طرح پژوهشی پایلوت تغذیه گندم در ۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان بابلسر اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،رحمانی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با بیان اهمیت برنامه ریزی جهت تامین عناصر غذایی مورد نیاز گندم در چارچوب برنامه مدیریت تغذیه کودی، از اجرای طرح پژوهشی پایلوت تغذیه گندم (PNT) در سطح ۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد.

او افزود: در این طرح اثرات مصرف نسبت‌های مختلف کود پتاسیم بر عملکرد گندم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بهترین سطح کودی با توان حصول عملکرد بالا انتخاب و در آینده به صورت دستوالعمل فنی توصیه کودی به گندم کاران برای افزایش عملکرد مزرعه اعلام خواهد شد.

رحمانی با بیان اینکه عنصر پتاسیم در فرایند‌های متعدد فیزیولوژیکی رشد گیاه  موثر می‌باشد، گفت: به کارگیری برخی اقدامات اولیه جهت تخمین نیاز کودی گیاه متناسب با نتایج آزمون خاک و بر اساس توصیه موسسه تحقیقات خاک و آب جهت به دست آوردن عملکرد مطلوب در مزارع گندم مورد توجه می‌باشد.

او افزود: در همین راستا طرح مشارکتی مصرف مقادیرمختلف کود‌های پتاسیم با انتخاب مزرعه پایلوت با شرایط مناسب برای بازدید و آشنایی بیشتر کشاورزان و کارشناسان در روستای گالشکلا بهنمیر با همکاری آقای سهیل نعمتی در حال اجرا است.

رحمانی گفت: این طرح با به کارگیری نسبت‌های مختلف کود پتاسیم در قالب پنج تیمار و سه تکرار طراحی و در تاریخ ۱۲ دی ماه پارسال رقم گندم ۹N۹۲- به روش نوتیلیج کشت شد که در حال حاضر وضعیت رشدی مزرعه پایلوت مطلوب و در مرحله ظهور خوشه است که تعداد پنجه‌ها نیز در تیمار‌های مختلف بین ۵ تا ۹ پنجه بارور (خوشه) متغیر می‌باشد.
 

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.