مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آخرین وضعیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: توسعه ناوگان اتوبوسرانی از عهده شهرداری تهران خارج و بر اساس قانون این وظیفه بر عهده وزارت کشور است که با تأمین ۸۲.۵ درصد بهای آن کار تأمین اتوبوس برای کلانشهرهای کشور را انجام دهد.
رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: متاسفانه از سال ۹۰ هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران تزریق نشده است و این تعداد اتوبوس دوکابین که در پایتخت وجود دارد را شهرداری تهران پیش از سال ۹۰ با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خریداری کرده است.
چمران با تأکید بر اینکه در حال حاضر قیمت هر دستگاه اتوبوس دو کابین به قیمت چند میلیارد تومان رسیده است، گفت: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به حدی نامطلوب است که رئیسجمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا دستور خرید اتوبوس و اورهال (بازسازی) اتوبوسهای از کار افتاده شهرداری تهران را داد، اما باید به این نکته تأکید کرد که این دستور نیاز به تأمین منابع مالی دارد.
او با اشاره به وعده استاندار تهران مبنی بر خرید و تزریق ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در اردیبهشت ماه گفت: تحقق این وعده نیاز به منابع مالی دارد که استاندار تهران نمیتواند آن را تأمین کند، زیرا تأمین مالی خرید اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی باید از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شود.
رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شرکتهای داخلی آمادگی خود را برای ساخت اتوبوس اعلام کردند، گفت: اگر منابع مالی تأمین و در کمترین زمان کار سفارش گذاری تولید اتوبوس انجام شود، باز هم چندین ماه زمان میبرد تا اتوبوسها به دست شهرداری برسد.
چمران در تشریح آخرین وضعیت متروی تهران گفت: در بخش مترو نیز با کسری واگن مواجه هستیم و اگر تأمین واگن انجام شود، میتوان با کاهش سر فاصله رسیدن قطارها به ایستگاه حجم تراکم جمعیت را کاهش داد و از این رو گامی موثر در کاهش شیوع ویروس کرونا برداشت.
بیشتر بخوانید: جدال پول و ترافیک بر سر طرحی ناکارآمد
رئیس سابق شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه با توجه به کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مخالف جدی اجرای محدودیتهای ترافیکی در تهران هستم، گفت: آمارها نشان میدهد شیوع ویروس کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی ۲۶ و نیم درصد است و اگر قرار باشد با این کمبود ناوگان محدودیتهای ترافیکی نیز در پایتخت اجرا شود، باید منتظر فاجعه شیوع کرونا باشیم.
چمران با تأکید بر این که در این وضعیت شهرداری نباید به دنبال کسب درآمد از محل اجرای محدودیتهای ترافیکی در پایتخت باشد، گفت: نباید با اجرای محدودیتهای ترافیکی در پایتخت مردم را به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی سوق دهیم که تنها در بخش اتوبوسرانی آن با کمبود نزدیک به ۳ هزار دستگاه اتوبوس مواجه هستیم.
انتهای پیام/