در ادامه سری گزارش‌های بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ، آخرین اعجوبه‌ی این رشته را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته محبوب شطرنج، در طول تاریخ، چهره‌های خاص و بعضا نخبه‌ای را به خود دیده است. این استعداد‌ها هر کدام به نوعی تاثیرگذاری خاصی در این رشته داشته اند. عده‌ای تا پایان عمر شطرنج را دنبال کردند و عده‌ای هم خیلی زود آن را کنار گذاشتند.

در آخرین قسمت از سری گزارش‌های "بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ"، دیپ بلو را معرفی خواهیم کرد.

دیپ بلو، نام یک شخص نیست. احتمالا عجیب به نظر خواهد رسید، اما، دیپ بلو یک کامپیوتر است.

قطعا در اولین نگاه، برای شما عجیب خواهد بود که از یک کامپیوتر در جمع ۱۰ شطرنج باز برتر تاریخ، نام برده شود. این ماشین یا کامپیوتر، تنها برای یک هدف طراحی شد و آن هم شطرنج بازی کردن بود. رقابت بین IBM و کاسپاروف مشهور، از ۱۹۸۹ شروع شد.

شاید انتظار می‌رفت دیپ بلو سریعا کاسپاروف را مغلوب کند، اما تنها در یک رقابت که تا ۶ بازی هم ادامه پیدا کرد، دیپ بلو توانست برای یک بار، در ماه می ۱۹۹۷، کاسپاروف را شکست دهد. دیپ بلو، در ۶ بازی با نتایج ۲ برد، یک باخت و ۳ تساوی، کاسپاروف را مغلوب کرد. این اتفاق در حالتی رخ داد که دیپ بلو در بازی سال‌های گذشته، مغلوب شده بود.

پیروزی دیپ بلو برابر کاسپاروف، شوک بزرگی به جامعه جهانی وارد کرد، چرا که برای اولین بار به انسان‌ها نشان داد، می‌توانند ماشین‌هایی را خلق کنند که در قدرت تفکر و استدلال از خودشان پیشی بگیرند. شاید به دلیل همین شوک بود که، کاسپاروف IBM را متهم به تقلب کرد و مدعی شد احتمالا در طول بازی‌ها، چندین شطرنج باز در روند بازی، نقش داشته اند. اتهامی که توسط شرکت سازنده این ماشین کاملا رد شد.

کاسپاروف خواست تا بار دیگری با دیپ بلو بازی کند و به گونه‌ای می‌خواست آن‌ها را به یک چالش دعوت کند، که البته شرکت IBM این پیشنهاد را قبول نکرد و با جداسازی قطعات دیپ بلو، آن را از کار انداخت.

امروزه طبیعی است که شطرنج بازان از کامپیوتر به عنوان یک حریف تمرینی، استفاده کنند، خصوصا در شرایط این روز‌ها که دنیا درگیر شیوع ویروس کرونا است، بازار مسابقات آنلاین شطرنج، بسیار داغ است.

تمام این دلایل، باعث شده است که دیپ بلو، در لیست تاثیرگذارترین شطرنج بازان تاریخ، قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار