معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اقدامات لازم جهت فرآورده‌های رانیتیدین به دلیل وجود ترکیباتی مضر در استان صورت گرفته است.

فرآورده‌های رانیتیدین از استان بوشهر جمع‌آوری می‌شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر یحیی رضایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: با بررسی‌های معتبر بین‌المللی و داخلی، آزمایشگاهی در کل دنیا به یک جمع‌بندی کلی رسیدند و آن جمع‌آوری فرآورده‌های رانیتیدین از سطح عرضه بود.

او ادامه داد: با توجه به نتایج آزمایشگاهی مشخص شده است، در طول زمان مصرف این فرآورده سطوح پایینی از ناخالصی نیتروزامین بنام NDMA به وجود می‌آورد که مصرف طولانی مدت آن برای سلامتی مضر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه عنوان کرد: در نامه‌ای رسمی، در خصوص جمع‌آوری رانیتیدین به تمامی داروخانه‌های خصوصی و دولتی و تمامی مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی همچنین سازمان نظام پزشکی استان به منظور اطلاع رسانی به جامعه پزشکی جهت تجویز نکردن داروی نام‌برده، اقدام شده است.

دکتر رضایی تأکید کرد: تمامی مراکز عرضه این دارو از زمان دریافت نامه این معاونت ملزم به جمع‌آوری و نفروختن این دارو به بیماران هستند.

او ادامه داد: دبین ترتیب رانیتیدین همیشه از چرخه توزیع در بازار دارویی حذف شده‌ است و شرکت‌های پخش موظف به برگشت تمامی فرآورده‌ها از همه مراکز توزیع دارو هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در صورت مشاهده فروش در داروخانه، این معاونت با داروخانه متخلف طبق قوانین و ضوابط برخورد خواهد کرد.

دکتر رضایی عنوان کرد: دارو‌های مختلفی وجود دارد که با بلوکه کردن گیرنده H۲ و یا مکانیسم‌های دیگر در بدن مانع از ترشح بیش از حد اسید در دستگاه گوارش و جلوگیری از ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به فاموتیدین، سایمیتیدین، امی پرازول، اس امپرازول، پنتوپرازول و دارو‌هایی از این قبیل اشاره کرد.

او گفت: به تمامی مصرف‌کنندگان رانیتیدین توصیه می‌شود در صورت مصرف رانتیدین ضمن قطع دارو با پزشک معالج خود برای استفاده از داروی جایگیزین مشورت کرده و از مصرف خودسرانه دارو جایگزین پرهیز کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: هم استانی‌های عزیز می‌توانند درصورت مشاهده فروش داروی رانیتیدین از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ به این معاونت شکایت خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/ م

برچسب ها: دارو ، رانیتیدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.