مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آغاز برنامه تهیه پرونده ثبت ملی غذا‌ها و نان‌های محلی کرمانشاه که با گیاهان خوراکی بهاری پخت می‌شوند، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،اکرم طهماسبی مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اقلیم کوهستانی کرمانشاه، گفت : این شرایط آب و هوایی و چشمه سار‌های جوشان در استان باعث شده تا هرساله در فصل بهار رویش گیاهان خوراکی و دارویی زیادی را در دشت‌ها و کوه‌های شهرستان‌های مختلف داشته باشیم.

او گفت : کنگر، زو، پیچک، سورانه، شنگ، پاغازه، گیلاخه، ریواس و قارچ از جمله این گیاهان هستند که از دیرباز بخشی از تغذیه و خوراک مردم ساکن در روستا‌ها و شهر‌های استان را به ویژه در فصل بهار تشکیل می‌دهند.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان بابیان اینکه مردم کرمانشاه با استفاده از این گیاهان خوراکی غذاها، آش‌ها و نان‌های محلی خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند، افزود: باتوجه به اینکه قدمت پخت برخی از این آش‌ها و نان‌ها بسیار طولانی بوده و به نوعی میراث معنوی برجای مانده از پیشینیان ما هستند، برای همین از سال گذشته برنامه ثبت ملی آن‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

او ادامه داد: برای تحقق این هدف در گام اول نحوه پخت آش "گیلاخه" که از گیاه گیلاخه در منطقه کرندغرب درست می‌شود را در برنامه قرار دادیم و پس از تکمیل پرونده آن را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم تا در شورای ثبت آثار ملی وزارتخانه مورد داوری قرار گرفته و به ثبت ملی برسد.

طهماسبی افزود: درحال حاضر هم باتوجه به شروع فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی در نظر داریم تا با فیلمبرداری از محل رویش، تهیه و نحوه پخت خورشت کنگر و نان پیچک و کلانه، پرونده آن‌ها را برای ثبت ملی آماده کرده و به وزارتخانه ارسال کنیم.

او بابیان اینکه ثبت ملی سایر غذا‌ها و خوراکی‌های محلی هم که با گیاهان بهاری پخت می‌شوند در دستورکار قرار گرفته، افزود: هرچند ممکن است غذا‌هایی که با گیاهان خوراکی در کرمانشاه پخت می‌شود در استان‌های همجوار هم آن‌ها را داشته باشیم، اما نحوه پخت آن‌ها در هر منطقه متفاوت است و از این نظر مشکلی برای ثبت ملی آن‌ها نداریم .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.