رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از کاهش ۷۰ درصد واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال در خوزستان بخاطر ترس از ابتلا به کرونا خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: مردم به دلایل مختلف از جمله ترس از کرونا به مراکز بهداشت برای واکسیناسیون فرزندشان مراجعه نمی‌کنند، بطوریکه پارسال ۹۸ درصد کودکان زیر ۶ سال در استان خوزستان واکسینه شدند، اما به خاطر شیوع کرونا ویروس، این میزان به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

او خودداری از واکسناسیون فرزندان را امری اشتباه تلقی کرد و اظهار داشت: همه مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت آمادگی دارند واکسیناسیون کودکان را در شرایط بهداشتی انجام دهند، اما از مردم می‌خواهیم هنگام مراجعه وسایل حفاظتی همراه خود داشته باشند و ضمن رعایت فاصله فیزیکی کودک خود را حتما برای انجام واکسیناسیون به مراکز بهداشت ببرند.

شریفی بیان کرد: در حال حاضر همه مردم نسبت به کرونا آموزش دیده اند و همه افراد این بیماری را با علائم آن می‌شناسند، ولی هنوز در عمل و رفتارشان تغییری حاصل نشده، پس اگر می‌خواهیم بر این بیماری موفق شویم باید تغییر در رفتار و نگرش را ایجاد کنیم. اگرچه گزارش نشدن بیماری دلیل بر نبود بیماری نیست، در صورتیکه همه ساختار‌ها آماده باشد، اما مردم مشارکت نکنند باز هم احتمال خطر بالا است.

مشارکت مردمی مهم‌ترین رکن در حوزه سلامت است

این مقام مسئول مشارکت مردمی را مهم‌ترین رکن در حوزه سلامت دانست و ادامه داد: اگر هم استانی‌های ما در حوزه سلامت احساس مسئولیت نکنند قطعا میزان شیوع بیماری بیشتر می‌شود، اگر روند بیماری در استان تا ۲۵ فروردین پایین بود به علت همراهی و همکاری مردم بود، اما پس از آن به علت بی توجهی آمار مبتلایان بالا رفت.

او با اشاره به بالارفتن تعداد مبتلایان در کلانشهر اهواز بیان کرد: مشکل اصلی در این شهرستان بی توجهی مطلق مردم است متاسفانه آن‌ها در سطح معابر و اماکن عمومی بدون رعایت بهداشت و در تجمعاتی مانند مراسم حضور می‌یابند و همین امر موجب می‌شوند نه تنها ما نتوانیم بیماری را کنترل و متوقف کنیم بلکه همه بخش‌ها باید به کمک ما بیایند.

مهرداد شریفی اذعان داشت: پیشگیری آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش برای مقابله با بیماری است و هیچگونه عارضه‌ای ندارد و قطعا در حال حاضر تنها راه مبارزه با کرونا پیشگیری است اگر بیمار شویم عوارض و هزینه دارد، هزینه بستری یک بیمار کرونایی در آی سی یو یک بیمارستان دولتی هر شب ۲ تا ۲.۵میلیون تومان و در بیمارستان خصوصی چهار تا ۴.۵ میلیون تومان است این در حالی است که با یک فاصله گذاری فیزیکی درست می‌توان جلوی این هزینه‌ها را گرفت.

او تصریح کرد: در مبارزه با بیماری تنها ۱۵ درصد کار در دست علوم پزشکی قرار دارد مابقی آن کمک‌های بین بخشی است و باید نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های فعالیت داشته باشند و با قاطعیت با متخلفان و کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد کنند.

شریفی اظهار داشت: از متولیان اصناف و اتحادیه‌ها درخواست داریم جدی‌تر وارد عمل شوند، هیچگونه پروتکل بهداشتی در سطح مغازه‌ها دیده نمی‌شود مردم هم باید به کمک ما بیایند و در صورت مشاهده تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند. ضمن اینکه تهیه ماسک وظیفه حوزه سلامت نیست سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی این کار است که باید پای کار بیاید.

وجود یک هزار زباله گرد در اهواز

او با اشاره به وضعیت زباله گرد‌ها افزود: یک هزار و ۸۰۰ زباله گرد وجود دارد که متولی آن‌ها سازمان پسماند شهرداری‌ها است که ساماندهی آن‌ها در شورای سلامت بار‌ها مطرح شده و البته این ساماندهی نیز صورت گرفت، اما در این شرایط حساس هنوز وسایل حفاظت فردی ندارند.

شریفی افزود: یکی از راهکار‌های جدید برای حفاظت زباله گرد‌ها این است که به بیماران کرونایی پلاستیک قرمز برای زباله‌ها داده شد تا زباله‌های خود را درون آن بیندازند و زباله گرد‌ها به هیچ وجه نباید این کیسه‌ها را باز کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.