برغم شیوع گسترده کرونا در آمریکا، این کشور شاهد اعتراضات مردمی در برخی ایالت‌ها برای لغو محدودیت‌های اجتماعی و بازگشایی اقتصاد است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، با شیوع خارج از کنترل ویروس کرونا در آمریکا، فرمانداران ایالتی این بار با شهروندان خود و مقامات محلی در خصوص جدول زمانی و چگونگی لغو محدودیت‌هایی که فعالیت اقتصادی را در این کشور مختل کرده، دچار تنش شده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که خود پیشتر با فرمانداران ایالتی بر سر موضوع محدودیت‌های اجتماعی درگیر بود، روز پنج شنبه برنامه کاهش محدودیت‌های اجتماعی برای بازگشایی تدریجی اقتصاد را اعلام کرد و تصمیم گیری نهایی در خصوص آن را به فرمانداران ایالتی سپرد. اما فرمانداران ایالت‌هایی از جمله اوهایو و میشیگان با افزایش فشار‌های عمومی در ایالت‌های خود برای لغو قوانین ماندن در خانه و ممنوعیت تجمعات گسترده روبه‌رو هستند.

کارشناسان بر این باورند که تنش میان فرمانداران ایالتی و شهروندان آمریکایی برای لغو تعطیلی اقتصاد جنگ دیگری را در این کشور در بحبوحه همه گیری ویروس مرگبار کرونا رقم می‌زند.

در این میانه رئیس جمهور آمریکا علاوه بر شانه خالی کردن از مسئولیت و انداختن آن به گردن فرمانداران ایالتی، جانب حامیان بازگشایی اقتصاد را گرفته و به این تنش‌ها که روز به روز بیشتر می‌شود، دامن زد. ترامپ که در هفته‌های اخیر تنش لفظی شدیدی با برخی فرماندارن ایالتی آمریکا داشت، سرانجام با عقب نشینی از مواضع خود تصمیم گیری در خصوص لغو محدودیت‌های اجتماعی را به آن‌ها سپرد.

هر چند او در چند پیام توئیتری به حمایت از معترضان به تعطیلی اقتصاد در مینه سوتا، میشیگان و ویرجینیا پرداخت. توئیت‌های ترامپ با هدف افزایش فشار بر فرمانداران دموکرات این ایالت‌ها منتشر شد. در این میانه فرماندار ایالت واشنگتن بر ترامپ تاخت و او را به دامن زدن به یک شورش داخلی متهم کرد.

بنا به نوشته هیل، انتظار می‌رود در روز‌های آینده تظاهراتی در اعتراض به محدودیت‌های اجتماعی در ویسکانسین، پنسیلوانیا و آیداهو و برخی ایالت‌های دیگر آمریکا برگزار شود تا از این طریق اعتراض مردم به محدودیت‌های اجتماعی و تعطیلی اقتصاد اعلام شود. در حالی اعتراضات داخلی به وضع محدودیت‌ها در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا صورت می‌گیرد که این کشور در شمار مبتلایان به این بیماری در دنیا پیشتازی می‌کند. ایالت میشیگان به تنهایی ۲۹ هزار مبتلا به ویروس کرونا دارد که از این تعداد تاکنون دو هزار نفر جان باختند.

به نظر می‌رسد با گسترش دامنه اعتراضات عمومی در آمریکا برای لغو این محدودیت ها، فرمانداران ایالتی با دردسر زیادی برای حفظ این محدودیت‌ها و کنترل سرعت شیوع ویروس کرونا داشته باشند.

آمریکا اکنون با بیش از ۷۶۴ هزار مبتلا، کانون شیوع کرونا در دنیاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار