دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان گفت: دارا بودن مدارک خوشنویسی در معادل سازی رزومه هنرمندان نقاشیخط معیار نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نقاشیخط یکی از شاخه‌های هنری است که با گذشت چهار دهه از پیدایش آن، هنوز  تکلیف مشخصی در ایران ندارد. این هنر سقاخانه‌ای  بازار خوبی در مارکت‌های داخلی  و خارجی دارد؛ به طور مثال گران ترین اثر دوازدهمین دوره حراج تهران تابلوی نقاشیخط استاد حسین زنده رودی بود که با مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد تومان خریداری شد و بیش از ۸۰ درصد آثار نقاشیخط دیگر هنرمندان نامی و همچنین هنرمندان جوان فروش رفت.

اما چند سالی است که شاهد هستیم این هنر به راحتی از جشنواره‌های مهم و معتبر ملی حذف می شود و هیچ یک از پیشکسوتان خوشنویسی و یا نقاشی  به این تصمیم گیری معترض نمی شوند. شاید یکی از دلایل این اتفاق، نبود انجمن یا کانون تخصصی نقاشیخط در کشور باشد.

از آنجا که هنوز خوشنویسان و نقاشان نمی‌دانند که ماهیت نقاشیخط نوظهور، خوشنویسی است یا نقاشی، لذا زمینه تشکیل انجمن و کانون هم برای آن فراهم نمی شود. اکثر اساتید برای رفع این بلاتکلیفی، گفته اند  اگر گرایش یک اثر نقاشیخط به خط و بازی با حروف بیشتر باشد زیرشاخه خوشنویسی است و اگر حضور رنگ و فرم در آن قوی‌تر باشد در دسته نقاشی قرار می‌گیرد.

فارغ التحصیلی انجمن خوشنویسان در ارزشیابی هنرمندان نقاشیخط ملاک نیست

این در حالی است که استاد محمد احصایی از پیشکسوتان و بنیانگذاران هنر نقاشیخط در ایران پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفت: اصل نقاشیخط نقاشی است، عده‌ای به مرور زمان آن را خط نقاشی نامیدند و ماهم زورمان نرسید که بگوییم این نقاشی است. حال باید دید که دیگر بزرگان هم درباره ماهیت نقاشی این هنر به اتفاق نظر می رسند یا خیر.

یکی از دغدغه‌های همیشگی هنرمندان نقاشیخط، معادل سازی مدارج هنری آن‌ها بوده است. سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فارغ التحصیلی هنرمندان از انجمن خوشنویسان برای ارزیابی فعالیت‌های هنری آن‌ها ملاک نیست.

فارغ التحصیلی انجمن خوشنویسان در ارزشیابی هنرمندان نقاشیخط ملاک نیست

وی افزود: به دلیل همین اختلاف نظر که در رشته نقاشیخط وجود دارد، روال کاری شورا هم اینگونه است که اگر گرایش آثار یک هنرمند به خط بیشتر باشد، در زیر مجموعه خوشنویسی و اگر تمایل آن به نقاشی بیشتر باشد، در زیرمجموعه هنر‌های تجسمی رشته نقاشی بررسی می شود.

طباطبایی اظهار کرد: شرکت در آزمون‌های انجمن خوشنویسان و کسب گواهی پایان دوره جزو امتیاز‌های ارزیابی است وگرنه الزامی نیست. ساخت مستند از زندگی، چاپ آثار در کتب، تعداد نمایشگاه ها، اساتیدی که هنرمند را تایید کرده اند و... هم در امتیازدهی به رزومه و فعالیت‌های هنرمند تأثیر دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار