جوان‌ترین و پیرترین دو و میدانی کاران المپیکی کشورمان را بررسی کردیم.

به گزارش  خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، دو و میدانی یکی از رشته‌های پرمدال المپیکی است که تا قبل از المپیک توکیو، ۵۳ دو و میدانی کار ایرانی به این رویداد بزرگ راه یافتند و احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان  با کسب مدال نقره در المپیک ۲۰۱۲ لندن  توانست نامش را به عنوان نخستین مدال آور  رشته دو  و میدانی ایران در المپیک ثبت کند. همچنین در المپیک توکیو تاکنون احسان حدادی و حسن تفتیان توانستند به این رقابت‌ها راه یابند و مهدی پیرجهان، شاهین مهردلان، بهنام شیری و کیوان قنبرزاده با تعویق المپیک این شانس دارند که حد نصاب این رویداد بزرگ را بدست آورند.  

در این گزارش به پیرترین و جوان ترین دو و میدانی کاران کشورمان در تاریخ المپیک می‌پردازیم.  

جوانترین و پیرترین دو و میدانی کاران  المپیکی کشورمان

علی باغبان باشی 

علی باغبان باشی دوندهٔ سابق دو‌های استقامت و دوی ماراتن متولد ۱۳۰۳ و اهل طرقبه مشهد است. باغبان باشی با ۹۶ سال سن پیرترین دو و میدانی کار کشورمان است که سابقه حضور در المپیک دارد.  

باغبان باشی در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی  در ماده‌های ۵ هزار متر و ۳ هزار با مانع به ترتیب رتبه‌های ۳۶ و ۱۷ را بدست آورد. همچنین باغبان باشی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن در ماراتن به خط پایان نرسید.  

///

حسن تفتیان 

حسن تفتیان دونده سرعتی کشورمان متولد ۱۳۷۲ و اهل تربت حیدریه است و او  با ۲۷ سال سن جوانترین دو و میدانی کار کشورمان است که به این رقابت‌ها حضور یافته است.  

تفتیان زمانی که ۲۳ سال سن داشت به المپیک ۲۰۱۶ ریو راه یافت و در این رقابت‌ها با صعود به مرحله نیمه نهایی ۱۰۰ متر به عنوان تاریخ سازترین دو و میدانی کار دو‌های سرعت لقب گرفت.  

تفتیان  در ماده ۱۰۰ متر سرعت در مسابقات دایموند لیگ ۲۰۱۹  پاریس توانست با ثبت زمان ۱۰.۰۳ ثانیه سهمیه المپیک  توکیو را بدست آورد.  

///

مهدی پیرجهان 

علاوه بر این مهدی پیرجهان دونده ۴۰۰ متر با مانع متولد اول مهر ماه ۷۸ یکی از پدیده‌های دو و میدانی است و در صورتی که پیرجهان بتواند رتبه ۲۹ را در رنکینگ جهانی حفظ کند به المپیک توکیو راه می‌یابد و با ۲۰ سال سن جوانترین دو و میدانی کار المپیکی کشورمان لقب می‌گیرد.  

احسان حدادی پرتابگر المپیکی کشورمان هم متولد ۳۰ دی ماه ۱۳۶۳ است و حدادی با تعویق یک ساله  المپیک ۳۷ ساله می‌شود و شرایط برای او  سخت خواهد شد.  


بیشتر بخوانید: تعویق المپیک، فرصت طلایی برای دو و میدانی کاران


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
آیا ارزش دارد یک نفر تمام زندگی اش را به دو و میدانی وقف کند ؟ آیا می شود به ثروت رسید ؟
آخرین اخبار