استاندار فارس، جهاددانشگاهی را نهادی خوش فکر و تاثیرگذار دانست که از ابتدای تاسیس تاکنون، اقدامات زیربنایی در زمینه‌های علمی در بخش‌های پزشکی، صنعتی و فرهنگی را اجرایی کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت‌الله رحیمی در جلسه رونمایی از سیستم ضدعفونی کننده دستگاه‌های آی تی ام، که توسط یکی از تیم‌های منش تحت پوشش جهاددانشگاهی فارس طراحی و ساخته شده است، گفت: جهاددانشگاهی در دوره‌های مختلف همواره با کاری جهادی، تهدیدها را به فرصت تبدیل و اقداماتی اثرگذار و ماندگار انجام داده است.

او با اشاره به اقدامات اجرایی شده توسط موسسه رویان جهاددانشگاهی، افزود: ایده های اجرایی شده توسط جهاددانشگاهی از سال‌های گذشته تاکنون این تشکیلات را به یک نهاد پیشرو در مباحث علمی و دانش بنیان تبدیل کرده است ، که دارای مقبولیت بالایی نزد افکار عمومی است.

رحیمی با استقبال از اقدام نوآورانه جهاددانشگاهی استان فارس در طراحی و ساخت سیستم ضدعفونی کننده دستگاه‌های آی تی ام، گفت: این اقدامات که ابتکار عمل نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی را بیشتر نمود می‌دهد، تبدیل تهدیدها به فرصت محسوب می‌شود و قطعا از آن حمایت خواهیم کرد.

استاندار فارس از لزوم همراهی بانک‌ها و دیگر سازمان‌ها و نهادهایی که استفاده از این سیستم برای آنها ضرورت دارد را یادآور و متذکر شد: به حتم با توجه به نگاه علمی و مبتکرانه‌ای که وجود دارد، امکان ارتقاء و مناسب سازی این سیستم برای استفاده در اماکن مختلف وجود خواهد داشت.

فارس پیشرو در مبارزه با کروناویروس

استاندار فارس با اشاره به اقدامات برنامه ریزی و اجرایی شده در راستای مبارزه با شیوع کروناویروس در این استان، گفت: تلاش کرده‌ایم تصمیمات را با نظر و مشورت متخصصان حوزه‌های مختلف اتخاذ کنیم.

او ادامه داد: تصمیمات و برنامه‌های اجرایی شده برای مبارزه با کروناویروس، متاثر از جلسات متعدد با حضور پزشکان متخصص و سازمان‌های نظام پزشکی، نظام پرستاری و نظام داروسازی و مدیران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان فارس بوده است.

رحیمی همراهی مردم، مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ در فارس را مطلوب و آن را عاملی اثرگذار در پیشرو بودن فارس نسبت به سایر استان‌ها در کنترل موارد ابتلا و کاهش مرگ ناشی از این بیماری قلمداد کرد.

پائین بودن آمار فوت ناشی از کووید ۱۹ در فارس

استاندار فارس خاطرنشان کرد: امروز و در حالیکه میانگین مرگ براثر بیماری کووید ۱۹ در کشور ما و بسیاری از کشور‌های جهان حدود ۶ درصد موارد ابتلای تایید شده است، در فارس این عدد حدود ۲.۱ درصد است و فارس با در نظر گرفتن نسبت وسعت و جمعیت، به لحاظ شیوع و موارد فوت در رده بیست و چهارم کشور قرار دارد.

او با اشاره به افزایش آمار تعداد مبتلایان تایید شده کووید ۱۹ در فارس طی روز‌های اخیر، تصریح کرد: افزایش آمار مبتلایان به دلیل شدت گرفتن شیوع نیست بلکه به دلیل اقدامات خوب انجام شده در زمینه افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و افزایش جامعه آماری و حجم بالاتر جامعه هدف برای نمونه گیری هاست.

اجرای طرح بیماریابی فعال در فارس

استاندار فارس با یادآوری اینکه موفقیت کره جنوبی در مبارزه با کروناویروس به دلیل اقدامات انجام شده در بیماری یابی بوده است، گفت: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری در فارس ما منتظر می ماندیم تا بیماران به سراغ سیستم بهداشتی درمانی بیایند اما اکنون جامعه هدف تغییر کرده و سیستم بهداشتی درمانی سراغ بیمار رفته و در صورت مثبت بودن آزمایش، حلقه اطراف بیمار هم کنترل می‌شود.

رحیمی، فعال شدن سیستم بیماریابی در فارس را اقدامی شایسته ارزیابی و آن را دلیل افزایش تعداد آمار موارد مثبت کووید 19 در این استان دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی در فارس عملکرد مطلوبی داشته است.

تولید موادضدعفونی کننده و ماسک

او  به ایده ها اقدامات اجرایی شده در زمینه تولید مواد ضدعفونی ، تولید ماسک و دستکش اشاره کرد و گفت: طی هفته‌های اخیر ۱۳ کارخانه با تغییر خط تولید، محصولات ضدعفونی کننده به بازار عرضه کردند که همین موضوع کاهش قیمت این محصولات را در برداشته است.

استاندار فارس گفت: در ابتدای شیوع کروناویروس، میزان توان تولید روزانه محلول و ژل ضدعفونی کننده در فارس حدود ۱۰ تن بود، اما به همت فعالان بخش صنعت، امروز به بیش از ۱۰۰ تن در روز امکان تولید داریم.

رحیمی با بیان اینکه قیمت محصولات ضدعفونی کننده در فارس نسبت به تولیدات سایر نقاط کشور به میزان قابل توجهی پائین‌تر است، گفت: در زمینه تولید ماسک نیز امروز ظرفیت تولید به بیش از ۲۰۰ هزار عدد در روز رسیده است که به مرور در بازار عرضه خواهد شد.

تدوین پروتکل‌های بهداشتی متناسب با مشاغل مختلف

استاندار فارس گفت: به حتم در روز‌های آینده که بسیاری از مشاغل فعالیت خود را از سرخواهند گرفت، به دلیل افزایش تردد‌ها و در راستای طرح فاصله گذاری هوشمند، نیاز به ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده بیشتر خواهد شد، اما با توجه به حجم تولید این محصولات، نگرانی از این بابت وجود ندارد.

او یکی دیگر از اقدامات خوب دولت را تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای مشاغل مختلف اعلام و اضافه کرد: در استان فارس چک لیست‌هایی از این پروتکل‌ها و متناسب با مشاغل مختلف تهیه شده و تیم‌های بازرسی و نظارت برای بررسی وضعیت اجرای این پروتکل‌ها مشخص شده است.

استاندار فارس با اشاره به اینکه بعد از فعال شدن صنوف مختلف، مفاد پروتکل‌ها براساس چک لیست‌ها توسط بازرسان به شکل منظم بررسی خواهد شد، گفت: صنوفی که در رعایت پروتکل‌ها ضعیف عمل کنند ابتدا با تذکر اتحادیه مربوطه و در صورت تداوم موضوع با ارجاع به دستگاه قضایی مواجه خواهند شد.

او از لزوم تدوین راهکار‌ها و پروتکل‌های مناسب برای اجرا در سیستم حمل و نقل عمومی بعد از فعال شدن این ناوگان نیز گفت و اضافه کرد: باید به تناسب، ابتکاراتی را برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس و مترو و تاکسی‌ها، پیش بینی و عملیاتی کنیم.

تلاش برای تولید واکسن کووید ۱۹ در فارس

استاندار فارس یکی از اقدامات درخور توجه را فعال شدن تیم تخصصی برای تولید واکسن کووید ۱۹ در دانشگاه شیراز اعلام و خاطرنشان کرد: از روز‌های ابتدایی شیوع کروناویروس، مرکز ویروس شناسی دانشگاه شیراز با همکاری متخصصان کار پژوهشی خود را برای تولید واکسن کووید ۱۹ آغاز کرده است.

رحیمی گفت: خوشبختانه نتایج خوبی از تحقیقات کسب شده و امیدواریم که در آینده نزدیک اخبار خوبی را از اقدامات تاثیرگذار در راستای تولید واکسن در فارس داشته باشیم.

او با اشاره به مشارکت تمام نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف جامعه در مبارزه با کروناویروس، همراهی بسیج، سپاه، تشکل‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و گروه‌های مردمی در فعالیت‌های موثر بر کنترل شیوع و مبارزه با این بیماری را بسیار مطلوب توصیف کرد.

رحیمی با بیان اینکه ارتش نیز مشارکت فعالانه و مطلوبی در این زمینه داشته است، همراهی در ایجاد مرکز قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا و ورود به اقدامات علمی و پژوهشی برای درمان بیماری کووید ۱۹ را توسط این مجموعه یادآور شد.

استاندار فارس گفت: مجموعه ارتش اقدامات خوبی در زمینه استفاده از فرآیند یونیزاسیون برای تولید مواد ضد ویروس و پیشگیری و درمان کووید ۱۹ انجام داده است که مراحل آزمایش را طی می‌کند وی همچنین افزود: نیروی انتظامی نیز با دقت نظر و همراهی و نظارت بر اجرای صحیح پروتکل‌ها و کنترل‌های لازم به نحو احسنت عمل نمود که شایسته تقدیر و تشکر می‌باشد.

رحیمی با اشاره به قدردانی مقام معظم رهبری از اقدامات نیک اندیشانه مردم شیراز و فارس در روز‌های شیوع کروناویروس، گفت: فرهنگ مردم شیراز و فارس همواره با مهربانی و نیک اندیشی و نیکوکاری عجین بوده است.

استاندار فارس گفت: اقدامات شاخصی که مردم خوب این استان به خصوص شیراز در روز‌های ابتدایی شیوع این ویروس منحوس در زمینه بخشیدن اجاره بهای املاک مسکونی یا تجاری خود انجام دادند و سایر نیک اندیشی‌ها که موجب خرسندی رهبر معظم انقلاب و قدردانی ایشان شد، مایه مباهات بوده و قطعا بهترین مشوق برای تداوم چنین اقداماتی است.

رحیمی بیان کرد: در این زمینه با هماهنگی و نظر نماینده محترم، ولی فقیه در استان کارگروهی تحت عنوان انجام اقدامات خیرخواهانه برای کسانی که در این ایام دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شده اند، تشکیل خواهد شد تا پس از جمع‌آوری کمک‌های خیرین و نیک اندیشان، با شناسایی نیازمندان، این کمک‌ها به شکلی مناسب توزیع شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس هم تولید دستگاه ضدعفونی سیستم‌های الکترونیکی توسط یکی از تیم‌های منش این نهاد انقلابی را گامی عملی در مسیر تحقق جهش تولید، در فضای کنونی که جهان به واسطه شیوع کروناویروس در رکود اقتصادی بسر می‌برد، دانست.

مظاهر بابایی گفت: جهاددانشگاهی در سطح کشور و استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس، اقداماتی را در دستور کار قرار داده و به فراخور امکانات و شرایط موجود، گام‌هایی را برداشته است.

او با اشاره به اقدامات مختلفی که توسط واحدهای استانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور اجرایی شده و به ثمر نشسته است، گفت: در استان فارس و با تلاش یکی از تیم‌های تخصصی مجموعه نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی، طراحی سیستم ضدعفونی کننده دستگاه‌های ای تی ام، به نتیجه رسید و نمونه اولیه این دستگاه تولید شد.

بابایی با اشاره به خصوصیت‌های این دستگاه تخصصی، خاطرنشان کرد: این دستگاه که با موفقیت تست شده، سیستمی الکترومکانیکی محسوب می‌شود که قابلیت ارتقاء و مناسب سازی برای استفاده در مکان‌های مختلف نظیر جایگاه‌های عرضه سوخت، ورودی‌های سازمان‌ها و ادارات و ... را نیز دارد.

او با بیان اینکه امکان تولید انبوه این دستگاه با همکاری یکی از واحدهای تولیدی خوشنام استان فارس، بسترسازی شده است، گفت: برای شروع تولید صنعتی قطعا نیازمند حمایت کامل استانداری و همراهی سازمان‌ها، نهادها و دوایر دولتی، نیمه دولتی و خصوصی هستیم.

بابایی با یادآوری اینکه دستگاه ضدعفونی تولید شده توسط یک گروه چهار نفره از متخصصان حوزه برق و الکترونیک و با کمترین هزینه ممکن و در شرایطی که دشواری‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه وجود دارد و شرایط شیوع کروناویروس هم بر مشکلات موجود افزوده، طراحی و نمونه اولیه آن ساخته شده است، گفت: با توجه به تست موفق این دستگاه، در صورت حمایت نهادها و سازمان‌های مختلف نظیر بانک‌ها یا دارندگان جایگاه‌های سوخت و اماکنی مانند نیروگاه‌ها و کارخانه‌های دارای سیستم‌های الکترونیکی، امکان تولید صنعتی و انبوه آن وجود دارد.

او با بیان اینکه نیاز به این نمونه دستگاه‌های ضدعفونی کننده، یک نیاز مقطعی نیست و در شرایط و زمان‌های مختلف، چنین دستگاه‌هایی کاربرد دارد، گفت: دستگاه ضدعفونی کننده‌ای که قابلیت استفاده در محیط‌های مختلف را دارا باشد، در کارخانه‌های تولید موادغذایی و صنایعی که باید تولیدات استریل داشته باشند و در محیط‌هایی که سیستم‌های حساس الکترونیکی وجود دارد، کارآیی مداوم خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس از طراحی برای ساخت دستگاه ضدعفونی کننده اشیاء و محیط توسط دیگر تیم‌های تخصصی منش تحت حمایت این نهاد خبر داد و گفت: امکان نهایی کردن مراحل تولید اولیه و انجام تست و نهایی کردن کار برای ورود به مرحله تولید صنعتی و انبوه این دستگاه‌ها وجود دارد.

بابایی همچنین برای استفاده از ظرفیت واحدهای مختلف جهاددانشگاهی سراسر کشور برای تامین نیازهای مختلف جامعه در راستای تحقق جهش تولید اعلام آمادگی کرد و گفت: یکی از واحدهای جهاددانشگاهی نیز موفق به ساخت دستگاه ازن ساز ویژه ضدعفونی مراکز درمانی، بیمارستانی و صنعتی شده است.

سامانه جامع پساکرونا

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس یکی دیگر از اقدامات اجرایی شده در این نهاد را، طراحی سامانه جامع پساکرونا اعلام و خاطرنشان کرد: این طرح یک سامانه کشوری بوده و اکنون فعال است.

او با بیان اینکه سامانه یاد شده قابلیت استفاده در ایام کنونی را هم دارد، گفت: در این سامانه، امکان پوشش تمام صنوف دارای مجوز در همه بخش‌ها برای عرضه محصولات و تولیدات و خدمات در فروشگاه مجازی را دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس تاکید کرد که در آینده می‌توان امکان نظارت بر روند عرضه و تقاضای کالا و خدمات و همچنین اعمال قوانین مالیاتی و ... را نیز در این سامانه پیش بینی و اضافه کرد.

بابایی با اشاره به نامگذاری سال به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اقدامات اجرایی شده توسط واحدهای مختلف جهاددانشگاهی در کشور را گام‌هایی عملی برای تحقق منویات رهبری دانست.

براساس این گزارش، دستگاه طراحی شده توسط تیم تخصص منش تحت پوشش جهاددانشگاهی، یک دستگاه الکترومکانیکی است که هنگام ورود استفاده کننده به جایگاه ای تی ام، به واسطه وجود صفحات خازنی حساس، برای چند ثانیه صفحه کلید و مانیتور را ضدعفونی می‌کند.

این سیستم که به گفته رئیس جهاددانشگاهی فارس، مرحله تست را با موفقیت طی کرده، دارای ویژگی‌هایی است که آن را نسبت به نمونه‌های مشابه، برتری می‌بخشد؛ الکترومکانیکی بودن، صرفه جویی در مواد ضدعفونی کننده، آسیب بسیار کمتر به سیستم‌های الکترونیکی خودپرداز، استریل کامل سیستم و هزینه ساخت پائین، .... بخشی از ویژگی‌های این سیستم محسوب می‌شود.

بابایی ابراز امیدواری کرد که با همراهی مجموعه استانداری فارس و حمایت بانک‌ها و دیگر بخش‌هایی که امکان استفاده از سیستم ضدعفونی کننده طراحی و ساخته شده جهاددانشگاهی را دارند، همچنین کمک و حمایت خیرین، زمینه برای تولید انبوه و استفاده از این سیستم در تمام خودپردازهای سراسر استان فراهم شود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.