طرح تحقیقی ترویجی استفاده از مالچ و آبیاری تیپ در کشت خربزه در سطح ۹ هکتار از اراضی روستای رضاآباد این شهرستان در فروردین ماه اجرا شد.

اصغر خوشخو مدیر جهادکشاورزی تربت جام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: ایران سرزمینی است خشک با نزولات جوی بسیار کم است و باید پذیرفت که خشکی در ایران به طور ویژه در خراسان رضوی یک واقعیت اقلیمی است و این ما هستیم که باید خود را با آن سازگار کنیم، از طرفی نیاز شدید به تأمین مواد غذایی برای جمعیت روبه رشد و ایجاد امنیت غذایی ایجاب می کند که در حد امکان میزان تولیدات کشاورزی در کشور افزایش یابد، لذا نیاز به برنامه ریزی دقیق تر برای استفاده بهینه از منابع آب موجود به ویژه در بخش کشاورزی که قسمت عمده مصرف آب کشور را تشکیل می دهد، احساس می‌ شود.

او افزود: راهکار‌های متفاوتی برای صرفه جویی در میزان مصرف آب، افزایش بازده آب آبیاری و افزایش بهره وری آب وجود دارد، یکی از راهکار ها‌ی افزایش بهره وری در آب استفاده از آبیاری‌های نوین و آبیاری تیپ می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام ادامه داد: آبیاری تیپ باعث کاهش مصرف آب و افزایش کارایی آن می شود، با این وجود از آن جایی که هنوز مقادیر قابل توجهی از آب در ردیف‌های آبیاری از طریق تبخیر مستقیم و نیز تعرق به وسیله علف‌های هرز روییده در آن تلف می‌شود، به نظر می‌رسد استفاده از یک ورقه پلاستیکی قرار گرفته بین ردیف‌های آبیاری بتواند ضمن حفظ رطوبت خاک از طریق کاهش تبخیر، مانع از رشد علف‌های هرز و در نتیجه کاهش آب مصرفی از طریق کاهش تعرق انجام گرفته توسط علف‌های هرز شود، ضمن این که کنترل علف‌های هرز بدین طریق علاوه بر کاهش هزینه‌های کارگری، سبب افزایش عملکرد از طریق کاهش تداخل آن‌ها با محصول می‌شود.

خوشخو بیان کرد: تربت جام قطب تولید خربزه می‌باشد و ارائه راهکار مناسب در افزایش بهره وری مصرف آب و کاهش سایر هزینه‌های تولید می‌تواند به افزایش عملکرد و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان منطقه تاثیرگذار است، از طرفی رسالت وجودی آموزش و ترویج گسترش روش‌های بهینه در تولید محصول و افزایش بهره وری است و طرح‌های تحقیقاتی نیز با همین هدف اجرا می‌شود.

سمیه پورسامانی مسئول ترویج مدیریت جهادکشاورزی تربت جام گفت: این پروژه تحقیقاتی،ترویجی به منظور ارزیابی استفاده از آبیاری قطره‌ای تیپ و مالچ پلاستیکی در محصول خربزه انجام می‌شود و میزان آب مصرفی با استفاده از کنتور اندازه گیری خواهد شد و تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت متناسب با نوع سامانه آبیاری انجام خواهد شد.

او افزود: طرح تحقیقی ترویجی استفاده از مالچ و آبیاری تیپ در کشت خربزه در این شهرستان از فروردین ماه امسال با هدف افزایش بهره وری مصرف آب و کاهش سایر هزینه‌های تولید در حال اجرا می باشد.
 
انتهای پیام//ز.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.