دو مقام دیپلماتیک اتحادیه «فایو آیز» با استناد به اطلاعاتی اعلام کرد منشا ویروس کرونا بازار و نه آزمایشگاهی در کشور چین بوده است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، دو مقام غربی اعلام کردند اطلاعات به اشتراک گذاشته از سوی فایو آیز، اتحادیه اطلاعاتی آنگلوسفر، نشان می‌دهد به احتمال قوی، بعید است شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین بوده بلکه منشا آن از بازاری در این کشور است.

به نظر می‌رسد ارزیابی که از سوی دو مقام غربی اعلام شد در مغایرت با ادعا‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور درباره ساخته شدن ویروس کووید-۱۹ در آزمایشگاهی در چین است.

یک مقام دیپلماتیک آگاه به این اطلاعات گفت: فکر می‌کنیم بسیار بعید است که این (شیوع کرونا) در اثر یک حادثه بوده باشد. بلکه به احتمال قوی این اتفاق به طور طبیعی رخ داده و آلودگی انسان به آن در اثر ارتباط با حیوانات رخ داده است.

این منبع دیپلماتیک آگاه افزود کشور‌های عضو اتحادیه فایو آیز این اطلاعات را با هم ارزیابی می‌کنند. آمریکا هنوز ارزیابی رسمی خود را در این خصوص به طور علنی اعلام نکرده است.

یک منبع دیگر به سی ان ان گفت میزان قطعیت عنوان شده از سوی ترامپ و پمپئو در مقایسه با ارزیابی‌هایی که اتحادیه فایوآیز صورت داده، اندک است. این منبع آگاه گفت هنوز نظریه نشات گرفتن ویروس کرونا از آزمایشگاه به طور کامل رد نشده، اما قطعیت آن هنوز مشخص نیست. این منبع مطلع تاکید کرد بازاری در چین قطعا جایی است که این ویروس از آنجا منتشر شده، اما نحوه ورود ویروس به این بازار هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مایک پمپئو و دونالد ترامپ، هر دو پکن را متهم کردند که موجب انتشار ویروس کرونا در جهان شده است. ترامپ در مصاحبه اخیر خود با شبکه فاکس نیوز گفت: من فکر می‌کنم آن‌ها اشتباه وحشتناکی کردند و نمی‌خواهند آن را هم بپذیرند. ما می‌خواهیم در این باره وارد عمل شویم، اما آن‌ها نمی‌خواهند ما در این کار دخالت کنیم.

پمپئو هم در مصاحبه با‌ ای بی سی نیوز گفت: ما شواهد کافی در اختیار داریم که نشان می‌دهد این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان به بیرون سرایت کرد. چین پیش از این بار‌ها هر گونه ادعا مبنی بر آزمایشگاهی بودن ویروس کووید-۱۹ را بی‌اساس و جعلی اعلام کرد.

کشور‌های آمریکا، کانادا، انگلیس، نیوزیلند و استرالیا عضو اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینکه تو آزمایشگاه ساخته شده یا از بازار پخش شده رو دیگه نمیشه کاریش کرد و چیزیه که دیگه اتفاق افتاده و پیگیریش به نظر من فقط بازی سیاسیه. ولی اون چیزی که مهمه و بایستی خواسته همه باشه اینه که بایستی راهی پیدا کرد که دیگه این اتفاقها تکرار نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چين بايد در تمام آزمايشگاههاشو به روي دنيا باز كنه والا گناهش سنگين تر ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه امریکا ساختش میتونست طوری بسازه که فقط روی شرقی ها عمل کنه اگه تو چین بوجود اومد چرا توی کشور به اون بزرگی با اون همه جمعیت فقط ووهان و چند نقطه دیگه گرفتند و توی کل کشور پخش نشد ولی توی دنیا پخش شد؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
در ازمایشگاههای امریکا می تواند ویروسهای خطرناکی وجود داشته باشد که امریکا هنوز برای انها واکسنی ندارد کافی است به بیرون سرایت کنند و حتی ملت امریکا را هم الوده کنند همچنین در کشور چین این ویروس به شهرهای مختلف سرایت کرده است و فقط ووهان نیست که مبتلا دارد همچنین تا موقعی که منشا ان ویروس تعیین نشود نمی توان تصمیم گیری دقیقی انجام داد .
آخرین اخبار