برای درمان خونریزی‌های غیرطبیعی رحم و همچنین قطع قاعدگی ناشی از عدم تعادل هورمونی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پروژستین یک اصطلاح کلی برای ماده‌ای است که باعث ایجاد برخی یا همه اثرات بیولوژیکی پروژسترون می‌شود. این اصطلاح گاهی اوقات برای اشاره به پروژسترون ساخته شده در آزمایشگاه استفاده می‌شود که شکلی از آن خوراکی بوده و به‌عنوان داروی ضدبارداری و درمان جایگزین هورمون است.

موارد استفاده پروژسترون چیست؟

خانم‌ها معمولاً پروژسترون را برای شروع مجدد دوره قاعدگی که به‌طور غیرمنتظره متوقف شده استفاده می‌کنند.

پروژسترون برای درمان خونریزی غیرطبیعی رحم همراه با عدم تعادل هورمونی و همچنین درمان علائم شدید سندروم پیشاقاعدگی مصرف می‌شود.

پروژسترون همچنین در ترکیب با هورمون استروژن برای مخالفت با استروژن به‌عنوان بخشی از جایگزینی هورمون درمانی استفاده می‌شود. اگر استروژن بدون پروژسترون تجویز شود استروژن خطر سرطان رحم را افزایش می‌دهد.

در صورت عدم توانایی برای باردار شدن از ژل پروژسترون داخل رحمی به‌عنوان بخشی از درمان ناباروری استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ژل پروژسترون داخل رحمی به تنهایی یا همراه با درمان‌های برای به تأخیر انداختن زایمان، خطر زایمان زودرس را در برخی از زنان در معرض خطر این وضعیت کاهش می‌دهد.

موارد منع مصرف پروژسترون کدامند؟

در صورت وجود اختلالات ترومبوآمبولیک، سرطان سینه، خونریزی واژن و سقط فراموش شده نباید از پروژسترون استفاده شود.

در صورت وجود بیماری‌هایی همچون صرع، میگرن، آسم، اختلال قلبی و کلیوی و همچنین سابقه افسردگی و دیابت تجویز این دارو می‌بایست با احتیاط انجام شود.

عوارض جانبی پروژسترون چیست؟

خونریزی‌های نامنظم، لکه‌بینی، تغییر ترشحات دهانه رحم، تغییرات وزنی، افسردگی و ... بخشی از عوارض جانبی مصرف این دارو می‌باشد که در صورت مشاهده حتماً پزشک معالج می‌بایست نسبت به آن مطلع شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۲۱:۱۶ ۱۳ دی ۱۴۰۰
سلام