بسیاری از زولبیا بامیه‌ها یا روغن‌هایی که در آن‌ها زولبیا بامیه تهیه می‌شود چندین برابر میزان استاندارد پراکسید داشتند.

دکتر مرتضی مجاهدی متخصص طب ایرانی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: زولبیا بامیه‌های خام بصورت مکرر داخل روغنی که در دمای بسیار بالا بیش از دو ساعت در حال جوش می‌باشد ریخته می‌شود که در این وضعیت، درصد ماده بسیار خطرناکی به نام پراکسید در روغن بالا می‌رود.

او افزود: افزایش این ماده خطرناک عامل مهمی در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های پوستی و پیری زودرس خواهد بود.

دکتر مجاهدی ادامه داد: بسیاری از زولبیا بامیه‌هایی که در بازار عرضه می‌شود یا روغن‌هایی که زولبیا بامیه با آن‌ها تهیه می‌شود چندین برابر میزان استاندارد پراکسید داشتند.

این متخصص طب ایرانی گفت: میزان استاندارد پراکسید در اینگونه روغن‌ها باید حدود ۵ میلی اکی‌والان در کیلوگرم باشد، ولی تا ۶۵ میلی اکی‌والان در کیلوگرم هم گزارش شده است.

او افزود: برخی قنادی‌های اخلاق‌مدار، روغن حاصل از چندین بار استفاده را جهت مصارف صنعتی مانند تهیه صابون از چرخه تهیه شیرینی خارج می‌کنند، اما مراکز سودجویی هم هستند که به دور از چشم مجموعه‌های نظارتی این روغن خطرناک را در تهیه انواع شیرینی‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: زولبیا و بامیه در مازندران خریدار ندارد


انتهای پیام / ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.