ماما‌ها در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به کار هستند

مسوول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : ماماها در بخش های متعدد بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به کار هستند و عده ای نیز در بخش خصوصی فعال و دارای مطب هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛شیوا کاظمی مسوول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : تعداد ماما‌های مطب دار نیز نزدیک به ۲۰۰ نفر است که استخدام دولتی نیستند و فعالیت خصوصی دارند.

او با بیان اینکه تعداد بالایی از ماما‌های بیکار در استان وجود دارد، گفت : وضعیت و امکاناتی که ماما‌ها در استان از آن برخوردارند به نسبت گذشته خیلی بهتر شده است.

این مسوول افزود: در گذشته با وجود دغدغه‌های بسیاری که یک ماما با آن مواجه است این حرفه در گروه مشاغل سخت جایی نداشت، ولی با لطف خدا و پیگیری مسوولان تا حدودی این مشکل رفع شده است و ۲.۵ سال بخشودگی شامل حرفه مامایی شد که درصددیم این میزان را به پنج سال افزایش دهیم.

کاظمی از کمبود نیروی مامایی در بخش دولتی به عنوان یک معضل یاد کرد و افزود: با وجود اینکه پس از طرح تحول سلامت وضعیت بهبود یافت، ولی همچنن با استاندارد‌های جهانی فاصله داریم و در بخش خصوصی با آمار بالای ماما‌های بیکاری که هرساله دانش آموخته می‌شوند روبه رو هستیم که فضایی برای جذب آنان نیست.

او ادامه داد: اینکه بیمه با ماما‌های بخش خصوصی قرارداد نبسته به حرفه ما صدمه زده است، یک ماما برای مراقبت‌های دوران بارداری تربیت می‌شود و به جامعه خدمت می‌کند که از نظر هزینه و وضعیت دسترسی برای مردم، مقرون به صرفه است، با این حال اگر ماما بخواهد برای مراجعه کنندگان خود، دارو و یا آزمایشی تجویز کند جزء بیمه حساب نمی‌شود و مردم باید این هزینه را به صورت آزاد پرداخت کنند و مردم ترجیح می‌دهند که به سوی متخصص زنان بروند که نتیجه‌ای جز شلوغ شدن مطب‌ها در پی ندارد.

او ادامه داد: برای رفع این مشکل سالیان سال است که در حال تلاش هستیم و همکاران ما در نظام پزشکی در تلاش هستند، ولی هنوز اتفاقی در این حوزه نیفتاده است و باید ماما‌های مطب دار حق قرارداد با شرکت‌های بیمه گر را داشته باشند تا بیماران خود را از دست ندهند و این از مطالبات اساسی ما محسوب می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه امروزه خوشبختانه دیگر ماما‌های تجربی در سطح استان وجود ندارند، ادامه داد: در سالیان گذشته ماما‌هایی با عنوان محلی وجود داشتند و اگر هم مامای تجربی فاقد تحصیل و آموزش آکادمیک، وجود داشته باشد فعالیت آنان رسمی نیست و مورد تایید نیست چرا که به اندازه کافی، مامای تحصیلکرده و آموزش دیده وجود دارد.

کاظمی درخصوص حال و روز ماما‌های استان در دوران کرونا گفت: ۹ مامای بهداشت و درمان به این ویروس مبتلا شدند و یکی از این افراد خود نیز باردار بود که به لطف خدا نجات پیدا کرد و خوشبختانه در سطح استان مامایی جان خود را از دست نداده، ولی در سطح کشور پنج ماما جان خود را از دست دادند.

این مسوول ادامه داد: ماما‌ها نیز همانند پرسنل کادر درمان درگیر این ویروس هستند با این تفاوت که ماما‌ها در مراکزی فعالیت می‌کنند گاه با مادران بدون علامت نیز مواجه شده و پا به پای تیم درمان از ابتدای شیوع بیماری، به معاینه پرداخته و در صورت داشتن علایم، بیمار را ارجاع می‌دادند.

او با بیان اینکه در ابتدا اطلاعات ما درخصوص این بیماری بسیار اندک بوده، یادآور شد، در بسیاری از مواقع، وجود ویروس کرونا بعد‌ها در مادران اورژانسی دیده و تشخیص داده شد، اکنون برخی اطلاعات تغییر کرده و به روز شده و با اطمینان خاطر بیشتری مشغول به کار هستیم .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.