مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار گفت: کار سنگ فرش و آجرفرش قلعه تاریخی سنگان رشتخوار در حال اجرا است.

 گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کاظم کامیاب مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار گفت: در این مرحله از ساماندهی و مرمت ۱۸۰۰ مترمربع سنگ فرش و هزار متر آجر فرش با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال با مشارکت میراث‌ فرهنگی، دهیاری و شورای اسلامی روستای سنگان در حال انجام است.

او با اشاره به این که مدت زمان سنگ فرش و آجرفرش قلعه تاریخی سنگان در فاز اول بیش از دو ماه به طول خواهد انجامید، افزود: مرمت و بازسازی سردرب دوم ارگ تاریخی سنگان در زمستان ۱۳۹۸ و سردرب اول این ارگ تاریخی نیز در سال ۱۳۹۶ به صورت مشارکتی مرمت و بازسازی شد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشتخوار هدف از سنگ فرش و آجرفرش قلعه تاریخی سنگان را حفظ معماری بومی و سنتی عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از فضای بین دو سردرب این مجموعه تاریخی با توجه به بنا‌های تاریخی مانند مسجدجامع، آب انبار و حمام عیسی خان به عنوان یک مسیر گردشگری در روستا است.

کامیاب بیان کرد: نماسازی شامل اجرای ازاره و کاهگل کشی دیوار‌های فضای بین دو سردرب ارگ از برنامه‌های مرمتی آینده است.

او با بیان این که قلعه تاریخی سنگان مربوط به دوره صفوی است، تصریح کرد: روستای تاریخی سنگان در ۲۳ کیلومتری محور اصلی رشتخوار به تربت حیدریه قرار دارد و ارگ تاریخی سنگان در مرکز روستای سنگان با مساحت بیش از ۳ هکتار دارای بارویی است با ۸/۵ متر ارتفاع و ۱۴ برج دو طبقه آن را احاطه کرده است.

روستای سنگان با داشتن ۷ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، ۳ تفرجگاه گردشگری، فعال بودن بیش از ۳۰ کارگاه فرت بافی و همچنین ۲ اقامتگاه بوم‌گردی، امسال به عنوان یکی از روستا‌های هدف گردشگری، جایگاه ویژه و ممتازی در سطح استان خواهد داشت.

انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.