بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار درخت را زینت می‌دهد، لطافتی که همراه شدنش با بهار زیبایی‌هایش را صدچندان و با عطری دل‌انگیز هوای فارس را عطرآگین‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، وارد پهنه جغرافیای فارس كه می شوی در كنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی آنچه چشم نواز و زیباست، چیدمان درختان مركبات در نارنجستان های این استان است كه در میانه بوم سبزرنگ طبیعت این خطه، نقشی از ستارگان طلایی دارد.

بوی عطرخوش بهارنارنج در نارنجستان‌های فارس

با آغاز فصل بهار درختان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و شکوفه‌ها از بدنه خشک درختان رخ می‌نمایند در این میان عطر برخی از شکوفه‌ها را هیچ‌گاه نمی‌توان از یاد برد.

بهارنارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار درخت را زینت می‌دهد، لطافتی که همراه شدنش با بهار زیبایی‌هایش را صدچندان می‌کند.

در فصل زیبای بهار فضای فارس با شکوفه‌های بهارنارنج بیش از پیش زیبا شده و عطر آن فضای شهرها را معطر کرده است به طوری که هر رهگذری از فاصله چند صدمتری بوی مطبوع بهارنارنج را استشمام می‌کنند، عطر ماندگاری که در کوچه و باغ‌های شهرستان های این استان پیچیده است.

ویروس کرونا با تمام رنج‌هایی که برای حوزه اقتصادی و اجتماعی فارس به عنوان یکی از استان‌های گردشگرپذیر به‌بارآورد، ولی توانست با دلهره  در بین مردم تا حدودی درختان نارنج حاشیه خیابان‌های شهر‌های استان را تحت حفاظت خود قرار دهد.

بوی عطرخوش بهارنارنج در نارنجستان‌های فارس

پیش بینی‌برداشت ۹ تن بهار نارنج از نارنجستان‌های فارس

مجید پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه کشاورزان و باغداران فارسی با برداشت بهار نارنج کمک بزرگی به اقتصاد می‌کنند،گفت: امسال هر کیلوگرم بهارنارنج با توجه به میزان عطر،کیفیت، تمیز، تازه و روشن بودن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان از باغداران خریداری می‌شود.

پاکاری اظهار داشت: باغداران مرکبات در فارس سالانه با برداشت و فرآوری شکوفه های بهار نارنج بالغ بر ۵۰۰  میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: شهرستان‌های جهرم، داراب و کازرون  به ترتیب با ۲۰۰ و ۱۹۰، ۱۸۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت نارنج را در فارس به خود اختصاص داده‌اند.

پاکاری با اشاره به این‌که فارس دومین تولید کننده نارنج در کشور است، افزود: از ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار نارنج کشور، هزار و ۴۵۰ هکتار در استان فارس است.

او گفت: سالانه ۱۲ تن شکوفه بهار نارنج در فارس برداشت می‌شود که ۴۰ درصد از بهار نارنج‌های استان فارس به صورت خشک و فرآوری شده به خارج از کشور صادر می‌شود.

پاکاری یادآورشد: حدود ۶۵۰ هکتار از درختان نارنج استان در باغ‌های زراعی قرار دارد و ۸۰۰ هکتار از درختان نارنج فارس در باغ‌های اماکن زیارتی، سیاحتی و بوستان‌های استان قرار دارد که زیبایی خاص و عطر دل‌انگیز آن از جاذبه‌های طبیعی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این‌که در فارس بیش از ۶۰ هزار هکتار مرکبات وجود دارد، تاکید کرد: این استان با تولید یک میلیون و ۵۰۰ تن مرکبات، دومین استان تولیدکننده مرکبات در کشور به شمار می‌رود.

بوی عطرخوش بهارنارنج در نارنجستان‌های فارس

مهندس کاری کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: درختان نارنج تاحدودی مقاوم هستند، اما سرمازدگی شدید در باردهی و شکوفه‌دهی این درختان موثر است و امسال به دلیل بارندگی‌ها در زمان گلدهی، پیش‌بینی می‌شود تولید بهار نارنج ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته باشد.

او با بیان این‌که اولین شکوفه‌های بهار نارنج در استان فارس از اوایل فروردین پدیدار می‌شود، تصریح کرد: یک تا پنج درصد از شکوفه‌ها برای تولید نارنج کافی است و بقیه بهار نارنج‌ها جمع آوری، خشک و فرآوری می‌شود.

کاری گفت: بهارنارنج‌های جمع‌آوری شده استان فارس در ۴۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی خشک و بسته‌بندی و برای مصرف داخلی و صادرات مهیا می‌شود.

به گفته مهندس کاری هزار و ۴۰۰ اصله درخت نارنج در استان کشت شده که یکی از برنامه‌هایی که در زیبا سازی شهر‌ها و اماکن وجود دارد توسعه کشت‌های نارنج است که توسط شهرداری‌ها در پارک‌ها و اماکن گردشگری در حال توسعه است، انجام می‌شود. و برداشت بهار نارنج در فارس تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.

بوی عطرخوش بهارنارنج در نارنجستان‌های فارس

بهار نارنج، شکوفه‌های شفابخش

محمد ابراهیم زحلی نژاد پزشک و دکترا تخصصی طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به اینکه کوچکترین خاصیت دارویی بهار نارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است، گفت: بهار نارنج آرامش بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است و سر دردهای عصبی و همچنین میگرنی را کاهش می دهد.

او بیان کرد: شکوفه بهار نارنج، طبیعت یا مزاج گرم و خشک دارد و بوییدن آن شادی آور، تقویت کننده مغز و از بین برنده آبریزش بینی است، شکوفه‌های نارنج یکی از معطرترین گلهاست که از جمله کاربرد‌های آن در تولید مربا و عرق بهارنارنج در طب سنتی است، از آب نارنج نیز برای خوشبوکردن و بهبود طعم غذا استفاده می‌شود و در صنعت عطر و شامپوسازی نیز کاربرد دارد.

زحلی نژاد ادامه داد: بهار نارنج در تقویت معده بسیار موثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می برد، برای کنترل تشنج ها و حمله قلبی هم بهار نارنج را توصیه می‌کنند.

او تصریح کرد: عرقی که هم از این شکوفه‌ها تهیه می‌شود عرق بهار نارنج نامیده می‌شود که طبیعت آن نیز گرم و خشک است، این عرق نیز نشاط آور، تقویت کننده مغز، باز کننده گرفتگی مجاری بینی، از بین برنده ترشحات سینوس‌ها و دستگاه تنفس و در از بین بردن بعضی از انواع تپش قلب مفید است.

این پزشک متخصص تصریح کرد: میوه ترش نارنج نیز طبیعت سرد و خشک دارد، طبق اصول طب سنتی، ترشی‌ها همه به عصب‌ها ضرر می‌رسانند، اما از بین ترش مزه‌ها نارنج کمترین ضرر را به عصب‌ها می‌رساند و خوردن آب نارنج همراه با شکر، صفرای زیادی را از بدن خارج می‌کند.

بوی عطرخوش بهارنارنج در نارنجستان‌های فارس

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: پوست این میوه هم سرشار از خاصیت است، طبیعت پوست نارنج، گرم و خشک و بوییدن پوست و برگ آن هم نشاط آور است، از خلال پوست نارنج هم می‌توان مانند خلال پوست پرتقال مربا و هم با خیساندن آن در سرکه، ترشی تهیه کرد.

زحلی نژاد با شاره به تولید عسل بهارنارنج، گفت: این عسل بسیار رقیق، کم رنگ و بسیار خوش عطر و طعم و دارای خواص درمانی و دارویی همچون مقوی قلب، ضد بی خوابی، تقویت کننده اعصاب و آرام بخش است.

اگر چه ممکن است سال ۹۹ ، به دلیل ایجاد برخی ناملایمات ناشی از ویروس کرونا اعم از مشکلات اقتصادی، روحی در گذر خانه نشینی و قرنطینه اجباری  و مرگ و میر برخی عزیزان این مرز و بوم خاطرات تلخی را در اذهان ایجاد کرد باشد که هر آن به دنبال راه فراری از این ناملایمات و رنج مشقت باشیم، اما  ایجاد آرامش بهاری در طبعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا در نوع خود حداقل در دهه اخیر بی سابقه بود و این آرامش در طبیعت می تواند زمینه رویش مجدد و بازآفرینی طبیعت را که سال های اخیر به دست آدمیزاد خسارت های زیادی را متحمل شد را فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.