خام فروشی محصولات سال هاست که جیب دلالان را پر کرده و تنها زحمت مضاعف را نصیب دستان رنجور کارگران و کشاورزان کرده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، کرمان، استانی که ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده درجنوب شرقی کشور قرار گرفته و مرکز آن شهر کرمان است و چندین سال متوالی رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور را از آن خود کرده‌است.

اما فارغ از همه این افتخارات نکته ای مهم وجود دارد و آن حذف خام فروشی مواد معدنی است که زیربنای جهش تولید است و هرچه محصولات تولیدی یک استان به صورت خام فروخته و صادر شود، یقینا ارزش افزوده آن نیز از آن استان خارج و سود حاصل از فروش و فرآوری محصول نصیب دلالان و واسطه‌ها خواهد شد.

سود بهشتی که نصیب دلالان می شود

استان کرمان به واسطه دارا بودن ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخایر معدنی، به بهشت معادن معروف است. تا تیرماه ۹۸ و طبق آخرین آمار موجود بیش از ۴۵۰ پروانه بهره برداری از معادن دراستان صادر و اکنون هزاران نفر دراین بخش مشغول فعالیت هستند.

هشتاد درصد مواد معدنی استان کرمان خام فروخته می شود

مجید پویان معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص گفت: دراستان کرمان اکنون ذخایرمعدنی ۴ و نیم میلیارد تن است که ممکن است با اکتشاف جدید درعرصه‌های معدنی این میزان تا ۶ و ۸ دهم میلیارد تن افزایش یابد.

پویان بیان داشت: اکنون تولیدات سالیانه مواد معدنی در استان کرمان ۱۰۰ میلیون تن است که کل مواد معدنی قریب ۸۰ درصد به صورت خام صادرمی شود.

معاونت معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان داشت: درحال حاضر در بخش معادن استان ۲۲ نفر مشغول فعالیت هستند و برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال بیشتر باید صنایع تبدیلی دراستان راه اندازی شود.

سود بهشتی که نصیب دلالان می شود

فروش محصولات کشاورزی دردی دیگر برتن رنجور کرمان

یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم و حیاتی و به گونه‌ای می‌شود گفت استراتژیک، ظرفیت‌های کشاورزی است.

استان کرمان در دو بخش شمالی و جنوبی از پتانسیل خوبی برای تولید محصولات مختلف برخوردار است و بیشتر بازار‌های داخل و خارج و کشور‌های عربی در فصول مختلف برداشت همیشه از این محصولات پر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت: در استان کرمان بیش از ۳۰۰ هزارهکتار سطح زیر کشت باغات وجود دارد که از این میزان بیش از‌ یک میلیون تن انواع محصولات برداشت می‌شود.

سود بهشتی که نصیب دلالان می شود

سعیدی افزود: همچنین سطح زیر کشت مزارع استان، حدودا ۲۸۰ هزار هکتار است که در این سطح میزان ۴۸۰ هزارتن انواع محصولات از جمله؛ گندم، جو، ذرت، گل محمدی، ترخون، هندوانه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، حنا، کنجدو. تولید می‌شود.

او بیان داشت:دراستان چهار فصل کرمان، علاوه بر تولیداتی باغی و زراعی، گلخانه‌ها هم از ظرفیت خوب تولید برخوردارند و سالیانه ازسطح ۳۰ هزار هکتار گلخانه در شمال و جنوب، بیش از ۴۵۰ تن محصول جالیزی و گلخانه‌ای تولید و در فصول مختلف نیاز بازار را تامین می‌کند.

اما یکی ازعمده مشکلاتی که هر ساله و همواره برای کشاورزان جنوب و شمال مشکلاتی را ایجاد می‌کند نبود صنایع تبدیلی و فرآوری و مدیریت استفاده صحیح از این محصولات است.

سود بهشتی که نصیب دلالان می شود

مشکلی که همیشه در فصل برداشت به ویژه درجنوب کرمان کشاورزان را با ضرر مواجه  و مشکلات زیادی را برای فصل برداشت ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت: محصولات کشاورزی که در کرمان تولید می‌شود بدون هیچ گونه فرآوری وارد بازار می‌شود و سود آن نصیب دلالان است.

سعیدی بیان داشت: تنها امسال درجنوب استان ۱۱ هزار هکتار پیاز در دو نوع زرد وسفید کاشته شد که ۶۵ هزارتن محصول برداشت شده است و در قبال نیاز ۱۲۰ هزار تنی بازار داخلی نیمی از تقاضا‌ی بازار را استان کرمان تولید کرده ، پس هیچ تولیدی اضافه بر نیاز بازار نداریم .

سود بهشتی که نصیب دلالان می شود

نبود صنایع تبدیلی تاراج ثروت ها است

 با نگاهی به تمامی ظرفیت‌های موجود استان کرمان و جمع بندی صحبت کارشناسان می‌توان گفت فرآوری و تولید نهایی محصولات خام به محصولی تازه و استفاده در صنایع مختلف می‌توان جدا از ایجاد تعرفه ها‌ی گمرکی، میتواند نجات بخش تولید و حمایت از تولیدکنندگان باشد.

قادر مدیر کل گمرکات استان کرمان هم یکی از عوامل مهم برای جهش تولید را حذف خام فروشی عنوان کرد.

او افزود: دولت به خاطر جلوگیری از خام فروشی عوارض صادراتی برای مواد خام معدنی از جمله سنگ‌های آن، مرمر، منگنز در دو سال ۹۷ و ۹۸ تصویب کرد که به عنوان اهرم‌های تعرفه‌ای تعریف شد، اما بازهم حذف کامل صورت نگرفت.

قادر بیان داشت:میزان تعرفه طی سال گذشته حدود ۶ درصد بوده که در سال ۹۹ هم احتمالا میزان تعرفه بیش از ۸ درصد خواهد شد.

مدیر کل گمرکات استان کرمان تصریح کرد: میزان صادرات مواد معدنی درسال ۹۸ دراستان کرمان در بخش مس بیش از ۳۱ هزارتن به ارزش ۲۵ میلیون دلار، در بخش سنگ آهن ۵۷۷ هزارتن معادل ۴۸ میلیون دلار، در بخش سنگ کرم ۲۵۰۰ تن به ارزش ۲۷۶ هزار دلار، در بخش سنگ‌های تزئینی ۴۳۶ تن به ارزش ۳۰ هزار دلار، در بخش منگنز ۱۹ هزارتن به ارزش ۱۶ میلیون دلار بوده است که اگر این خام فروشی صورت نمی‌گرفت ارزشی دوبرابر شرایط فعلی خام فروشی نصیب تولید کنندگان می‌شد.

او بیان داشت: میزان صادرات انجام شده دراستان کرمان، نسبت به تولیدات ناچیز بوده است و دولت برای حذف خام فروشی تعرفه صادرات را گذاشته است که خام فروشی محدودتر شود، اما همچنان این امر ادامه دارد و تنها راه موثر برای حذف کامل فرآوری تولیدات است.

سود بهشتی که نصیب دلالان می شود

حالا استان کرمان با همه ظرفیت‌های خوب و مناسبی که در زمینه‌های مختلف به ویژه کشاورزی و صنعت دارد می‌طلبد مسئولین و متولیان این دو بخش ویژه واقتصادی دراستان کرمان در کنار تولید محصولات مختلف و خام مراکز وابسته فرآوری را هم ایجاد نمایند تا بتوان از خام فروشی محصولات جلوگیری و ارزش افزوده حاصل از فروش و صادرات نصیب تولید کننده اصلی در استان شود تا دلالانی که برای تولید هیچ زحمتی را متحمل نشده اند و هر روز جیب هایشان پرتر می شود.

امید است که با ایجاد مراکز فرآوری سود از دست رفته حاصل از نبود این مراکز تا کنون، به نفع کشاورزان و معدنکاران جبران شود.

گزارش از کلثوم نجفی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار