یک دکترای تخصصی تغذیه درباره روزه‌داری در شرایط کرونایی، توصیه هایی در خصوص مصرف نوشیدنی و خوراکی مطرح کرد.

سیما جعفری راد دکترای تخصصی تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ماه رمضان ماه مهمانی خدا است و اثرات مثبت روزه داری طی مطالعات متعدد به اثبات رسیده است. در صورتی که افراد اصول صحیح تغذیه ای را پیروی کنند و مبتلا به بیماری زمینه‌ای نباشند، می توانند روزه بگیرند.

در وعده افطار و سحری چه غذاهایی استفاده شود؟

جعفری راد بیان کرد: در زمان روزه داری بهتر است مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه به مقدار محدود مصرف شده و در وعده سحری استفاده نشوند چون مصرف این مواد غذایی اگر چه ابتدا قند خون را افزایش می دهند اما در نتیجه ترشح زیاد انسولین، پس از مدتی منجر به کاهش قند خون و ایجاد حس کاذب گرسنگی می شوند.

دکترای تخصصی تغذیه در پایان اظهار داشت: روزه در بیماران باید با نظر پزشک معالج و مشاوره متخصص تغذیه باشد و در صورت تایید، این بیماران می‌توانند اقدام به روزه گرفتن نمایند. اما بیمارانی که نیاز به مصرف منظم دارو برای کنترل بیماری خود، در ساعات مشخصی از روز را دارند نباید روزه بگیرند. همچنین در روزهای اخیر به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، افرادی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته اند بهتر است روزه نگیرند.

او افزود: در وعده افطار بهتر است ابتدا با نوشیدنی‌های گرم روزه خود را باز نمایید و در صورت تشنگی شدید، نباید نوشیدنی‌های سرد نوشید. بهتر است وعده افطاری را با خوردن یک غذای سبک آغاز نموده و در خوردن غذا عجله نکرد پس از خوردن افطاری سبک با کمی فاصله زمانی می‌توان غذای کامل تری را به عنوان شام جهت تامین نیاز انرژی روزانه مصرف نمود.

جعفری راد بیان کرد: در وعده سحری از خوردن غذا‌های سنگین و پر چرب خودداری شود. برای تامین نیاز مایعات می‌توان بین ساعات افطاری تا سحر از نوشیدنی‌های سالم و آب استفاده نمود و مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین شده با شکر مانند انواع نوشابه‌ها توصیه نمی‌شود.

این دکترای تخصصی تغذیه اظهار داشت: بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس رعایت تمام موارد بهداشت فردی است. اما در زمینه تغذیه، تنوع و تعادل در مصرف غذایی بوده که باید تمام نیاز به مواد مغذی طی مدت روزه داری تامین بشود.

او با اشاره به مصرف میوه و سبزیجات در هر ۲ وعده سحر و افطار و حد فاصل افطار تا سحر تصریح کرد: بهتر است که افراد حداقل یک میوه در وعده سحر مصرف نمایند.

سیما جعفری راد اذعان داشت: نکته مهم در مصرف سبزیجات خام به ویژه در این روز‌ها با شیوع کرونا، اطمینان کامل از شستشوی بهداشتی بوسیله مواد ضدعفونی کننده است. همینطور میوه‌ها در ایام همه گیری کرونا نیز باید کاملا با مواد ضدعفونی کننده شستشو شوند.

دکترای تخصصی تغذیه در خصوص داشتن تنوع غذایی گفت: با تنوع و تعادل غذایی و مصرف تمام گروه‌های خوراکی شامل نان و غلات (بین ۶ تا ۱۱ واحد)، شیر و لبنیات (۲ تا ۳ واحد)، میوه‌ها (۲ تا ۴ واحد)، سبزی‌ها (۳ تا ۵ واحد) و گوشت و فراورده‌های پروتئینی (۲ تا ۳ واحد)، مواد مغذی بدن تامین می‌شود، درصورتیکه افراد طی روزه داری قادر به تامین نیاز‌های غذایی خودشان نباشند، می‌توانند از مکمل‌های روزانه حاوی ویتامین‌ها و املاح مختلف استفاده نمایند.

راهکاری برای از بین بردن عطش در طول روزه داری

او افزود: برای از بین بردن عطش در طول روز، روزه داران می‌توانند چند قطره آب لیمو ترش در آب بریزند، اما مهمترین راهکار این است که در صورت امکان افراد روزه دار از خانه خارج نشده و فعالیت‌های سنگین نداشته باشند، با توجه به اینکه خشکی دهان و گلو از عوامل زمینه ساز کروناست وفعالیت سنگین باعث افزایش تشنگی و خشکی دهان و گلو می‌شود.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.