معاون اول رئیس جمهور گفت: نفت تا چند ماه پیش به قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه در سطح جهانی معامله می‌شد و کسی باور نمی‌کرد که قیمت نفت اوپک امروز به زیر ۲۰ دلار برسد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در جلسه با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اخبار مربوط به قیمت نفت در سطح جهانی گفت: اقتصاد آمریکا که ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد از شب گذشته نفت را به قیمت منفی به فروش گذاشته و این نشان می‌دهد که بقیه کشور‌های دنیا نیز از پیامد‌های اقتصادی کرونا بی نصیب نخواهند ماند.

جهانگیری با اشاره به اینکه نفت تا چند ماه پیش به قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه در سطح جهانی معامله می‌شد و کسی باور نمی‌کرد که قیمت نفت اوپک امروز به زیر ۲۰ دلار برسد، اظهار کرد: قطعاً کشور‌های تولیدکننده نفت مثل عربستان که گفته می‌شد نمی‌تواند با نفت زیر ۷۰ دلار کشورش را اداره کند با مشکل روبرو خواهند شد، این در شرایطی است که اعلام کاهش ده میلیون بشکه‌ای تولید نفت اعضای اوپک و غیراوپک نیز نتوانسته بر سیر نزولی قیمت‌ها اثر بگذارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی و مدیریت و برنامه ریزی‌های انجام شده توانسته خود را با شرایط حذف درآمد‌های نفتی از بودجه کشور تطبیق دهد، گفت: بحران‌ها و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باعث شده تا ما آمادگی لازم را برای اداره کشور در شرایط کنونی داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه سایر کالا‌های وابسته به نفت مثل صنایع پتروشیمی و حتی فلزات نیز از تبعات اقتصادی بحران کرونا متأثر خواهند شد از دانشگاه‌ها و مراکز علمی خواست با توجه به احتمال ماندگار بودن این ویروس راهکار‌های علمی برای مواجهه با این مسئله انطباق با شرایط جدید ارائه دهند و دستگاه‌ها نیز به تدوین برنامه‌های متناسب با این شرایط بپردازند.

معاون اول رئیس جمهور سپس به موضوع نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با تبیین محدودیت‌های منابع برای سرمایه گذاری‌های جدید و افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی گفت: باید ده تا ۱۲ رشته پیشران اقتصادی را که می‌توانند بخش‌های دیگر را به دنبال خود فعال کنند شناسایی و منابع را به آن‌ها تزریق کنیم. یکی از رشته‌های مورد اجماع به عنوان پیشران فعالیت‌های اقتصادی بخش مسکن است که می‌تواند ۱۲۰ رشته صنعتی را با حرکت خود به فعالیت درآورد.

جهانگیری با بیان اینکه کشور در تولید فولاد، سیمان و همه ملزومات مورد نیاز در ساخت مسکن، خودکفا و بی نیاز از خارج است، اظهار داشت: باید وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی جدی برای احداث مسکن داشته باشد و رسالت این وزارتخانه این است که با تدوین برنامه‌های جامع و روشن، طرح‌هایی مثل اقدام ملی مسکن را به دو برابر افزایش دهد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مسکن نیاز جدی مردم است، در شرایط امروز به مرحله‌ای رسیده ایم که به دنبال درخواست از صاحبان خانه‌ها برای دادن فرصت به مستأجران به منظور عبور از بحران کرونا هستیم این کار، کاری اخلاقی و انسانی است و البته باید با نگاهی جامع در نظر داشته باشیم که کسی از این بابت دچار آسیب نشود قطعاً در کارگروه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع بحث وتصمیم گیری خواهد شد.

جهانگیری توافق وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌های دولتی دیگر به منظور ساخت خانه برای معلمان و فرهنگیان، کارگران و بازنشسته‌ها و نیرو‌های مسلح را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه معمولاً دستگاه‌ها خود دارای زمین هستند چنین توافقنامه‌هایی می‌تواند در خانه دار شدن مردم و رفع نیاز مسکن تأثیر بسزایی داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر فعال شدن بیش از پیش جلسات شورای مسکن در سال جاری از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با هماهنگی بانک‌ها جهش تولید را در بخش مسکن رقم بزند و علاوه بر حرکت اقتصادی از اشتغال کشور حفاظت کند.

جهانگیری با ارزشمند خواندن اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در احداث و ترمیم خانه‌های آسیب دیده از حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل گفت: ۲.۵ میلیون خانه روستایی بازسازی و در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است خوشبختانه در بازدید‌هایی که پس از زلزله از این خانه‌ها داشتم شاهد بودم که این خانه‌ها در برابر زلزله‌های قوی‌تر نیز مقاومت از خود نشان داده و آسیب ندیدند.

معاون اول رئیس جمهور اقدامات دولت در احداث خانه‌های آسیب دیده از سیل فروردین ۱۳۹۸ در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان را خوب ارزیابی و بر استمرار این روند برای رفع مشکل مردم تأکید کرد.

جهانگیری بخش حمل و نقل را نیز از بخش‌های پیشران اقتصاد دانست و گفت: افزایش حمل و نقل کالا و مسافر می‌تواند باعث فعال شدن دیگر بنگاه‌های کوچک شود. خوشبختانه در عرصه ریلی و ساخت واگن که سال گذشته تعداد زیادی تحویل راه آهن کشور شد اقدامات ارزشمندی انجام شده است و باید با بخش صنعت تفاهم‌های لازم انجام شود تا این روند شتاب بیشتری گرفته و شاهد جهش تولید باشیم.

معاون اول رئیس جمهور از نقش وزارت راه و شهرسازی در دوران مقابله با کرونا تشکر کرد و گفت: بنادر و کشتیرانی، راه آهن و جاده‌ها برای تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و تولید تجهیزات بهداشتی و پزشکی مورد نیاز کادر درمانی کشور شبانه روز فعال بودند که باید قدردان آن‌ها بود.

جهانگیری با بیان اینکه زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی از کرونا دچار خسارت‌های بسیاری شده اند، گفت: دولت برای کمک به معیشت طبقات ضعیف جامعه که به خاطر طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به پویش در خانه ماندن متضرر شدند طرح‌های خوبی را به مرحله اجرا گذاشته است تا کسانی که زندگی شان از کار روز مزد می‌گذارد کمتر دچار آسیب شوند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: رانندگان کامیون‌ها مسئولیت حمل بار و جابجایی کالا را به خوبی انجام دادند و آمار‌های ارائه شده از رشد بالای حمل و نقل کالا‌ها در این ایام نشان دهنده میزان خدمت آنهاست که صمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم و انشاءالله در فرصت مناسب به نحو مطلوب از آن‌ها تقدیر خواهد شد آن‌ها به عنوان سربازان گمنام و به صورت بی نشان خدمت کردند.

جهانگیری از متضرر شدن برخی مشاغل مانند رانندگان اتوبوس و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی اشاره کرد و گفت: رانندگان بین المللی که وظیفه ترانزیت کالا از کشور به کشور‌های دیگر را نیز بر عهده داشتند دچار مشکلاتی مثل ماندن در آنسوی مرز‌ها شدند که باید از تحمل و صبر همه آن‌ها و مردم صمیمانه قدردانی کرد که داوطلبانه و آگاهانه به دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کردند.

معاون اول رئیس جمهور از تلاش مسئولان راه‌های کشور برای ترمیم و متصل بودن شبکه جاده‌ای کشور پس از بحران‌ها و موانع طبیعی ناشی از بارش برف و باران نیز قدردانی کرد و گفت: حتماً وزارت راه و شهرسازی باید به دنبال رفع مشکلات کسب و کار‌های کوچک و خرد که زودتر در بحران‌ها دچار آسیب می‌شوند از روش‌هایی که دولت مشخص کرده استفاده کند.

جهانگیری گفت: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به وضعیت همه اقشار زیرمجموعه حساس باشد و نگذارد که آن‌ها متضرر شوند.

معاون اول رئیس جمهور بار دیگر بر ثروت دولت و دارایی‌های راکد آن که هفت هزارهزار میلیارد تومان بر اساس آمار‌های سال ۹۷ برآورد شده اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم از این منابع، امسال و سال‌های آینده به نفع مردم استفاده کنیم.

جهانگیری به آسیب‌های وارد شده به بنگاه‌های بزرگ زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: حذف درآمد‌های ناشی از پرواز‌های عبوری یا کاهش ۹۷ درصدی مسافران فرودگاه‌ها و راه آهن ضرر بسیاری به این بخش‌ها وارد کرده که باید برای آن راهکار مناسبی پیدا کرد.

معاون اول رئیس جمهور اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ساخت بزرگترین آزادراه‌های کشور، اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی و احداث بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که در ایام کرونا در خدمت مردم بود را بسیار با ارزش خواند و بر طراحی مدل‌های اقتصادی برای استفاده از منابع بازار سرمایه به منظور توسعه این اقدامات تأکید کرد.

جهانگیری رشد روز افزون شاخص در بازار سرمایه ایران را علامتی بزرگ برای اجرای طرح‌های اقتصادی از سوی دستگاه‌ها خواند و گفت: در همان روزی که دولت شرکت‌های بزرگ خود را عرضه می‌کند شاخص سهام ۲۰ هزار واحد رشد می‌کند این نشان می‌دهد که مردم به دنبال سود معتدل و حفظ پول و دارایی‌های خود هستند و می‌توان بخش قابل توجهی از منابع لازم برای طرح‌های توسعه‌ای را از بازار سرمایه‌ای تأمین کرد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی نیز می‌توانند برای پیشبرد طرح‌های خود درخواست اوراق مشارکت کند، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا ضمن فراهم کردن تسهیلات لازم برای فعالیت بیشتر بنگاه‌ها به رفع دغدغه بیکاری در کشور نیز کمک کند.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزیر راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد آن وزارتخانه در زمینه حمل و نقل کالا و مسافر توسط ناوگان جاده ای، ریلی و هوایی و دریایی کشور به منظور رفع نیاز‌ها و تأمین تجهیزات مورد نیاز بخش پزشکی به منظور مقابله با کرونا ارائه کرد.

همچنین معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی به طور جداگانه عملکرد زیرمجموعه خود برای کمک به ورود اتباع ایرانی به کشوردر ایام کرونا، فراهم کردن شرایط خروج اتباع خارجی، مدیریت سفر‌ها در ایام نوروز، تأمین کالا‌های اساسی و حفظ جریان صادرات کالا، اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط کارکنان بخش حمل و نقل، میزان ضرر‌های وارد شده به زیرمجموعه‌های وزارتخانه و شاغلان بخش خصوصی، افزایش ظرفیت بنادر، دور زدن تحریم‌های کشتیرانی، مشکلات رانندگان ترانزیت خارجی، کاهش تلفات جاده‌ای و ترمیم جاده‌ها پس از حوادث طبیعی، ظرفیت رشد حمل و نقل ریلی و تولید واگن، میزان کاهش پرواز‌های داخلی و خارجی، کاهش درآمد‌های ناشی از پرواز‌های عبوری، ایجاد فضای درمانی و بیمارستانی، عملکرد سازمان هواشناسی، احداث، تعمیر واحد‌های آسیب دیده از سیل و زلزله، مراحل پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن و احیای بافت‌های فرسوده شهر‌ها و حذف کپرنشینی ارائه کردند.

در این جلسه همچنین از طریق ویدئو کنفرانس با استانداران هرمزگان و خوزستان و روسای سازمان بنادر شهید رجایی، بندر امام خمینی و بندر چابهار در خصوص میزان کالا‌های اساسی موجود در بنادر و نحوه ترخیص سریعتر این محموله‌ها گفتگو شد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
عدو شودسبب خیر اگر خدا خواهد گرچه ما هم خیلی ضرر کردیم ولی نسبت به کشورهایی که شکمشون از پول نفت فربه شده کمتر این فشار حس میشه
آخرین اخبار