به گفته رفیعی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از پول‌های مردم در اختیار ایرلاین‌های خارجی قرار دارد و آن‎‌ها قصد کاسبی با پول‌های مردم را دارند.

ایرلاین‌های خارجی با پول مردم کاسبی می‌کنندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه خبر با بیان اینکه مردم پول‌هایشان را به دفاتر هواپیمایی برای خرید بلیت پرداخت کردند گفت: واقعیت آن است که ما فروشنده محصولات دیگر هستیم و پول مردم مستقیم در اختیار ایرلاین‌ها و هتل‌ها قرار گرفته است.

او ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته  ۴۰۰ میلیارد تومان پول مردم در اختیار ایرلاین‌ها است و بخش زیادی از این مبلغ هم در اختیار هتل‌های داخلی و خارجی قرار دارد و مردم نمی‌توانند پول‌هایشان را استرداد کنند و از سوی دیگر هم دفاتر هواپیمایی توان پرداخت این مبالغ را ندارد.

رفیعی یاد آور شد: تاکنون چندین بار مکاتباتی با مسئولان نظارتی و قوه قضائیه درباره این موضوع انجام شده است.

رئیس انجمن خدمات مسافرتی هواپیمایی ادامه داد: البته بخشنامه‌های مختلفی در این خصوص صادر شده است که بدون اثر است و ما در این خصوص مکاتبات بسیار زیادی با قوه قضائیه و دستگاه‌های مختلف انجام داده‌ایم که تاکنون موافقتی انجام نشده است.

او توضیح داد: حدود ۴ ماه است که پول‌هایی از مسافران برای فروش بلیت دریافت شده و با وجود آنکه در حساب ایرلاین‌های خارجی مبالغ سنگینی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد آنان قصد بازگرداندن این پول‌ها را ندارند و آن‌ها در این مدت با پول مردم بازی و کاسبی کرده‌اند و مردم مبالغ سنگینی را برای انجام سفر، ماه‌ها پیش پرداخت کرده بودند، اما به دلیل شرایط کرونا بسیاری از این سفر‌ها لغو شده است و این ایرلاین‌های خارجی قصد بازگرداندن این مبالغ را ندارند.

رئیس انجمن خدمات مسافرتی هوایی با اشاره به اینکه آژانس‌ها در توانشان نیست که این مبالغ را بازگردانند گفت: من تاکنون چندین بار نامه نوشته‌ام و  برعلیه  ایرلاین‌ها دست به افشاگری زدم و با وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هم مکاتبات بسیار زیادی را انجام دادم، اما متاسفانه اثر بخش نبوده است و باید قوه قضائیه در این زمینه هر چه سریعتر ورود پیدا کند.

رفیعی با اشاره به اینکه ایرلاین خارجی دست در جیب مردم کرده است و با دریافت هزینه‌های سنگین جهت انجام سفر‌ها خارجی با پول‌های مردم کاسبی می‌کند افزود: تعدادی از ایرلاین‌ها با کمال وقاحت اعلام می‌کنند که چهار یا پنج ماه دیگر پول را به حساب خریداران باز می‌گردانند و یک ایرلاین خارجی دیگری هم اعلام کرده که یک سال دیگر پول بلیت مردم را پس می‌دهد. چه کسی اجازه داده است که این شرکت‌های هواپیمایی خارجی با پول مردم کاسبی کنند.

رئیس انجمن خدمات مسافرتی هواپیمایی ادامه داد: تعدادی از ایرلاین‌ها هم این اقدامات خود را مکتوب و به صورت بخشنامه کرده و اعلام کرده‌اند که از دو ماه یا ۶۰ روز پس از بازگشت به ایران پول‌ بلیت‌های مردم را به مرور باز می‌گردانند، این در حالی است که پول در حساب آن‌ها قرار دارد و باید مسئولان قوه قضائیه هر چه سریعتر در این زمینه ورود کند.

رفیعی اظهار کرد: رقم بسیار سنگین است و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است، چرا باید پول‌های مردم در اختیار آن‌ها قرار داشته باشد و آژانس‌ها با وجود آن که از توان پرداخت پول‌های مردم بر نمی‌آیند مجبور به پرداخت چنین هزینه‌هایی باشد.

او تاکید کرد: تعدادی از این شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند که به خریداران اطمینان می‌دهند که یک سال دیگر اگر قصد سفر داشته باشند آنان را به کشور مورد نظر برسانند و همین موضوع هم با منت به مسافران اعلام می‌کند این در حالی است که  پول در حساب تمامی آن‌ها وجود دارد و آن‌ها قصد کاسبی را دارند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات هواپیمایی بیان کرد: تعدادی از این ایرلاین‌ها خارجی هستند و به دلیل آنکه کشور ایران با محدودیت‌هایی از جمله ناوگان و یا تحریم‌ها مواجه هستند با چندین برابر قیمت مسافران را جابه‌جا می‌کنند به طور مثال اگر قیمت یک مسیری از صد هزار تومان باشد این اعلان‌ها مسافران را با یک میلیون تومان جابه‌جا می‌کند و در این خصوص باید هرچه سریعتر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری و میراث وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ورود کند تا هر چه سریع‌تر مردم و مسافران بتوانند به هدف خود برسند.

او افزود: البته تعدادی از این شرکت‌های هواپیمایی از چند ماه پیش بخشی از مبلغ بلیت‌های مردم را بازگردانده‌اند، اما این آژانس‌ها دیگر توان ندارند که بخواهند پول‌های مردم و مسافران را بازگرداند.

گفتنی است، بعد از گذشت چندین ماه و پیگیری‌های بسیار زیاد از سوی بخش‌های مختلف سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز در خصوص این موضوع پاسخگو نبوده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار