هفته گذشته فراخوان سی و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

فراخوان بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد

دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان بیست و هشتمین دوره این جایزه را منتشر و اعلام کرد این دوره از جایزه با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین‌بار طی سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) به زبان‌های گوناگون در کشور‌های مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

ایوب دهقانکار سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران شد

محسن جوادی با صدور حکمی ایوب دهقانکار را به عنوان سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منصوب کرد.

ارائه بسته‌ «کتاب‌های خوب برای معلمان خوب» به فرهنگیان کشور

انتشارات شهید کاظمی در راستای تکریم مقام والای معلم در ایران، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری اقدام به طراحی و آماده‌سازی بسته‌های فرهنگی کتاب برای هدیه روز معلم تحت عنوان «کتاب‌های خوب برای معلمان خوب» کرده که با شرایط ویژه در اختیار مخاطبان و دانش آموزان قرار می‌دهد.

«روز کارنامه» منتشر شد

«روز کارنامه» در قالب مجموعه‌ رمان نوجوان امروز و به قلم قباد آذرآیین برای نخستین‌بار وارد بازار کتاب شده است.

«مریم» و «یادگار» خواهر و برادری هستند که در یک خانواده‌ سنتی زندگی می‌کنند. پدر این خانواده در داستان حضور ندارد و مریم و یادگار به شرح زندگی خود با مادر، دوستان و همسایه‌هایشان طی دو فصل می‌پردازند.

۲۳ عنوان رمان نوجوان کانون صوتی می‌شوند

منصور ضابطیان مدیر پروژه‌ بخش نوجوان «کتاب آوا» گفت:مجموعه‌ کتاب‌ صوتی کانون با عنوان «کتاب آوا» که در نخستین گام ۲۰ عنوان از کتاب‌های کودک و نوجوان را در اختیار مخاطبان خود قرار داده بود، در دومین گام ۱۰ عنوان رمان ایرانی و ۱۳ عنوان رمان خارجی را به نوجوانان بالای ۱۲ سال معرفی خواهد کرد.

سی و هشتمین جایزه کتاب سال فراخوان داد

سی و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

دبیرخانه جایزه کتاب سال از ناشران، پدیدآورندگان، مترجمان و مصححان دعوت می‌کند با ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی www.ketabsal.ir کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را تا ۳۱ شهریورماه سال جاری به دبیرخانه کتاب سال، به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، طبقه اول، کد پستی ۱۳۱۵۷۵۳۷۱۵ ارسال کنند.

پیکر سوسن طاقدیس یکشنبه به‌خاک سپرده می‌شود

مراسم خاکسپاری سوسن طاقدیس نویسنده ادبیات کودک و نوجوان ساعت ۱۰ صبح فردا در قطعه ۲۵۵ نام‌آوران بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام خانواده سوسن طاقدیس، با توجه به شرایط موجود و احترام به حقوق دیگران، مراسم ختم او برگزار نمی‌شود. زمان مراسم یادبودش نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.

پیام تسلیت مدیران فرهنگی برای درگذشت نویسنده کودک و نوجوان

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت نویسنده کودک و نوجوان کشور را تسلیت گفت.همچنین نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پیامی درگذشت سوسن طاقدیس نویسنده کودک و نوجوان را تسلیت گفت.

ثبت طرح و صدور مجوز ۹۴ اسباب‌بازی تایید شد

در هفتمین نشست کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در سال ۱۳۹۸ با تولید و ثبت ۹۴ نمونه سرگرمی موافقت شد.

در این کمیسیون ۱۱۵ پرونده مورد بررسی و صدور رأی قرار گرفت که از این میان با مجوز تولید ۴۷ مورد موافقت و ۴۷ نمونه دیگر نیز ثبت شد، اما در این نشست، ثبت طرح و صدور مجوز ۱۱ پرونده مشروط شناخته شد و با تولید۱۰ اسباب‌بازی دیگر نیز موافقت نشد.

تشریح برنامه های وزارت ارشاد برای جبران خسارت های کرونا

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی اقدامات این معاونت در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: در این ایام از بیش از ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی حمایت شد.

وی با تشریح دیگر اقدامات افزود: با شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور، معاونت امور فرهنگی تلاش کرد فعالیت‌هایی را در راستای شعار «در خانه بمانیم» طراحی و برگزار کند. یکی از این اقدامات، برگزاری طرح «کتاب_در_خانه» بود.

آغاز ثبت نام طرح «بهارانه کتاب» ١٣٩٩ از امروز

کتابفروشی‌های سراسر کشور می‌توانند از امروز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) با مراجعه به سامانه اینترنتی tarh.ketab.ir نسبت به ثبت نام در طرح «بهارانه کتاب» ١٣٩٩ اقدام کنند.

طرح «بهارانه کتاب» ١٣٩٩ از ٢٠ اردیبهشت ماه تا ٣ خرداد در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/ 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار