تجهیزات نوین در آبیاری فضای سبز

امروزه از ابزارهای بسیاری برای کاهش مصرف آب استفاده می شود و یکی از دلایل آن را می تواند کمبود آب در اقصی نقاط زمین بیان نمود. یکی از موارد کاربردی برای این کاهش آبپاش هانتر می باشد که برای فضاهای بزرگ به خصوص زمین گلف مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند شعاع بزرگی را تحت پوشش قرار داده ولی مصرف آب بسیار کمی داشته باشد

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابزارآلات بسیاری برای آبیاری و علاوه بر آن کاهش مصرف آب استفاده می کنند. یکی از این ابزارها که مورد استقبال بسیاری از صنایع به خصوص در ورزش قرار گرفته است آبپاش هانتر می باشد که پس از آبیاری در زمین فرو رفته و مخفی می شود.

از آبپاش هانتر بیشتر برای زمین های گلف استفاده می شود و قبل از آن که از این نوع آبپاش برای زمین های گلف استفاده نمایند از شیوه های بارانی استفاده می کردند که این شیوه به دلیل وزش باد و رفت و آمد و ایجاد خسارت توسط حیوانات سبب آسیب می شد که نشتی آب حاصل از آن باعث گل شدن زمین و عدم توانایی انجام بازی گلف می گشت.

تجهیزات نوین در آبیاری فضای سبز

شرکت هانتر توانست آبپاش هانتر را تولید نماید که برای تولید آن هزینه ی بالایی صرف می کرد ولی چون صاحبان زمین های گلف توانایی پرداخت این هزینه را داشتند تولید این محصول افزایش یافت و امروزه از آن برای آبیاری زمین های گلف و زمین های چمن باغ های خصوصی استفاده می شود.

انواع آبپاش های هانتر با حالت های مخفی شونده

به طور کلی می توان آنها را به چهار دسته تقسیم نمود که عبارتند از:

  1. هانتر PGJ
  2. هانتر SRM
  3. هانتر PGP  در دو نوع ( ADJ و Ultra )
  4. هانتر سری یک (در چهار نوع I-20، I25، I40، I90)

انواع آبپاش های هانتر

این محصول با توجه به نوع کارایی دارای انواع گوناگونی است که شامل موارد زیر می باشد:

  • هانتر PGJ

این نوع آبپاش در شعاع های 4.3 تا 11.6 متر را تحت آبیاری خود قرار می دهد و در هر دقیقه توانایی پاشش 2.2 تا 20.5 لیتر آب دارد. دارای نازل با بازده بالا بوده و قوس آن را می توان تنظیم نمود همچنین هد آن کم بوده که می توان گفت با کمترین هزینه موثرترین آبیاری را خواهید داشت.

  • هانتر PGP

این نوع آبپاش محصول منحصر به فرد شرکت هانتر است و تاکنون هیچ شرکتی توانایی تولید آن را نداشته است. کیفیت این محصول بسیار منحصر به فرد بوده و تمام موارد آن قابل تنظیم می باشد که می توان برای انواع زمین های کشاورزی، باغات، زمین های ورزشی و گلف و... استفاده نمود.

مه پاش

مه پاش ها با توجه به نوع کارایی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. خانگی

این نوع مه پاش برای محیط های کوچک و حیاط منازل استفاده شده و تعداد نازل و متراژ شلنگ آن بسیار کم است و با فشار آب خانگی نیز می توان از آن استفاده نمود.

  1. حرفه ای

این نوع محصول دارای 15 نازل و یک پمپ کوچک و فشار 10 بار است. این نوع مه پاش نه به اندازه ی مه پاش های خانگی ضعیف و نه به اندازه ی مه پاش های صنعتی دارای قدرت فشار بالا است.

تجهیزات نوین در آبیاری فضای سبز

 

 

 

  1. صنعتی

این محصول دارای فشار بار زیاد بوده و از ابزارآلات تخصصی مانند پمپ 50 تا 100 بار- تابلو برق- نازل مه پاش و... استفاده می شود و بیشتر برای مصارف صنعتی مانند مرغداری ها، دامداری ها، فضای باز وسیع و... استفاده می گردد.

قیمت مه پاش ها

امروزه به دلیل اینکه بیشتر صنایع در محیط های بسته انجام می شوند استفاده از مه پاش برای داشتن تهویه مناسب و کاهش گرد و غبار ناشی از کار بسیار لازم و ضروری است همچنین می توان از این محصول برای ایجاد فضایی دلنشین در محیط های باز مانند حیاط منزل و فضای سبز استفاده نمود.

با توجه به نوع کارایی و شدت و قدرت مورد نیاز و همچنین با کمک افراد با تجربه می توان بهترین و کارآمدترین نوع مه پاش را انتخاب نمود.

علاوه بر آن رستوران هایی که دارای تهویه مناسبی نیستند و همواره بوی انواع غذاها در فضای رستوران می پیچد می توانند از مه پاش استفاده کنند تا علاوه بر کاهش بوی نامطبوع به دلنشین کردن فضا و خنک کردن آن کمک کنند.

تایمر آبیاری

یکی دیگر از ابزارآلاتی که با کمک آن می توان از مصرف بیش از حد آب و همچنین از خشک شدن گیاهان به خصوص گیاهانی که حساس به این نکته هستند که باید به موقع آبیاری شوند، تایمر آبیاری می باشد.

انواع تایمر آبیاری

تایمرهای آبیاری از نظر نوع تامین آب به 3 دسته تقسیم می گردند که شامل موارد زیر هستند:

  1. به شیر آب متصل شوند.

این نوع تایمرها به شیر آب متصل شده و به طور خودکار فشار آب را کم و زیاد می کنند و نیازی به مخزن آب نداشته و فقط باید تایمر را به شیر آب متصل نمود.

  1. دارای مخزن هستند.

این نوع محصول به مخزنی که معمولا دارای گنجایش 30 لیتر آب است متصل می شود و برای زمانی که به شیر آب دسترسی ندارید مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات نوین در آبیاری فضای سبز

  1. دارای مخزن و دارای قابلیت اتصال به شیر آب.

دارای دو مدل ورودی می باشد و درواقع ترکیبی از شیر آب و مخزن آب است و می توان برای مواقعی که احتمال قطعی آب وجود دارد از حالت مخزن استفاده نمود.

به طور معمولا از تایمر آبیاری مخزن دار برای گلدان های کوچک خانگی که مصرف آب کمی دارند استفاده می شود و از تایمرهای متصل به شیر آب نیز برای فضاهای بزرگ مانند باغچه و یا باغ های کوچک استفاده می گردد.

علاوه بر این تایمرها از نظر صفحه نمایش به دو نوع تقسیم می شوند که شامل موارد زیر است:

  • آنالوگ

این تایمرها فاقد صفحه نمایش بوده و با استفاده از پیچ می توان مدت زمان آبیاری و فرکانس آن را تنظیم نمود که تایمر آبیاری آکوا در این دسته قرار دارد.

  • دیجیتال

این تایمر دارای نمایشگر دیجیتال بوده و می توان با کمک آن آخرین برنامه داده شده که چه زمانی و با چه شدتی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین میزان آب مصرف را مشاهده نمود و تایمر اوربیت در این دسته قرار دارد.

مدل دو خروجی و تک خروجی نیز از مواردی است که هنگام انتخاب تایمر آبیاری می توان آن را مد نظر داشت.

مدل تک خروجی برای مواردی استفاده می شود که تمام گیاهان در یک زمان نیاز به آبیاری دارند و مدل دو خروجی برای مواردی است که برخی از گیاهان به آبیاری بیشتری نسبت به بقیه احتیاج داشته و زمان آن متفاوت از بقیه می باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار