مدیریت شهری برای چهارمین بار خواستار اجرای طرح ترافیک در شهر تهران شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور به منظور حفظ فاصله اجتماعی شهروندان، از بعد تعطیلات نوروزی دستور توقف اجرای طرح ترافیک را صادر کرد، تا شهروندان با استفاده از خودروی شخصی تردد کنند.

از همان اول این تصمیم به جیب مدیران شهری خوش نیامد و   تیر اول خود را برای شکست‌ این تصمیم پرتاب کردند.

تیر اول

شهرداری تهران در گام اول بدون هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، خودسرانه اعلام کرد که از ۲۳ فروردین طرح ترافیک اجرا می‌شود و در موعد مقرر هم این کار را انجام داد.

اما عصر همان روز ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که لغو طرح ترافیک ادامه دارد  و ورود به محدوده طرح ترافیک برای همه آزاد و بدون هزینه است و کسی برای ورود به طرح جریمه یا بدهکار نشده است.

تیر شهرداری به سنگ خورد و به بد جایی هم کمانه کرد. در این شرایط محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مأمور پرتاب تیر دوم شد.

تیر دوم

علیخانی مدعی شد که تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تنها به معنای برداشته شدن سقف تعداد خودرو‌های مجاز به ورود در طرح است و هر خودرویی که وارد طرح ترافیک می‌شود باید عوارض (پول) بدهد.


بیشتر بخوانید: جدال پول و ترافیک بر سر طرحی ناکارآمد


این تیر هم که بوی پول می‌داد به سنگ خورد، چرا که ستاد ملی مبارزه با کرونا به صراحت در مقابل این خواسته موضع گیری کرد و اعلام کرد که ورود به طرح ترافیک همچنان رایگان است.

تیر سوم

حالا نوبت معاون پرحاشیه شهردار تهران سید مناف هاشمی بود، تا پس از مدت‌ها به خیال اینکه مردم ماجرای سفر جنجالی او در سیل گلستان را فراموش کرده اند، از پشت پرده در آید و تیری نو دراندازد.

تیر سوم در پوشش اجبار مردم به استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس پرتاب شد. با این توجیه که چون مردم در مترو و اتوبوس از ماسک استفاده می‌کنند، لذا خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، پس هم زمان با این اقدام می‌توان طرح ترافیک را اجرا کرد.

این تیر هم به سنگ خورد و ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن پذیرش استفاده اجباری مردم از ماسک در مترو تاکید کرد: اجرای طرح ترافیک همچنان لغو و رایگان است.

استفاده اجباری از ماسک فاصله اجتماعی نمی آورد

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در مورد استفاده اجباری از ماسک در حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: هر چند استفاده از ماسک طبق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی لازم است، اما باید توجه داشت ماسک فاصله اجتماعی ایجاد نمی‌کند و در صورت رعایت نکردن فاصله اتفاق عجیبی جهت پیشگیری از کرونا به وقوع نمی‌پیوندد. در حال حاضر علی رغم اینکه تعداد مسافران مترو و اتوبوس هنوز به آمار قبل از کرونا نرسیده، اما رعایت فاصله یک متری بسیار مشکل است و اگر طرح ترافیک دوباره اجرایی شود قطعاً اجرای فاصله اجتماعی غیرممکن خواهد بود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مخالف اجرای طرح ترافیک هستم، گفت: لغو طرح ترافیک باعث رعایت فاصله اجتماعی می‌شود.

تیر آخر در مسیر اصابت به هدف یا سنگ؟

مدیریت شهری حالا درصدد پرتاب تیر آخر خود است و دوباره محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران مامور پرتاب این تیر شده است. او طرحی آماده کرده که تصور می‌کند از حالا تصویب می‌شود.

علیخانی اعلام کرد: قرار است این بسته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که احتمالا شنبه یا یکشنبه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، به سرانجام برسد و تکلیف طرح ترافیک تهران مشخص شود و حمایت‌های لازم انجام و اجرای طرح به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ساعت کار ادارات گفت: ساعت شروع به کار ادارات ۷ صبح است و از همین رو شروع اجرای طرح‌های ترافیکی ساعت ۸ صبح در نظر گرفته شده تا کارمندان بتوانند تا قبل از ساعت اجرای طرح ترافیک با وسیله شخصی خود در محل کار حاضر شوند، همچنین بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ خروج از محدوده طرح ترافیک رایگان است.

با توجه به ساعت گذاری جدید در اجرای طرح ترافیک، شهروندان ساکن محدوده‌های ترافیکی می‌توانند برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تردد آن‌ها در محدوده طرح ترافیک رایگان باشد.

تمرکز خودرو‌ها از ساعت ۷ تا ۸ دستاورد بسته ترافیکی آقای رئیس!

ظاهرا علیخانی نمی‌داند، طرح را برای چه کاری نوشته اند و کارکرد آن باید کاهش آلودگی هوا باشد.

در این طرح، ورود به طرح ترافیک تا ۸ صبح رایگان است و این یعنی تمرکز ساعت مراجعه به مرکز شهر از ساعت ۷ تا ۸ صبح که ادارات شروع به کار می کنند.

بی شک اگر شهروندان بتوانند در طول روز به ادارات مراجعه کنند، از تمرکز خودرو‌ها در ساعت اولیه صبح کاسته می‌شود و بار ترافیکی در طول روز پخش می‌شود. اما با این طرح شهروندان برای اینکه هزینه‌ای ندهند، کار‌های اداری خود را به ساعت ۷ تا ۸ موکول می‌کنند.

همین یک بند از این طرح کافی است که نشان دهد، کسانی که در مدیریت شهر تهران حضور دارند، چه میزان در حوزه ترافیک و حمل و نقل کارشناس هستند و آیا اصلا می‌دانند که ترافیک را با کدام «ت» می‌نویسند؟

مسلم است که نمی‌دانند آزاد گذاشتن ورود به طرح ترافیک صرفا تا ساعت ۸ صبح موجب تمرکز حجم زیادی از خودرو‌ها تا قبل از ساعت ۸ صبح در این محدوده می‌شود و بعد از ۸ صبح هم که معابر خلوت می‌شوند، ورود به آن مستلزم پرداخت هزینه است.

در شرایطی که بعد از ساعت ۸ صبح کارمندان در محل کار خود حاضر هستند و از ترافیک معابر کاسته شده است، اگر شهروندی بخواهد در ساعت غیر پیک وارد محدوده طرح شود، باید هزینه پرداخت کند و اگر این کار نامش طرحی برای گرفتن پول نیست، چیست؟ بی شک این طرح برای کاهش آلودگی هوا یا کاهش ترافیک نیست، چرا که آثارش در ترافیک قبل از ساعت ۸ پیداست.

شواهد و قرائن حاکی از این است که تیر آخر مدیریت شهری برای کسب پول به بهانه کاهش آلودگی و ترافیک هم به سنگ می‌خورد، اما با این حال باید بار دیگر شاهد وتوی این تصمیم توسط ستاد ملی کرونا باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
آرین
۱۲:۳۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسی ساعت انجام کارش رو به ۷ تا ۸ موکول نمیکنه چون نمیتونه قبل از ۸ از طرح خارج بشه و اونوقت باید بمونه تا ساعت ۲ بعد از ظهر توی طرح.اونم به خاطر دوزار هزیته طرح ترافیک ندادن.
کسی که کارمند نیست میتونه با قیمت های پایین این روزهای اسنپ،بره و برگرده.تقریبا هم با هزینه بنزینی که مصرف میکنه و اعصابی که ازش توی ترافیک خرد میشه سر به سر میشه.
کسی که اینو نوشته واسه رضای خدا ننوشته.نگران دوزار پولیه که خودش میخواد هزینه کته.اگه قرار باشه این روزها طرح رو بردارن و مشکلی پیش نیاد خب کلا بردارن.ما ساکنان منطقه طرح هم که آدم نیستیم و باید هجوم شماها رو تحمل کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
محسن چهره ماه
۰۹:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
من فکر میکنم اگه برای تاکسیهای اینترنتی رایگان کنند از بار ترافیک کمتر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاملا درسته دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
داش علیرضا قربانزاده
۰۹:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
از زمانی که طرح برداشته شده هم هوا تمیز شده و هم خارج از طرح ترافیک خیلی کم شده. اینا میخوان از همه چیز و همه کس پول در بیارن .
من یه پیشنهاد بهتری دارم اونم اینه که مثل کمیته امداد که صندوق صدقات تو سطح شهر گذاشته شهرداری هم تو سطح شهر تهران صندوق بزاره و مردم هم پول بندازن توش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم تهران بررسی بفرمایند تا بفهمند چه کسی این گونه طرح
ها را میده آنوقت بند سراغش و کاری با ایشان بکنند که دیگه کسی جرات نکند این طرح ها را به مخیله اش راه بدهد
Netherlands
رضا
۰۷:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعد از سالها به لطف کرونا تازه متوجه شدیم که طرح ترافیک تا چه حد مزخرف و بی خاصیته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این شورای شهر واین شهرداری که مدیران معلوم الحال را که در موقع لارم در خارج از کشور بسر میبرند جز درد سر برای مردم هیچ کار دیگری نکردن با دادن طرح طرح الودگی هوا وغیره کی شر این جماعت از سر این شهر کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۰۲:۲۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
آره به لطف کرونا چیزایه زیادی رو متوجه شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام مجدد
متاسفانه به نظر می رسد بعضی از نظرات ارسالی به طرفداری از طرح ترافیک در موقعست فعلی با ادبیات مشخصی ارایه شده است با متن های شبیه به طراحان طرح اخیر به نظر نمی رسد کسانی که با ماشین وارد طرح می شوند بدون ضرورت باشد شاید بزای بعضی افراد جان مردم اهمیتش از چیزهای دیگز کمتر باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام
وارد برتانه تهران می شوی اگر بری سراغ گرفتن طزح میگه با شرایط فعلی همینطوری بدون گرفتن طرح برو ولی حسایت را شارژ نگه دار احتمالا هر وقت طرحشان تصویب شد از ابتدای کنسل شدن طرح حساب همه خواهند رسید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام لطفا لطفا اگه میشه مشکلات رشته مهندسی مدیریت پروژه رو پیگیری کنید چند هزار نفر تو این رشته نابود شدن و اینده تحصیلی شون هدر رفته و هرچی اعتراض کردن به مسئولین کسی پاسخ گو نیست لطفا تو رو خدا پیگیری کنین دعای یک عالمه پشت و پناه شما تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا در کلان شهری مثل تهران دستگاه تصفیه هوا در نقاط مختلف شهر نصب و استفاده نمیشه خیلی راحت میشه با کمک دانشجویان دانشگاههای کشور بزرگترین دستگاههای تصفیه هوا را ساخت و راه اندازی کرد و اینکه از خودرو های برقی و وسایل حمل و نقل عمومی برقی چه خبر؟ مسئولین حاضر به هزینه کردن نیستند مگر اینکه خدای ناکرده موقعیتشان در خطر باشه آنوقت خرج میکنند
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا قوی بنیه
۰۰:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا این شورای شهری ها نشستن اصلا دلسوز مردم نیستن، علت داره چون دیگه نمیتونن ریخت و پاش داشته باشن
Germany
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئول که داره با این کارش جان مردم بیشتری رو به خطر می اندازد فقط بفکر جیب خودشونن واقعا متاسفم براشون اینا که با ماشین شخصی و بنزین ازجیب که این ور اونور نمیرن براشون مهم نیست که
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب تکلیف کارمندان را درست کردند الحمدلله.
حالا میرویم سراغ ارباب رجوع یا افرادی که نیاز دارند جهت انجام برخی امور ضروری در شهر تردد کنند تکلیف چیست کسی که در خانواده یک بیمار دارد که به علت ضعف جسمانی نیاز به مراقبت ویژه دارد و اطرافیان او هم باید به شدت مراقبت کنند تا از انتقال این ویروس جلوگیری کنند. بنابر این هر برنامه ای اگر تمام جوانب را در نظر گیرد مطلوب است. آمار مبتلایان به زیر ۱۰۰۰ تن رسید باز بالای ۱۶۰۰ تن را ظرف ۲ روز دیدید. لطفا کمی تفکر بعد اقدام!
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۲۲:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این شوارا از روز اول که انتخاب شدند ( گذشته از حاشیه های فراوان ) فقط و فقط به فکر هزینه تراشی برای شهروندان بودند . از طرح عوارض برای تونل ها و اتوبانهای شهری گرفته تا همین قانون طرح ترفیک که که مثل معادله چند مجهولی گمراه کننده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ايجاد ازدحام و جمعيت = قتل عام مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شهرداري تو قضيه كرونا ثابت كرد كوچكترين ارزشي براي جوون مردم قائل نيست و همه كاراش فريبكاري براي پول كشيدن از مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
با توجه به اينكه شهرداري دست بردار نيست بهتره يه جزئي كه براي كاسبي كردن صرف نكنه به قيمت بنزين تو تهران اضافه بشه و پولش رو بدن شهرداري مثلا ليتري صد تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان در این دو سه ماه شما به مسئولیت اجتماعی خود بخوبی عمل کرده و چندین مقاله روشنگرانه پیرامون تصمیمات و طرحهای محیر العقول شهرداری یا شورای شهر، که در آنها جان مردم به هیچ انگاشته شده، ارائه نمودید. متاسفانه نرود میخ آهنین بر سنگ. این افراد به خواب رفتگان خود خواسته هستند و براحتی از خواب نازیبایی که برای همشهریان خود دیده اند دست بر نمیدارند. سماجت این قبیل افراد بیشتر شبیه به لجاجت است و بس.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۷:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقای شهردار این طرح برای آلودگی هوا بود یا پر کردن جیب شما
هوا که تمیزه پس درد شما فقط پول پول پول
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من بہ عنوان کسی کہ ھر روز در محدود طرح رفت وامد دارم از اجرای طرح حمایت میکنم از ترافیک این چند وقتہ خستہ شدیم بابا خیابانھایہ این محدودہ گنجایش اینھمہ ماشین را ندارد
Germany
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بیمارستان ها هم کنجایش پیک جدید و نداره یه طرفه به قاضی نرید اگر طرح لقو کردن فقط بخاطر کمتر کردن ازدهام در مترو و اتوبوس بوده سلامت ماندن بهتر تا در ترافیک ماندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
استفاده از خودروي شخصي در شرايط عادي برای شهرهای بزرگ و متوسط مشکل ساز ، بحران ساز و از علل اصلی ترافیک و آلودگی هوا بوده و در نتیجه بیماری های مختلف و نادر از جمله ناراحتی های قلب و عروق ، تنفسی ، خونی ، سرطان و ... و نقص عضو بخاطر تصادفات را هر انسانی مشاهده می نماید و قابل تکذیب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
درست... اما راه حلش گرون کردن هزینه استفاده از خودروی شخصیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
مريم
۱۴:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اين گزارش مي خواهد استفاده آزادانه و دائمي خودروي شخصي را به قيمت جان ساير شهروندان توجيه كند اصلا حاضر به اظهار نظر در خصوص استفاده از اتوبوس و مترو برای کاهش مشکلات عمومی شهر نیستید بعد با این نگرش خودرو محور می خواهید برای شهر و شهروندانش تصمیم سازی کنید چون مبنا و نگرش صحیح نیست ، بحث کردن با شما نتیجه ای نخواهد داشت و مشکلی از مردم حل نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیز با توسعه و کاهش قیمت استفاده از حمل و نقل عمومی مردم اونو به خودرو شخصی ترجیح میدن، نه با افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی

عادت شده به جای حل مسئله صورت مسئله رو تعویض یا کاملا پاک میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ترافيك و آلودگی هوا دلایلی بسیاری دارد و در ماههای اسفند ، فروردین و اردیبهشت بدلیل جریانات هوایی و بارش بهاری در ظاهر قابل رویت نیست و از طرفی دیگر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به همراه مراکز تجاری وضعیت ظاهری ترافيك و هوا را از نظر شما بهتر نموده است . شما یک پیش فرض برای خود مطرح نموده اید و همان شده مبنای نوشتن و تصمیم گیری تان که این پیش فرض از لحاظ منبع کسب درآمد برای شهرداری باید خود آنها پاسخگو باشند ولی هر شهری برای اداره اش باید کسب درآمد داشته باشد و یکی از روشهای درست یا غلط شاید طرح ترافیک باشد .
Iran (Islamic Republic of)
معصومي
۱۴:۴۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
برخورد با تخلفات رانندگی و پارک دوبل ، پارك عمود بر جدول ، توقف در مسیر عابران و پیاده روها در کاهش ترافیک موثر است و یکی از دلایل ترافیک و آمار بالای کشته شدگان در ایران عدم برخورد موثر راهور ناجا با متخلفین حرفه ای رانندگی می باشد که در آنصورت باز شماها مظلوم نمایی نخواهید کرد و هدف را کسب درآمد و بودجه اعلام نخواهید کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۴:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما خبرنگار محترم يك طرح موقت را مي خواهيد دائمي كنيد تنها راه حل كاهش اين مشكلات ، ترافيك و آلودگي هوا توسعه حمل و نقل عمومي مثل اتوبوس و مترو مي باشد تنها راه حل همان هست و ايجاد محدوديت در تردد خودروهاي شخصي امري لازم و ضروري مي باشد كه راهكار آن جلوگيري از پارك حاشيه اي دائم براي تعدادي از دارندگان خودخواه خودروي شخصي و ممنوعيت تردد در برخي معابر مي باشد ساير روشها منسوخ شده و راه حل آن توسعه اتوبوسراني و مترو در موازات و كنار هم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر قوه قضائیه ورود کنه کلی اختلاص مالی هم از این ادما برمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
از اصل خرابه کجای دنیا کسی از منزلش خارج میشه باید پول بدهد
Netherlands
آرین
۱۲:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کجای دنیا رفتی دیدی پول نمیدن؟؟تا شابدوالعظیم بیشتر رفتی تا حالا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
همش برای کسب درآمده، آسایش مردم بهونست
آخرین اخبار