیت نیز به این صورت بوده که کافی است مکانی که کاربر قصد مراجعه به آن را دارد را از روی نقشه انتخاب یا جستجو کرده و جزییات دقیق‌تر ساعت‌های پرتردد و یا کم تردد آن محل را کنار سایر اطلاعات مکان مشاهده کند.  به این ترتیب کاربران می‌توانند ساعتی را برای تردد خود انتخاب کنند تا کمتر در معرض آلودگی ویروس قرار بگیرند.

 این قابلیت جدید روی مراکز خرید، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازارهای میوه و تره‌بار، بانک‌ها، ادارات و داروخانه‌ها فعال شده است و در آینده نیز مکان‌هایی که تردد بالایی در آن‌ها صورت بگیرد نیز  به این قابلیت اضافه خواهند شد.

بزرگ‌ترین منبع ایده تیم سازنده نشان کاربران این نرم افزار هستند ؛ قابلیت نمایش ساعات شلوغ مراکز تجاری و پرتردد به نشان اضافه شد

در واقع قابلیت جدید اپلیکیشن نشان، به منظور ارائه قدرت انتخاب در زمان مراجعه به مکان‌های شلوغ به کاربران خود است. در این قابلیت که در مراکزی همچون فروشگاه‌های مواد غذایی، بانک‌ها سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، مراکز خرید و بازارها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ادارات و سازمان‌های دولتی، فرودگاه‌ها و بازارهای میوه و تره بار این قابلیت افزوده شده است و کاربران می‌توانند قبل از مراجعه به این مکان‌ها نمودار ساعات شلوغ را مشاهده کنند. 

نقشه و مسیریاب نشان این قابلیت جدید را با تحلیل و داده‌کاوی سوابق جستجو و مسیریابی و سایر گزاراشات کاربران در روزهای مشابه استخراج کرده و وضعیت هر ساعت را در سه دسته‌ی خلوت، کمی شلوغ و شلوغ به کاربران ارائه داده است. نکته‌ی مهم ویژگی جدید نشان این است که روی مکان‌های پرتردد فعال شده و مکان‌هایی که مراجعه کمی دارند یا گزارش و مسیریابی‌های محدودی در اطراف آن‌ها ثبت شده است، به صورت خودکار از این قابلیت حذف شده‌اند.

بزرگ‌ترین منبع ایده تیم سازنده نشان کاربران این نرم افزار هستند ؛ قابلیت نمایش ساعات شلوغ مراکز تجاری و پرتردد به نشان اضافه شد

در همین راستا و برای کسب توضیحات بیشتری در رابطه با این قابلیت، حسین بخشائی، مدیر استراتژی نقشه و مسیر یاب نشان در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان به چند سوال پاسخ داد:

تیم سازنده مسیر یاب نشان از چه زمانی به فکر اضافه کردن این قابلیت افتاد؟

این قابلیت را سال گذشته گوگل‌مپ در چند کشور خارجی فعال کرد. اما در در کشور ما روی چند محل انگشت‌شمار فعال شد و تیم نشان نیز در نظر داشت که این سرویس را به شکلی جامع ارائه  کند. اما شرایط شیوع کرونا باعث شد، این کار را در اولویت قرار گیرد؛ از طرفی هم کارکنان تیم نشان به صورت خیلی ویژه روی لایه‌ی محل‌های پرتردد نشان کار کرده بودند و بخشی از دانش فنی تحلیل و داده‌کاوی این ماژول هم در آن بخش انجام شد؛ به این ترتیب اضافه شدن این قابلیت با سرعت بالاتری انجام گرفت.

چقدر پیاده سازی قابلیت جدید نشان زمان برده است؟

همان‌طور که گفته شد، بخشی از کار این ویژگی جدید، با لایه‌ی تردد پیاده که اواخر اسفند منتشر کردیم هم‌پوشانی داشت. به این علت از مطرح شدن ایده‌ی انجام کار تا ارایه‌ی سرویس خیلی طولانی نشد و نسخه‌ی اولیه طی دو هفته آماده شد و حدود دو هفته هم زمان نیاز بود تا کارهای فنی مورد نیاز برای انتشار سرویس برای تعداد بالای کاربران نهایی شود؛ در نهایت همراه چند قابلیت جدید با نسخه‌ی ۸.۰ نشان منتشر شد.

بزرگ‌ترین منبع ایده تیم سازنده نشان کاربران این نرم افزار هستند ؛ قابلیت نمایش ساعات شلوغ مراکز تجاری و پرتردد به نشان اضافه شد

آیا قرار است قابلیت دیگری مرتبط با کرونا به نشان اضافه شود؟

 مسیر یاب نشان سعی می‌کند متناسب با شرایط و نیاز کاربران خود قدم بردارد و بزرگ‌ترین منبع ایده تیم سازنده نشان نیز کاربران این نرم افزار هستند. ایده لایه‌های ناحیه‌ی پرتردد نیز از میان پیام چند کاربر به دهن تیم توسعه دهنده نشان رسید، این کاربر از نشان خواسته بود که مناطق کم خطرتر را روی نقشه مشخص کنیم. به این ترتیب جرقه اضافه کردن این قابلیت جدید در ذهن تیم به وجود آمد و قابلیت ساعت‌های شلوغ هم متناسب با نیاز مردم برای مراجعه به فروشگاه‌ها و ادارات و بانک‌ها طراحی و به نرم افزار اضافه شد.

 در همین مسیر تیم نشان باز هم هم سعی می‌کند نیازهای کاربران در نظر گرفته و متناسب با نیاز کاربرها عمل کند.

ایا این قابلیت بعد از کرونا نیز پشتیبانی می‌شود؟

همان‌طور که در اشاره کردم، این قابلیت، پیش از توسط گوگل‌مپ ارایه شده بود و ما هم برای اضافه کردن آن برنامه‌ داشتیم؛ البته برای نیمه‌ی دوم سال ۹۹ که با توجه به شیوع کرونا، زودتر دست‌ به کار شدیم و این قابلیت را در اختیار کاربران قرار دادیم.

بزرگ‌ترین منبع ایده تیم سازنده نشان کاربران این نرم افزار هستند ؛ قابلیت نمایش ساعات شلوغ مراکز تجاری و پرتردد به نشان اضافه شد

چه مراکزی در حال حاضر توسط این قابلیت پوشش‌ داده می‌شوند و مراکز دیگری نیز به اماکن تحت پوشش اضافه خواهند شد؟

تیم توسعه دهنده نشان سعی کرده است مراکزی را به قابلیت خود اضافه کند که کاربران این نرم افزار مجبور هستند برای تامین ملزومات زندگی خود به آن‌ها مراجعه کنند؛ در حال حاضر به صورت مشخص فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار، بانک‌ها، ادارات، داروخانه‌ها و البته فرودگاه‌ها در قابلیت جدید نشان وجود دارند و در صورت مشاهده مکان‌های پر تردد دیگر، آن مکان‌ها هم به قابلیت مذکور اضافه خواهند شد.


بیشتر بخوانید: کاهش ۷۱ درصدی مسافرت‌ها در ایام نوروز ؛ نقشه ماهواره‌ای نشان در دسترس مردم قرار گرفته است


کدام شهرها تحت پوشش این قابلیت هستند؟

الگوریتم این قابلیت به صورت هوشمند و بر اساس حجم گزارش و داده‌هایی که در اختیار دارد، تصمیم می‌گیرد که می‌تواند اطلاعات دقیق به کاربران بدهد یا از ارائه اطلاعات مربوطه معذور است. بر این اساس تقریبا تمام مراکزی اشاره شده در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ این اطلاعات را دارا هستند.  از طرفی هم در برخی شهرها ممکن است این قابلیت فقط روی چند مکان پرتردد دیده شود و اطلاعاتی از همه‌ی محل‌های تحت پوشش این قابلیت، در برخی از شهرها در دسترس نباشند.

گزارش از علی زحمت کش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۴ ۱۵ دی ۱۴۰۱
بزرگ ترین عیب نشان نبودن کامیون ممنوع است که بزرگ ترین مشکل رانندگان ماشین سنگین مواجه شدن با تابله کامیون ممنونعه