معاون وزیر خارجه روسیه گفت قطع کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت سبب خواهد شد که این کشور حق رأی خود را در این سازمان از دست بدهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «الکساندر پانکین» معاون وزیر خارجه روسیه، گفت تصمیم آمریکا مبنی بر متوقف کردن سهم این کشور در بودجه سازمان جهانی بهداشت تاثیرگذار خواهد بود، اما نه در اندازه‌ای که جبران ناپذیر باشد. به این ترتیب واشنگتن حق رأی در مجمع جهانی بهداشت را از دست خواهد داد.

او در این خصوص گفت: «در حال حاضر، بسیار دشوار است که تأثیر تصمیم دولت آمریکا را درباره سازمان جهانی بهداشت ارزیابی کنیم. مطمئنا این سازمان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، اما احتمالاً بودجه آن ضربه جبران‌ناپذیری را متحمل نخواهد شد.»

این دیپلمات در ادامه توضیح داد «با توجه به مشارکت‌های ارزیابی شده و بر اساس منشور این سازمان، توقف این پرداخت‌ها (از سوی آمریکا که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود) منجر به از دست دادن حق رأی این کشور در مجمع جهانی بهداشت خواهد شد که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود.» پانکین در ادامه اضافه کرد آمریکا علاقه ندارد این حق را از دست بدهد بنابراین اعلام نکرده است به‌طور کامل کمک‌هایش به سازمان جهانی بهداشت را قطع می‌کند بلکه تنها مشارکت‌های داوطلبانه را متوقف می‌کند.

این دیپلمات روس در ادامه اشاره کرد که دولت آمریکا حدود ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت بدهکار است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اواسط آوریل سازمان جهانی بهداشت را به واکنش ضعیف در برابر شیوع ویروس جدید کرونا متهم و اعلام کرد کمک‌های داوطلبانه این کشور به این سازمان را متوقف خواهد کرد. این درحالی است که بسیاری معتقدند ترامپ در توجیه پاسخ دیرهنگام دولتش به شیوع ویروس کرونا در این کشور دست به چنین اقدامی زده است. آمریکا با بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر مبتلا به کرونا در صدر کشور‌های آلوده به این ویروس قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار