عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارانی که در یک ماه اخیر حادثه حاد عروقی را تجربه کرده اند باید از روزه داری پرهیز کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مصطفی داستانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی طیف وسیعی بیمارانی که حادثه حاد عروقی را تجربه کردند باید از روزه داری پرهیز کنند، گفت: بیمارانی که اخیرا یک حادثه عروقی را تجربه کرده اند تا رسیدن به وضعیت ثابت، فاکتور‌های خطری برای آن‌ها وجود دارد که روزه داری می‌تواند باعث ایجاد عارضه در فرد شود.

او افزود: علاوه بر این، بیمارانی که داروی خاص مصرف می‌کنند و تغییر کم یا زیاد دارو در بدن آن‌ها ایجاد عوارض می‌کند نیز باید از روزه داری پرهیز کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کاهش یا افزایش دارو‌های کنترل انعقاد خون می‌تواند باعث ایجاد خون ریزی یا لخته زایی شود، ادامه داد: همچنین دارو‌های ضد بد ریتمی قلب نیز از جمله دارو‌های حساسی هستند که روزه داری باعث افزایش و یا کاهش اختلال ریتم می‌شود.
 
داستانی بیان کرد: بیماران قلبی عروقی که در شرایط پایدار قرار دارند و می‌توانند دوز دارو را در ۲ وعده با مشورت پزشک معالج مصرف کنند، می‌توانند روزه خود را به جا آورند، اما بیمارانی که بیش از ۲ وعده دارو در روز دارند نمی‌توانند روزه بگیرند، زیرا روزه داری حدود ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد و تنظیم دارویی آن‌ها برهم می‌خورد.

او تصریح کرد: بیمارانی که فاکتور‌هایی خطر مثل فشار خون کنترل نشده یا دیابت دارند صرفا با مشورت پزشک اجازه روزه داری دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: افرادی که درد قفسه سینه هنگام فعالیت یا استراحت دارند و یا دچار سردرد، تپش قلب، تنگی نفس هستند باید از قبل از ماه مبارک رمضان از سلامت قلب خود مطمئن شوند و بعد از آن اقدام به روزه داری کنند.

داستانی با اشاره به اینکه بیماران قلبی عروقی نیز مانند سایر افراد و حتی با ضریب دو تا چند برابر باید از خود در برابر ابتلا به ویروس کرونا محافظت کنند، اظهار کرد: بیماران قلبی عروقی باید فاصله گذاری فیزیکی، در خانه ماندن، رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرند و کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او افزود: فرزندان این بیماران نیز باید فاصله دو متر را با والدین سالمند بیمار خود حفظ کنند، زیرا بیماری کرونا برای بیماران قلبی عارضه شدیدتر و ابتلای بیشتری از سایرین دارد.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.