رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران گفت: تجربه نشان داده حتماً باید فضای حضور و دیدن آثار یک حراج از نزدیک فراهم باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین دوره حراج ملی تنها با حضور خریداران و مدیران حراج و در سکوت خبری کامل و بدون حضور خبرنگار برگزار شد. پس از انتشار فراخوان دوره ششم مشخص شد که قرار است آثار این دوره حراج ملی در فضای مجازی چکش بخورد.

حال سوال پیش می‌آید که برگزاری یک حراج بزرگ از آثار هنری در چنین شرایطی که امکان تجمع فیزیکی وجود ندارد و همچنین از نظر اقتصادی هم فشار سنگینی به مردم وارد شده است، چه ضرورتی می‌تواند داشته باشد؟ از طرفی آیا نمایشگاه مجازی می‌تواند مخاطب را جذب این حراج کند؟ آیا شفافیت‌های لازم در مراحل چکش زنی، وجود خریداران و... صورت می‌گیرد؟

منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه داران ایران درباره برگزاری ششمین حراج ملی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در وهله اول باید بگویم بسیار خوشحالم که در دهه اخیر موسسات و متولیانی با وجود هزاران مشکل در جامعه و به خصوص بخش هنر، اقدام به برگزاری حراج از آثار هنری کرده اند. گرچه روش‌های برگزاری این حراجی‌ها در کشور ما تازگی دارد و به آن پختگی لازم نرسیده است.

ضرورت برگزاری حراج ملی به صورت آنلاین چیست؟ / لطفی: حراج آنلاین هرگز جای حراج واقعی را نخواهد گرفت

وی افزود: به عنوان یک مجموعه دار می‌گویم که حراج گذاران ایرانی باید روی اعتماد سازی که در دنیا به عنوان برندسازی شناخته می‌شود، تمرکز کنند. این تمرکز نیازمند دانایی، پایبندی به روش‌های اصولی و سودجویی کمتر است. این دوستان باید برای اعتبار و نام نیک خود انرژی صرف کنند، زیرا مهمترین نکته در نظر یک مجموعه دار، اعتماد و اطمینان از نحوه کار فروشنده است که در اینجا حراجی‌ها در این مسند قرار گرفته اند.

لطفی درباره برگزاری ششمین دوره حراج ملی به صورت غیرحضوری و آنلاین اظهار کرد: کرونا شرایطی را پیش آورد که کشور‌ها از فعالیت‌های فیزیکی منع شدند. به دنبال این اتفاق، بسیاری از فعالیت‌های هنری از جمله نمایشگاه‌ها به صورت مجازی دایر شدند که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفتند. اما بحث خرید و فروش آثار به صورت آنلاین موضوعی است که در دنیا هم کمتر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: با احترام به زحمات برگزارکنندگان حراج ملی باید بگویم تجربه نشان داده حتما باید فضای حضور و دیدن آثار از نزدیک فراهم باشد. گمان نمی‌کنم که حراج آنلاین بتواند جای هیجان حضور فیزیکی در نمایشگاه و مراسم چکش زنی را بگیرد و هرگز آن قوه بینایی را برای مخاطب و خریدار به وجود نمی‌آورد.

ضرورت برگزاری حراج ملی به صورت آنلاین چیست؟ / لطفی: حراج آنلاین هرگز جای حراج واقعی را نخواهد گرفت

رئیس انجمن مجموعه داران درباره تاثیر شرایط اقتصادی بر میزان استقبال خریداران و مخاطبان گفت: در این ایام فراغت، مجموعه داران بیشتر از قبل به سراغ مجموعه‌های خود می‌روند و صفحات هنری را دنبال می‌کنند، اما مشکل این است که متاسفانه عاشقان آثار فرهنگی هنری بسیار کم هستند و از این تعداد هم تنها چند درصد قدرت خرید دارند. در حال حاضر هم وضعیت اقتصادی باعث می‌شود، دست آن چند نفر هم در خرید بسته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا شما آثار خود را در حراجی‌ها شرکت می‌دهید یا خیر، بیان کرد: من مجموعه دار و فعال بخش فرهنگی اقتصاد هنر هستم. امرار معاش بنده از طریق فعالیت‌هایی غیر از هنر است و دارای یک شرکت مبلمان و زیباسازی شهر هستم. من فقط در مسندی قرار گرفته ام که اثر می‌خرم و هرگز وارد بیزینس هنر نمی‌شوم. به نظرم مجموعه داران افراد عاشقی هستند که بخشی از سرمایه مادی خود را به هنر اختصاص می‌دهند. من هم این کار را کرده و هنوز هم ادامه می‌دهم، اما هیچوقت آثارم را در معرض ارائه و فروش قرار نداده ام.

گفتنی است چندین منتقد تجسمی دیگر هم برگزاری حراج آنلاین را ایده‌ای نامناسب دانسته و معتقدند که حراجی‌های معروف دنیا هم این کار را انجام نمی‌دهند و فعالیت خود را به شرایط مساعدتر موکول کرده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار