حجت گفت:با توجه به کمبود دان و افت قیمت مرغ،مرغداران تمایلی به جوجه ریزی ندارند که این امر منجر به معدوم سازی جوجه‌ها شد.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبرداد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی افزود: طی یک ماه اخیر مرغداران از محل فروش مرغ متضرر شدند که این موضوع در کنار عدم ارسال نهاده توسط بخش خصوصی موجب شد تا مرغداران تمایلی به جوجه ریزی نداشته باشند.

حجت کاهش انگیزه مرغداران به امر جوجه ریزی را دلیل اصلی افت قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: عدم تامین نهاده‌های دامی از سوی واردکنندگان و کمبود دان در واحد‌های مرغداری موجب شد تا شاهد معدوم سازی جوجه‌های تولیدی باشیم که این موضوع ضربه مهلکی به اقتصاد ملی و صنعت مرغداری کشور وارد می‌کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام هفته گذشته مقداری ذرت و کنجاله سویا اعلام کرد که همین امر موجب شد بازار از این گرفتاری حاد خارج شود.

وی با اشاره به اینکه پشتیبانی امور دام قادر به تامین نهاده مورد نیاز مرغداران نیست، بیان کرد: با توجه به حجم ذخایر پشتیبانی امور دام، تامین این میزان نهاده کار سختی است که اگر برنامه ریزی برای تامین صورت نگیرد، شاهد افت قیمت و بی انگیزگی تولیدکنندگان هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام در جلسه اخیر اعلام کردند که مرغ با سایز ۱.۸۰۰ تا ۲.۲۰۰ گرم خریداری کنند که امیدواریم هر چه سریع‌تر این موضوع را به استان‌ها ارسال کنند چرا که با عملیاتی شدن این کار و افزایش قیمت مرغ از معدوم سازی جوجه‌های یکروزه جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به راهکار‌های جلوگیری از زیان‌ مرغداران بیان کرد: با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در صنعت طیور پیشنهاد داده ایم که برای جلوگیری از زیان مرغداران و رساندن قیمت مرغ به نرخ منطقی، بخشی از یارانه کرونا به خرید کالا‌هایی همچون مرغ اختصاص یابد چرا که با این اقدام دولت علاوه بر کاهش ذخایر پشتیبانی امور دام و کمک به ظرفیت‌ها برای خرید مجدد شاهد افزایش کشش و رشد منطقی قیمت در بازار هستیم، ضمن آنکه تخصیص ارز به واردکننده برای ترخیص نهاده‌های دامی بخشی از نگرانی تولیدکنندگان را مرتفع کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگانی که اقدام به معدوم سازی جوجه‌های تولیدی کردند، کل این میزان را زیان کردند و در صورت فروش با نرخ ۵۰۰ تومان، ۲ هزار تومان متضرر شدند.

حجت با اشاره به اینکه مصرف مرغ ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، بیان کرد: در ایام عادی ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مصارف خانگی و رستوران‌ها را شامل می‌شود، اما در شرایط فعلی به سبب شیوع ویروس کرونا و ایجاد تعادل در بازار مرغ، میزان جوجه ریزی باید به ۷۵ میلیون قطعه برنامه ریزی شود، در غیر این صورت بحران فعلی مرغداران تداوم دارد.

به گفته حجت، با توجه به تسهیل در عرضه نهاده طی چند روز اخیر و آغاز خرید پشتیبانی امور دام و جمع آوری مرغ سایز از ابتدای امسال تا حدودی از فشار مرغداران طی ۱۰ روز اخیر کاسته است که با استمرار این روند بازار به تعادل خواهد رسید.

وی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار مرغ اظهار کرد: با توجه به اظهار نظر مسئولان مبنی بر تاثیر ویروس کرونا بر کاهش مصرف و قیمت مرغ انتظار می‌رود که در امر جوجه ریزی مدیریت صورت گیرد تا روند فعلی افت قیمت در بازار استمرار نیابد.

به گفته وی، با توجه به افزایش هزینه‌های اجتناب ناپذیر کارگری و حمل و نقل در بخش مرغداری نیاز است که دولت همانند خرید تضمینی محصولات کشاورزی حداکثر تا پایان فروردین قیمت مرغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ اعلام شود تا تولیدکننده تکلیف خود را بدانند که با چه قیمتی محصول خود را عرضه کنند.

وی با انتقاد از روند توزیع دان گفت: مسئولان امر ابلاغ کردند دان تا سن ۴۲ روزگی به مرغ تعلق بگیرد، در حالیکه به سبب بحث نبود کشش بازار باید تبصره‌ای قائل شوند چرا که مرغ‌ها به خودخوری و نوک زدن روی آوردند.

حجت ادامه داد: تازمانیکه مرغ به علت نبود تقاضا در بازار فروش نرود، باید توزیع دان به مرغ با سن بالای ۴۲ روز تعلق بگیرد، در غیر این صورت مرغ‌ها به خودی خود تلف می‌شوند که این امر صنعت مرغداری را دچار بحران می‌کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری و نوسان نرخ نهاده‌ها انتظار می‌رود که مسئولان تنظیم بازار هر چه سریع‌تر قیمت واقعی مرغ را اعلام کنند، در غیر این صورت بلاتکلیفی صنعت ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان درباره تاثیر شیوع کرونا بر بازار مرغ تصریح کرد: با توجه به رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی جوجه ریزی در ایام‌ پایانی سال نسبت به دیگر ماه‌های عادی سال، شیوع ویروس کرونا و لغو سفر‌ها و تعطیلی تالار‌های پذیرایی منجر به افت قیمت مرغ در بازار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار