کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا حداقل تا سال‌های دور برای این کشور قابل تعریف و تصور نیست.

خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا تا سال‌های دور قابل تصور نیستفیروز دولت آبادی کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق کشورمان در ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح «ایتالگزیت» که اخیرا از سوی برخی گروه‌های ایتالیا برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه داده شده، گفت: بحث خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا که مدتی است به صورت پراکنده شنیده می‌شود.

او با بیان اینکه به عقیده من خروج از اتحادیه اروپا کار ساده‌ای نیست، افزود: تعهداتی که کشورها زمان عضویت در اتحادیه اروپا داده‌اند، بسیار بیشتر از آن است که بتوانند به آسانی از این اتحادیه جدا شوند.

دولت آبادی با اشاره به طرح برگزیت که منجر به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شد، اظهار کرد: انگلیس از ابتدا هم درباره ارکان امنیت و پول چسنبدگی زیاد و اساسی با اتحادیه اروپا پیدا نکرد؛ ارکان مذکور که دو رکن اصلی در کنار رکن نظامی‌گری از ارکان اساسی استقلال مطلق هستند را انگلیسی‌ها نزد خود نگه داشتند و بیشتر مایل بودند از مزایای اقتصادی اتحادیه اروپا بهره مند شوند.

سفیر اسبق کشورمان در ترکیه ادامه داد: اما همین انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا متعهد به پرداخت هزینه‌های بسیار زیادی شد؛ بنابراین برای ایتالیایی‌ها در شرایط فعلی که ممکن است این جامعه احساسی به دلیل عدم توجهات ویژه از سوی اقتصاد پیشرو اتحادیه اروپا مانند آلمان مواجه شدند، دلسردی‌هایی به وجود آمده و جریان‌های ملی‌گرا و ناسیونالیزم که ریشه در دوره موسیلینی دارند و اخیرا دوباره شاهد رشد آنها در صحنه سیاسی هستیم، به این کار تمایل داشته باشند.


بیشتر بخوانید: اروپایی‌های می‌خواهند اینستکس را لنگان لنگان تا انتخابات نوامبر حفظ کنند


او با بیان اینکه ناسیونالیست‌های ایتالیا از اکثریت برخوردار نیستند، تشریح کرد: همچنان مزایایی که اقتصاد ایتالیا در اتحادیه اروپا دریافت می‌کند بسیار بیشتر از آن چیزی است که به اتحادیه پرداخت می‌کند؛ به ویژه شرکت‌های پیشرو در ایتالیا به دلیل تسلط به مکانیزم‌های رسمی و غیر رسمی، از توانایی‌های بسیار بالایی برخوردار شدند.

دولت آبادی در پایان با اشاره به سختی خروج کشورها از اتحادیه اروپا تاکید کرد: به عقیده من خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا حداقل تا سال‌های دور برای این کشور قابل تعریف و تصور نیست.

گفتنی است؛ پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، گروه‌های افراطی در دیگر کشورهای این اتحادیه هم زمزمه‌هایی برای خروج داشتند که ایتالیا هم جزئی از آنها بود؛ اکنون نیز برخی گروه‌ها و احزاب ایتالیایی با انتقاد از بی توجهی کشورهای اتحادیه اروپا به وضعیت بحرانی این کشور که با شیوع کرونا بوجود آمد، طرحی را تحت عنوان «ایتالگزیت» برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار