کیوان ملک محمدی از فراز و نشیب‌های ساخت عنوان کووید ۱۹ می‌گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا یکی از زیر مجموعه‌های کروناویریده است که از سرماخوردگی تا بیماری‌های سخت مانند سارس را شامل می‌شود. بیماری کرونا ابتدا سال ۱۹۶۵ کشف شد و تا ۱۹۸۰ تحت مطالعه قرار داشت.

آخرین نوع این ویروس در ماه آذر و دی داخل شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و سپس به کشور‌هایی مانند تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، ایران و آمریکا انتقال پیدا کرد. نام انتخاب شده رسمی برای این بیماری کووید ۱۹ است که مخلوطی از نام کرونا، عنوان ویروس، بیماری و سال ۲۰۱۹ است.

مصاحبه اختصاصی با سازنده بازی ایرانی کووید ۱۹///گزارش

 با شیوع ویروس کرونا در جهان شرایط خاصی حاکم دنیا شد که واکنش شرکت‌ها و افراد بسیاری را به دنبال داشت. از آنجا که این بیماری بسیاری از افراد در سراسر دنیا را به خود درگیر کرده، خیلی از کشور‌ها به همراه شرکت‌های فناوری و با کمک تکنولوژی‌های نوین روز دست به مقابله با کرونا زده‌اندکه از این شرکت‌ها میشود به گوگل، آمازون، سونی، تلکام چین، یونی‌کام، هوآوی، علی بابا و خیلی موارد دیگر اشاره کرد. در ایران نیز با شیوع بیماری کرونا و ایجاد ترس بین شهروندان ایرانی بسیاری از سازمان‌ها تلاش کردند با همکاری خود جو موجود در کشور را بهبود بخشند و افراد را آرام کنند. نهاد‌ها تمهیدات ویژه‌ای را در مقابله با شیوع کرونا در نظر گرفته‌اند تا با خدمات ویژه در کنار هموطنان کشورمان بتوانند از شیوع این ویروس جلوگیری کنند.

یکی از این افراد کیوان ملک محمدی است که تلاش داشته تا با ساخت بازی کووید ۱۹ به نوع خود مبارزه‌ای را با ویروس کرونا آغاز کند. از آنجا که اقدام وی کمی متفاوت‌تر از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته بود ما با پرسش چند سوال تصمیم گرفتیم تا پرده از ابهامات کاربران برداشته و پروژه وی را با مخاطبین در میان بگذاریم. در ادامه کیوان ملک محمدی، سازنده بازی کووید ۱۹ جزئیات بازی خود را به طور کامل بیان می‌کند.


مصاحبه با سازنده بازی کووید ۱۹

۱- لطفا خودتان را معرفی کنید و کمی از سوابق خود را شرح دهید

"سلام بنده کیوان ملک محمدی، متولد سال ۶۶ از شهر ارومیه، هستم. در سال ۸۰ اولین بازی تحت داس (DOS) خودم را به صورت تفننی برنامه نویسی کرده بودم و به صورت مستمر از راهنمایی و دبیرستان یادگیری برنامه نویسی و تولید انیمیشن را شروع کردم و در طول سال‌های نوجوانی و اوایل جوانی پروژه‌های مختلف تفننی رو کار کرده بودم، در سال ۸۸ استودیو گونای را در شهر ارومیه تاسیس کردم و از آن سال به صورت رسمی‌تر فعالیت مجموعه را آغاز کردم، در سال ۹۰ اولین بازی ایرانی با بیش از یک میلیون دانلود به اسم جدل بر روی سرعت را برنامه نویسی و منتشر کردم و تا الان با یک تیم ۲۰ نفره که همگی در مجموعه خودمون آموزش دیده‌اند بیش از ۲۵ بازی و ده‌ها پروژه انیمیشنی تولیده کرده‌ایم".

۲- ایده اولیه بازی از چه زمانی به ذهنتان خطور کرد و چرا ویروس کرونا را به عنوان نقش اصلی بازی انتخاب کردید؟

" ایده‌ی بازی از زمان شروع شیوع ویروس کرونا تو ذهنم بود ، چون از یک طرف هرچقدر به بعضی از مردم می‌گفتیم مراعات کنند گوششون از اخطار‌ها پر شده بود و از طرف دیگه اصلا تصویر واضحی از زنجیره انتقال تو ذهنشان وجود نداشت، برای همین فکر میکردم که اگه در قالب یک بازی کاربر رو در نقش ویروس قرار بدیم هم نگاه کردن به ماجرا از یه بعد دیگر باعث می‌شود توجهشان بیشتر جلب بشود و از سمت دیگر وقتی فرد خودش در نقش ویروس سعی می‌کند انسان‌ها را به بیماری مبتلا کند کامل متوجه می‌شود که در چه شرایطی ویروس کرونا می‌تواند بین انسان‌های مختلف جابجا شود و آن‌ها را مبتلا کند و چه جاهایی برایش سخت و غیر ممکن می‌شود".

مصاحبه اختصاصی با سازنده بازی ایرانی کووید ۱۹///گزارش

۳- چند وقت بر روی این پروژه کار کرده‌اید؟

" به خاطر ترافیک کاری فرصت تولید بازی رو نداشتم که از حدود بیست روز پیش به تشویق دوستان طراحی و برنامه نویسی بازی رو به تنهایی شروع کردم و طی چند روز به یک گیم پلی قابل بازی از آن رسیدم و کم کم بازی داشت کامل‌تر می‌شد، از یک جایی به بعد کارگروه فضای مجازی استان آذربایجان غربی و سازمان فضای مجازی سراج هم به عنوان حامی به پروژه پیوستند تا بازی با جدیت بیشتری مسیر تولید رو طی کنه".

۴- سبک این بازی چیست و کاربران چه تجربه‌ای را کسب خواهند کرد؟

" سبک بازی در ژانر هایپر کژوال قرار می‌گیرد و عموم مخاطبان رو پوشش میدهد، در داخل بازی، ابتدا فاصله انسان‌ها به هم نزدیک است که نشان از عدم آگاهی آن‌ها از فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی هست و کاربر به راحتی می‌تواند آن‌ها را به ویروس کرونا آلوده کند، ولی در طول زمان فاصله انسان‌ها از هم زیاد می‌شود و انتقال برای کاربر سخت‌تر از پیش می‌شود، همینطور در داخل بازی انسان‌هایی که از ماسک استفاده کرده‌اند هم وجود دارند که کاربر نمی‌تواند آن‌ها را به خود مبتلا کند، بازی همانند تمام بازی‌های امتیازی هیچ بردی برای کاربر رقم نمی‌زند و در نهایت همیشه ویروس نابود می‌شود و تعداد نفراتی که کاربر توانسته است با بهره گیری از فاصله کم انسان‌ها، به ویروس کرونا مبتلا کند امتیاز شخص محسوب می‌شود ".

مصاحبه اختصاصی با سازنده بازی ایرانی کووید ۱۹///گزارش

۵- چه محیطی در بازی انتظار کاربران را می‌کشد؟

" ما برای انسان‌ها نژاد‌های مختلف رو از جمله رنگین پوست‌ها و نژاد‌های آسیای شرقی را هم استفاده کرده‌ایم تا نمادی از جمعیت کل کره زمین را به نمایش گذاشته باشیم".

۶- چه مفهوم‌هایی را داخل بازی برای کاربران قرار داده‌اید

" در ابتدای بازی و همینطور در پایان هر باخت هم مطلب و جملات تاثیر گذاری که بتواند فکر کاربر رو درگیر موضوعات قابل تامل بکند قرار دادم ".

مصاحبه اختصاصی با سازنده بازی ایرانی کووید ۱۹///گزارش

۷- دیگر ویژگی‌های بازی کووید ۱۹ چیست؟

" موسیقی بازی به صورت اختصاصی توسط دوستان هنرمند کار شد و همینطور دوبله اختصاصی برای کار انجام دادیم، سعی کردم بازی فضای هنری و همینطور سرگرم کننده‌ای داشته باشه ".

۸- ساخت این عنوان چه موقع به پایان می‌رسد و آیا تنها متعلق به بازار ایران است؟

" بازی در فاز اول طی هفته آتی در بازار‌های داخلی منتشر خواهد شد و در ادامه طی مذاکراتی که با ناشر خارجی انجام داده‌ایم توافقات اولیه‌ای صورت گرفته و درنهایت با بررسی شرایط مختلف ممکنه خودمان در بازار‌های جهانی منتشر کنیم و یا این کار را با همکاری یک ناشر بین‌المللی انجام دهیم".


ویروس کرونا و تاثیر آن بر جهان

کرونا در ماه آذر و دی داخل شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و همه دنیا را وحشت زده کرد. گفته می‌شود که منشاء این بیماری حیواناتی مانند خفاش و مورچه‌خوار بودند که البته در نوع این حیوانات شک و شبه‌هایی وجود دارد. بیماری جدید کرونا در کمتر از دو ماه جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را گرفت و تا به حال توانسته بیش از دو میلیون و چهارصد هزار نفر را در بیش از ۳۰ کشور جهان به خطر انداخته و آن‌ها را مبتلا کرده است. از جمله این کشور‌ها می‌توان به تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، ایران و آمریکا اشاره کرد.

انتطار می‌رود که با کمک پزشکان، پرستاران و  افرادی مانند کیوان ملک محمدی، همچنین دیگر شرکت‌ها و برنامه‌های ایرانی که همواره در حال مبارزه با این ویروس خطرناک هستند، افراد بتوانند این شرایط سخت را کنار گذاشته و از ملزومات مقابله با ویروس کرونا آگاه شوند.


بیشتر بخوانید: جزئیات قابلیت جدید مسیریاب نشان برای مقابله با کرونا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار