اتحادیه اطلاعاتی «فایو آیز» متشکل از کشور‌های آمریکا، انگلیس، نیوزیلند، استرالیا و کانادا مدعی پنهان‌کاری چین درباره اطلاعات مربوط به ویروس کرونا شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز متشکل از کشور‌های آمریکا، انگلیس، نیوزیلند، استرالیا و کانادا، چین را به از بین بردن شواهد مربوط به شیوع ویروس کرونا متهم کرد و این اقدام پکن را به مثابه نقض دموکراسی دانست.

این اتحادیه در بیانیه ۱۵ صفحه‌ای خود که در اختیار روزنامه دیلی تلگراف قرار گرفت به این مسئله پرداخته است که چگونه دولت چین به صورت تعمدی (!) با از بین بردن اسناد آزمایشگاه ووهان درباره کرونا اقدام به پنهان کاری و از ارائه نمونه‌های ویروس زنده به دانشمندان بین‌المللی که در تلاش برای ساخت واکسن برای این بیماری هستند، خودداری کرده است.

همچنین ادعا شده است مقامات چین تا ۲۰ ژانویه این مسئله را تکذیب کردند که کووید - ۱۹ می‌تواند از یک انسان به انسانی دیگر منتقل شود و این در حالی بود که شواهد مربوط به انتقال این ویروس میان انسان‌ها از اوایل دسامبر وجود داشت.

اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز از سازمان جهانی بهداشت نیز به خاطر حمایت از موضع پکن انتقاد کرد.

این اتهامات به دنبال آن مطرح شد که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد کانبرا برای حمایت از گمانه زنی‌ها درباره اینکه کووید - ۱۹ اواخر سال گذشته از آزمایشگاهی در چین شیوع پیدا کرد هیچ سند و مدرکی در اختیار ندارد.

موریسون افزود: اگرچه می‌دانیم این بیماری از ووهان چین شیوع پیدا کرده است، احتمالی‌ترین سناریو مربوط به بازار‌های خیس فروش حیوانات وحشی است و این مسئله‌ای است که باید به طور کامل درباره آن تحقیق شود.

چین ادعا‌ها را درباره واکنش کُند این کشور به شیوع کرونا یا تلاش برای سرپوش گذاشتن بر مراحل اولیه شیوع کرونا در خاک این کشور رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اوایل ماه آوریل در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد اظهارات سیاستمداران آمریکایی درباره نحوه عملکرد پکن در ارتباط با کرونا شرم‌آور و به لحاظ اخلاقی مطرود است. مقامات آمریکا باید از سیاسی کردن مسائل مربوط به سلامت اجتماعی دست بردارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار