در روزهای کرونایی از بیماران روان غافل نباشیم

یک متخصص روانشناسی گفت: بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در رده گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند که به دلیل افزایش استرس باید توجه بیشتری به آن‌ها صورت بگیرد.

حمید خاکباز متخصص روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بیماران روان گفت: اسکیزوفرنی نوعی بیماری است که شناخت، عواطف، ادراک و سایر ابعاد یک فرد را درگیر می‌کند. یکی از علائم این بیماری قطع ارتباط با واقعیت محسوب می‌شود که گروهی از این بیماران ممکن است در منزل، گروهی دیگر در بخش‌های روانپزشکی بیمارستان و گروه سوم در مراکز نگهداری توانبخشی و آسایشگاه‌ها بستری باشند. در واقع ویروس کرونا یک چالش جدید برای این بیماران و کادر درمانی ایجاد کرده است.

او درادامه افزود: بیمارانی که در بیمارستان‌ها و مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند به دلیل زندگی جمعی و گروهی با مسائل و مشکلات جدید رو به رو هستند. بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است درگیر توهمات خود باشند؛ زیرا با واقعیت و موقعیت بیرون قطع ارتباط کرده اند. از طرفی با شیوع کووید ۱۹ و رو به رو شدن با این موضوع میزان استرس و نگرانی آن‌ها را افزایش پیدا می کند. استرسی که بیماران روان تجربه می‌کنند با سایر افراد قابل مقایسه نیست؛ بنابراین لازم است تا آموزش‌های لازم توسط کادر درمان به این افراد ارائه شود.

متخصص روانشناسی بیان کرد:به دلیل زندگی جمعی این افراد و مشترک بودن بعضی منابع مانند محل خواب، حمام و سرویس بهداشتی باید اطلاعات لازم مربوط به خدمات بهداشت و درمان توسط کادر درمان به صورت کامل انجام شود. اقدامات صحیح ایمنی و میزان فاصله افراد با یکدیگر از نکات قابل توجه محسوب می‌شوند.

خاکباز مطرح کرد:حدود ۷۰ درصد بیماران روان سیگار مصرف می‌کنند که این مصرف ، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. در واقع این بیماران در رده گروه پرخطر قرار دارند که کمترین توجه به آن‌ها می‌شود. بیماران روان به طور معمول از مراجعه به بیمارستان خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند در منزل و توسط خانواده تحت مراقبت و درمان باشند؛ اما در این شرایط که صحبت از کرونا می‌شود، به دلیل آسیب پذیر بودن ممکن است به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند.

حمید خاکباز در ادامه بیان کرد:این بیماران علاوه بر اینکه برچسب اختلال روان را دریافت کرده اند؛ ممکن است برچسب ابتلا به کرونا را در ذهن خود تجسم کنند و این فشار روانی بسیار خطرناک است و می‌تواند وضعیت روانشناختی آن هارا وخیم‌تر کند. البته بعضی فعالیت‌ها مانند جلسات گروهی و ورزش دسته جمعی کاهش پیدا کرده است که در مقابل میزان یادگیری و مهارت اجتماعی آن هارا تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین در یک شرایط سخت و تنش زا قرار گرفته اند که در نهایت پرخاشگری و درگیری‌های شدید را مشاهده می‌کنیم.

متخصص روانشناسی مطرح کرد:باتوجه به این موضوع که از علائم این بیماران قطع ارتباط با واقعیت است، کادر درمانی باید آموزش‌های لازم را بصورت روزانه به این افراد ارائه و اصول بهداشتی و راه‌های پیشگیری از یک واقعیت با عنوان کرونا را آموزش دهند. در واقع کرونا میزان استرس این افراد را بیش از اندازه افزایش می‌دهد و این شرایط زمانی کمک مشاوران، روان پرستاران، بهیاران، روانشناسان و روانپزشکان را می‌طلبد.

ویروس کرونا: بهترین راهکار برای درمان کم خونی در روزهای کرونایی

ویروس کرونا: ۲۸ درصد مبتلایان به کرونا سوءتغذیه دارند

ویروس کرونا: چه نکاتی در مورد ویروس کرونا کاملا نادرست هستند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار