رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: قطعه دوم راه دسترسی به اثر تاریخی فخریگاه مهاباد،تعریض و بهسازی شد.

عبده رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مهاباد  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در راستای احداث زیرساخت‌های گردشگری، قطعه دوم مسیر دسترسی به گوردخمه سنگی فخریگاه که یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان مهاباد محسوب می‌شود، از محل اعتبارات استانی با اعتبار مصوب ۳۰۰ میلیون تومان آسفالت ریزی شد.

عبده با اعلام اینکه این اثر تاریخی حدود ۱/۵ کیلومتر از جاده اصلی منطقه فاصله دارد؛ اظهار کرد: راه مسیر اثر تاریخی فخریگاه مهاباد به طول تقریبی ۴۰۰ متر و عرض تقریبی ۵.۵ متر زیرسازی و آسفالت شد.

او افزود: ایجاد راه و مسیر دسترسی آسان به گوردخمه سنگی فخریگاه مهاباد، یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی است که نسبت به تعویض آن اقدام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مهاباد تصریح کرد: اثر تاریخی فخریگاه که در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در جنوب روستای اگریگاش (ایندرقاش) واقع شده است دارای دو طبقه است که چهار ستون سنگی و سه گور خالی داخل آن وجود دارد و از نظر حجاری و ستون‌بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد است.

گوردخمه سنگی فخریگاه در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در جنوب قریه اگریگاش (ایندرقاش) اثر تاریخی با عظمت فخریگاه از دوره مادها قرار دارد. این دخمه دارای دو طبقه‌ است.

چهار ستون سنگی و ۳ گور خالی داخل آن وجود دارد و از نظر حجاری و ستون بندی در رده مقبره‌ های مهم دوره ماد محسوب می شود. این اثر در تاریخ ۱۳۱۶به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.