پژوهشگران صنعت معدن توانسته‌اند با بکارگیری فناوری‌های نو، صنعت معدن در کشور را ارتقا بخشند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  ارتباط صنعت و دانشگاه نسخه مناسبی است که با تولد شرکت‌های دانش بنیان بزرگ و کوچک، چند سالی است این امر تا حدی محقق شده است.

کارشناسان اکنون می‌گویند اگر باور داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی جزئی از اقتصاد دانش بنیان است باید از سوی دیگر بدانیم که تزریق نوآوری به دستگاه‌های تولیدی کشور است که جهش تولید را رقم می‌زند. به عنوان مثال در کشور بیش از ۱۰ هزار معدن وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آن‌ها به دلایل مختلف غیرفعال هستند.

داریوش اسماعیلی معاون امور معدن وزارت صنعت گفت: ۴۰۴۰ معدن غیرفعال وجود دارد که که برنامه داریم که حداقل ¼ آن یعنی بالای ۱۰۰۰ معدن غیر فعال را فعال کنیم.

زمانی مدیر شرکت دانش بنیان رایکا گستر پلاسما گفت: این سیستم کاملا بی نیاز از کانالیز و مواد وارداتی است که هزینه انجام کار را به شدت پایین می‌آورد. در این شرکت دانش بنیان راهکاریی برای گوگرد زدایی از سنگ آهن و امکان فعالسازی معادن با گوگرد بالا ارائه شده است.

عدم استفاده از ماشین آلات و فناوری‌های روز دنیا در معادن سبب شده است تا برخی مواد کم عیار فرآوری نشوند یا حتی خام فروشی تنها خروجی معادن باشد. سرمایه گذاری روی این دانش فنی با کم‌ترین هزینه در زیست بوم فناوری رخ داده و اساس آن نیاز صنعت است، هرچند که حالا به محصول نهایی رسیده است.

امیر صوفی مدیر فنی شرکت کنکاش مواد بهینه هفت گفت: هر مواد معدنی که قابل پلوتاسیون شده باشد از اول خط در دستگاه ریخته و در سلول چرخیده می‌شود و این دستگاه تولیدشده توسط شرکت دانش بنیان ناخالصی‌های آن را از بین می‌برد و به صورت کنسانتر در انتهای دستگاه به ما تحویل می‌دهد.

سیبانی رئیس کارخانه کنسانتره سنگ آهن سنگان گفت: در حمایت از طرح‌های دانش بنیان طرح کاهش گوگرد محصول کنسانتره خود را تا ۳۲/. درصد مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از اجرای موفقیت آمیز، این طرح در فاز صنعتی با هدف کاهش آلایندگی، تولید استاندارد و بومی سازی تکنولوژی پیاده سازی شده است. طراحی مشعل پلاسما گام دیگری در مسیر فرآوری سنگ‌های معدن است تا ارزش آن‌ها را با تولید فولاد چند برابر کنیم.

معادن کوچک ما که قابلیت سرمایه گذاری وسیع برای خرید کارخانه‌های بزرگ فرآوری فولاد را ندارند و کارکرد آن‌ها تولید اقتصادی ندارد به جزء خام فروشی می‌توانند با استفاده از این دستگاه اقدام به تولید فولاد از سنگ آهن کنند که ارزش افزوده قابل توجه بسیاری دارد.

روایت ما که از معدن‌های غیرفعال شروع شد حالا به فرآوری سنگ معدن و تولید فولاد می‌رسد، مسیری هموار شده با تلاش فعالان فناوری که برای ادامه نیاز به اعتماد صنایع دارند. صنعت و دانشگاه موضوع پیچیده‌ای نیست، باز شدن گره صنعت با کمک فناوران رویکردی دو طرفه است که اگر پیگیری شود، شاخصه جهش تولید حتما سیر صعودی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

ارتقا کیفیت سنگ معدن آهن با استفاده گرافن

درخشش کشور در زمینه تولید سنگ عایق حرارت و صدا

۱۰ سال آینده تمام صنایع کشور در دست اقتصاد دانش‌بنیان/ مهندسی زمان جنگ جرقه اولیه فناوری دانش‌بنیان کشور/حمایت حرفه‌ای از شرکت‌های فناور تا محصول‌نهایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.