کارشناس امنیتی عراق درباره احتمال انتقال سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا از عربستان به عراق و استقرار آن در پایگاه‌های اقلیم کردستان و کرکوک هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، امیر عبدالمنعم الساعدی، کارشناس امنیتی عراق با اشاره به اقدام آمریکا برای خارج کردن سامانه دفاع موشکی پاتریوت از عربستان سعودی، درباره احتمال انتقال این سامانه به عراق هشدار داد.

وی گفت: احتمال آن وجود دارد که آمریکا این سامانه را برای حمایت از عناصر تروریستی داعش در مقابل ضربات الحشدالشعبی و نیرو‌های امنیتی به عراق انتقال دهد.

کارشناس مسائل امنیتی عراق افزود: آمریکا سعی دارد حضور خود در عراق را تقویت کند و در مناسبت‌های مختلف تلاش کرده به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق نزدیک شود و در گفت‌وگو‌هایی که قرار است در ماه‌های آینده صورت گیرد زمینه را برای امضای توافقنامه جدید برای باقی ماندن نیروهایش در داخل عراق فراهم کند.

به گفته این کارشناس امنیتی، افزایش عملیات تروریستی پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد به دولت الکاظمی با هدف اعمال فشار بر فراکسیون‌های سیاسی به منظور موافقت با دولت وی صورت گرفت تا به این ترتیب این فراکسیون‌ها در برابر حوادث امنیتی که رخ می‌دهد، مسئول نباشند.

الساعدی تصریح کرد طرف آمریکایی طرح جدیدی را با هدف تمرکز در پایگاه‌های نظامی به دور از تیررس موشک‌های مقاومت آغاز کرده است و انتظار می‌رود که سامانه پاتریوت نیز از عربستان به کرکوک یا کردستان منتقل شود و یا از آن به عنوان سامانه‌ای سیار بر اساس مناطق حضور تروریست‌ها استفاده شود.

نشریه وال استریت ژورنال (پنج‌شنبه) گذشته به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن ۴ سامانه موشکی «پاتریوت» و شماری از نیرو‌های نظامی خود را از عربستان سعودی خارج می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه افزود: ده‌ها نفر از نیرو‌های آمریکایی از عربستان خارج شده‌اند و تعداد این نیرو‌ها در آب‌های خلیج فارس نیز کاهش خواهد یافت.

این سامانه‌ها پس از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی عربستان سعودی به دست ارتش یمن، به این کشور ارسال شده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار