فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تخصصی پزشکی تیمورزاده، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون مسائل فعالان حوزه نشر در دوران کرونا گفت: با پیش آمدن مسئله کرونا خیلی نقایص در حوزه نشر روشن شد و خود را نشان داد؛ مثلاً اینکه تعداد کتاب فروشیهای واقعی ما در کشور بسیار کم است که ناشی از یک مشکل زیرساختی است؛ چرا که در سیاست گذاری فرهنگی کشور به کتاب و کتابفروشی بهای لازم داده نشده است.
این ناشر در تشریح مشکلات فروش کتاب در کشور گفت: بنا وجود تحریم، تخصیص اشتباه بودجه و کمتر شدن سطح خرید مردم، فروش کتاب با مشکل روبروست. من معتقد هستم تعداد کتاب فروشی واقعی در کشور بیش از ۵۰۰ نیست. اگر بنا بر فرض این عدد ۱۰ برابر شد (یعنی ۵۰۰۰) و تعداد ناشرانی که حداقل یک عنوان کتاب منتشر کردند از ۵۰۰۰ به ۵۰۰ برگشت، باز هم امکان پایین خرید مردم مسئله بود که کرونا آن را تشدید میکرد.
مدیر انتشارات تیمورزاده اظهار کرد: ناشران تخصصی مانند ناشران پزشکی به دلیل اشکال در ویترین و نبود موضعان حرفهای به رساندن محصولات خود به دست مصرف کننده عادت کردهاند. فروش اینترنتی و شرایط تبلیغ موجود در شبکههای اجتماعی هم این بستر را مهیا کرده و این نوع ناشران، از بحران کرونا کمتر آسیب دیدند و با شرایط تا حد زیادی منطبق شدند.
تیمورزاده درباره شرایط ناشران عمومی در دوران کرونا اظهار کرد: نشر در کشور ما از بنیه اقتصادی قوی برخوردار نیست و به عبارتی گنجشک روزی است. صنعت نشر ما مانند کسی است که سندروم حاد تنفسی دارد که اگر راه تنفسی او برای سی ثانیه بسته شود، قطعاً فوت میکند. الان این اتفاق برای ناشران افتاده و ما باید منتظر ریزش تعداد زیادی از ناشران و خروج آنها از حوزه نشر و کمتر شدن تعداد کتابفروشان باشیم؛ حتی تصور کمک دولت به ناشران در این شرایط هم ممکن نیست.
وی درباره کمک دولت به فعالان حوزه نشر در شرایط کرونا گفت: زمانی که ده گروه در پی بحران کرونا آسیب دیده اند و دولت باید از آنها حمایت کند، دیگر جایی برای ناشر و کتابفروش نمیماند؛ همه این حمایت های دولتی ذیل عبارت کلی «فرهنگ» تعریف می شوند. در صورتی که حتی سازمان تامین اجتماعی ناشر و کتابفروش را در رسته فرهنگ نمی داند.
تیمورزاده با بیان اینکه ظاهراً سیستم مدیریتی ما مراسم کتاب سال را بهتر از مسائل کتاب میشناسد؛ افزود: اصلا در ذهن هیئت دولت ما بحث کتاب نیست؛ حتی زمانی که بحث تقسیم بندی فعالیتهای کاری بود کاملاً حوزه نشر و کتابفروشی را بلاتکلیف گذاشته و هیچ نظری در این رابطه ندادند. این یعنی کتاب در گوشه ذهن آقایان وجود ندارد. در این اوضاع ناشران ما باید به این حوزه به عنوان یک تجارت نگاه و برای شرایط بحرانی برنامه ریزی کنند.
او افزود: اگر ناشران دست نیاز به سوی دولت دراز کنند هم دولت توان کمک ندارد؛ چرا که منابع مالی به خوبی مدیریت نشده و از دست رفته اند. اگر دولت بودجه ناچیزی در اختیار وزارت ارشاد گذاشته است، مسئولان باید آن را به تقویت کتاب فروشیها و کاهش هزینهها از قبیل هزینه ارسال کتاب اختصاص دهند. اما متاسفانه هر جا که صحبت از کمک و یارانه شد، کسانی که نیازی نداشته و پروانه خود را بر اثر ارتباط گرفته اند، از آن بهره مند شدند و کسانی که برای تولید در حوزه نشر به آن یارانه نیاز داشتند، از آن محروم ماندند.
انتهای پیام/