مکی گفت: راست گرایان افراطی در ایتالیا از بی‌تفاوتی اتحادیه اروپا حداکثر بهره‌برداری سیاسی را برای تقویت جایگاه خود می‌کنند.

بهره برداری سیاسی افراطیون در ایتالیا از بی تفاوتی کشورهای اتحادیه اروپامرتضی مکی، کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح «ایتالگزیت» ایتالیا که برای خروج از اتحادیه اروپا داده شده است، گفت: موضوع افزایش فعالیت راست گرایان افراطی در کشور‌های اتحادیه اروپا پس از بحران موج مهاجرت از سوی خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ قوت گرفت.

او با اشاره به قدرت گرفتن افراطیون در اروپا افزود: از آن زمان احزاب راست ملی توانستند در بسیاری از کشور‌های اروپایی وارد پارلمان شده و حتی در برخی از کشور‌ها مجددا قدرت بگیرند.

مکی با بیان اینکه بحران کرونا و پیامد‌های آن باعث تقویت ملی گرایی در اتحادیه اروپا شده است، اظهار کرد: به این دلیل آنکه موج بحران کرونا سرتاسر اروپا را فرا گرفت، بسیاری از کشور‌های اروپایی را بر آن داشت که صرفا به فکر تأمین نیاز‌های بهداشتی و پزشکی خود بوده و نسبت به کشور‌های همجوار خود در اتحادیه اروپا بی تفاوت باشند.


بیشتر بخوانید: خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا تا سال‌های دور قابل تصور نیست


این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا ادامه داد: اوج این بی تفاوتی زمانی مشخص شد که ایتالیا به دنبال گسترش شیوع کرونا در کشورش از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرد، اما هیچ کدام از کشور‌های اروپایی به این درخواست پاسخ مثبت ندادند؛ به طوری‌که رئیس کمیسیون اروپا پس از چند هفته از این بی تفاوتی نسبت به درخواست ایتالیا عذرخواهی کرد.

او اضافه کرد: این اتفاق یک نکته مهم در اتحادیه اروپا بود؛ اما به هر حال راست گرایان افراطی در ایتالیا از بی تفاوتی کشور‌های اروپایی و شیوع کرونا حداکثر بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی را می‌کنند تا بتوانند جایگاه و موقعیت خود را در ایتالیا تقویت کنند.

مکی با اشاره به احزابی که از «ایتالگزیت» حمایت می‌کنند، گفت: این ائتلاف شامل احزاب میانه رو و طرفدار محیط زیست است و حزب ندای شمال سال گذشته از این ائتلاف خارج شد؛ حزب ندای شمال تلاش می‌کند با توجه به شیوع کرونا در ایتالیا و واکنش‌های اتحادیه اروپا نسبت به این موضوع حداکثر استفاده و بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی را ببرد.

پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، گروه‌های افراطی در دیگر کشور‌های این اتحادیه، زمزمه‌هایی برای خروج داشتند که ایتالیا هم جزئی از آنها بود؛ اکنون برخی گروه‌ها و احزاب ایتالیایی با انتقاد از بی توجهی کشور‌های اتحادیه اروپا به وضعیت بحرانی این کشور که با شیوع کرونا به‌وجود آمد، طرحی را تحت عنوان «ایتالگزیت» برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار