با تکثیر و احیای دشت اسفدن شهرستان قاین، غزال‌های تیزپای ایرانی در حال جست وخیز بوده و امسال با بارندگی‌های خوب امید است زاد و ولد خوبی داشته باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، با تلاش مسئولان مدتی است دشت اسفدن زیر پای آهوی ایرانی قرار گرفت. روزگاری منطقه زیستگاه تعداد زیادی آهو بود و رفته رفته آهوان شکار شدند و نسل آهو در منطقه از بین رفت، اما این همه ماجرا نبود چرا که طرح تکثیر آهوی ایرانی از سال ۸۷ در محدوده ۴۵ هکتاری از منطقه شاسکوه قاین و زیرکوه با ۸ رأس آهو آغاز شد که محل زیستگاه ۵۰ راس آهو است، این سایت در ۵۰ کیلومتری شمال شرق قاین و در دشت اسفدن واقع شده است.

جست وخیز غزال‌های تیزپا که گاهی سرعتشان بر ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد تماشایی است. محیط بانان بومی از آهو‌ها به شدت محافظت می‌کنند و در فصل زمستان هر روز برای آن‌ها علوفه توزیع می‌شود.

هدف از ایجاد این سایت انجام تحقیقات علمی، احیا و تکثیر مجدد این گونه، اشتغالزایی و رونق اقتصادی در منطقه است و در واقع محیط زیست این سایت را به عنوان حفظ این گونه جانواری ایجاد کرده است.

قبل از راه‌اندازی این زیست بوم اقداماتی برای فراهم کردن زیرساخت لازم برپایه تحقیقات علمی انجام شد تا امروز شاهد حضور این آهوان زیبای ایرانی در منطقه باشیم.

 اکبری  مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در این باره اظهار کرد: با احیا و تکثیر آهو دشت اسفدن دوباره میزبان آهوانی شد که در آن جست و خیز می‌کنند. کار را با ۸ راس آهو شروع کردیم و توانستیم نسل آن‌ها را حفظ کنیم.

او گفت: مهم‌ترین مشخصه آهو که آن را از جبیر متمایز می‌کند حالت برآمدگی و متورم گواتر مانند زیر گلو به خصوص در نر‌ها است.

 اکبری افزود: سایت پرورش آهو در قاین سال ۸۶ باهدف احیای جمعیت آهو در دشت‌های خراسان جوبی راه‌اندازی شد، زمینی مسطحی به وسعت ۴۵ هکتار که در دل دشت اسفدن شهرستان قاین قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: تلاش شده در این سایت برروی تکثیر گونه‌ای از آهو گواتردار کار شود. این آهوان گردن بلندتر، گوش بزرگتر، شاخ بلندتر و هیکل درشت‌تر دارد که با وزن تقریبی ۳۰ کیلوگرمی می‌توانند ۸۵ کیلومتر در ساعت بدوند و رد پای این آهو حالت قلبی شکل دارد و تا ۳ ونیم سانتیمتر می‌رسد.

او گفت: در فصل‌هایی که آبستن نباشند و بره کوچک نداشته باشند با موتور آن‌ها را دنبال می‌کنیم تا حس که در طبیعت دارند به صورت غریزی از بین نرود.

 اکبری افزود: طبق آخرین سرشماری ۵۰ راس اهو در خارج از فنس داشتیم امسال با بارش‌های خوب پوشش گیاهی سایت افزایش یافته احتمال دوقولوزایی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود با پرورش آخوان جدید جمعیت آهوان داخل سایت به ۴۰ رأس برسد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.