کارشناس مسائل بین الملل گفت: کسب رای اعتماد الکاظمی پیروزی بزرگ برای مردم، سیاستمداران و جبهه مقاومت در عراق بود.

با خروج آمریکایی‌ها از عراق زمینه ثبات و امنیت در این کشور فراهم می‍شودحسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موانع بر سر راه مصطفی الکاظمی نخست وزیر موقت عراق، گفت: کسب رای اعتماد الکاظمی پیروزی بزرگ برای مردم، سیاستمداران و جبهه مقاومت در عراق بود.

او افزود: این موضوع خوشایند نظام سلطه به سرکردگی آمریکا، ارتجاع عرب به سرکردگی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، نیست؛ زیرا هرگونه ایجاد ثبات و امنیت در کشور‌های اسلامی به ویژه محور مقاومت با تلاشی که شرارت پیشگان عبری- عربی در پیش  گرفته‌اند، در تعارض است.

عابدینی ادامه داد: دولت الکاظمی در روز‌ها و ماه‌های آینده با چالش‌هایی مواجه هست که به نظر می‌رسد توانایی غلبه بر برخی از آنها را دارد؛ نخستین موضوع چالش اقتصادی است، زیرا قیمت نفت به شدن کاهش پیدا کرده، بنابراین درآمد‌های ارزی عراق به شدت کم شده است، نکته دوم اینکه کرونا موجب شده بسیاری از صنایع کوچک و متوسط در این کشور تعطیل شود که این دو موضوع مشکلات اقتصادی در عراق را دو چندان کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: البته برخی از مشکلات مذکور دامن‌گیر بسیاری از کشور‌ها در دنیا شده و ویژه دولت عراق نیست؛ اما دومین چالش در این رابطه بحث مقابله با خود ویروس کروناست که به دلیل نداشتن زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی ممکن است چالشی جدی برای دولت عراق باشد.

او با اشاره به مشکلات پیش روی الکاظمی اظهار کرد: سومین موضوع مسئله اجرایی کردن مصوبه پارلمان عراق است که در روز ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۸ به صورت قانون در آمد و بر اساس آن باید زمینه خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از عراق فراهم شود؛ طبعا ممکن است آمریکایی‌ها با این موضوع کنار نیایند، اما در هر صورت به گمان من این مصوبه مجلس است و دولت اراده کرده تا آن را عملیاتی کند.

عابدینی با بیان اینکه خروج نیرو‌های نظامی ایالات متحده از عراق از دو جهت اهمیت دارد، بیان کرد: نخست اینکه در صورت خروج نیرو‌های نظامی ایالات متحده از عراق زمینه ثبات و امنیت در این کشور برقرار خواهد شد و دوم اینکه این موضوع پیروزی بزرگ برای مردم و دولت این کشور است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: موضوع بعدی مسئله مربوط به زمینه سازی انتخابات زودهنگام مجلس این کشور که از اهمیت بسیار بسیاری برخوردار است و الکاظمی هم در سخنرانی خود پس از رای اعتماد به این موضوع اشاره کرد؛ نکته بعد این است که الکاظمی در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد «اجازه نخواهم داد عراق به زمینی برای تسویه حساب با دیگر کشور‌ها تبدیل شود» که این موضوع کنایه‌ای به واشنگتن است که در یک اقدام تروریستی شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند.

او با بیان اینکه موارد مذکور در دستور کار الکاظمی قرار دارد، بیان کرد: اجرای هر یک از این موضوعات هم پیروزی بزرگ برای دولت جدید و هم به نفع مردم و کشور عراق است؛ اما به هر حال آمریکایی‌ها مثلث شرارت پیشه عربی (عربستان سعودی- صهیونیست ها- آمریکا) ممکن است در این زمینه سنگ اندازی کنند که به نظر می‌رسد مردم، دولت و حشد الشعبی عراق این ظرفیت و توانایی را داشته باشند که بر مشکلات غلبه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقای عابدینی اشتباه نمی کنید
آخرین اخبار