شاتون یکی از اجزای زیر کاپوت خودرو است که نقشی اساسی در خودرو ایفا می‌کند. سلامت این قطعه باید هر چند وقت یک بار بررسی بشود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  شاتون قطعه‌ای است در موتور خودرو یا پمپ سرسیلندر که پیستون خودرو را به میل لنگ نصب می‌کند. این قطعه نیروی وارد شده از پیستون را به میل لنگ خودرو منتقل می‌کند.

این قطعه از جنس فولاد ساخته می‌شود تا استحکام لازم را داشته باشد و بتواند ضربات ناشی نیروی پیستون را تحمل کند. این قطعه در عین استحکام دارای وزنی سبک است.

شاتون دارای دو سر (یکی کوچک و یکی بزرگ) و یک ساقه میانی است.

آشنایی با شاتون و وظایف آن در خودرو

قسمت سر کوچک شاتون که تشکیل یاتاقان را می‌دهد، در ارتباط با پین پیستون است. در واقع سر کوچک، با پیستون در ارتباط است. جنس این قسمت از مس یا برنج است و گفتنی است که در قسمت داخلی سر کوچک، یعنی بخشی که در ارتباط با پیستون است، آستر‌هایی قابل تعویض به نام بوش قرار دارند که باعث می‌شوند سایدگی و اصطکاک به حداقل برسد.

سر بزرگ شاتون یاتاقانی دو تکه است و میلِ میل لنگ در آن قرار می‌گیرد. این قسمت هم دارای بوش است که بر اثر کارکرد خودرو، پس از مدتی دچار سایش و اصطکاک نشود.

آشنایی با شاتون و وظایف آن در خودرو

این قطعه همانطور که گفته شد پیستون را به میل لنگ متصل می‌کند. ضروری است که چند وقت یک بار سلامت این قطعه به خصوص بوش‌های آن بررسی شود.

در صورت آسیب دیدگی بوش‌ها، آستر‌های داخلی آسیب می‌بینند و پس از مدتی اصطاک و گرمای زیاد موجب آسیب دیدگی میل لنگ شده که در این صورت هزینه‌های سنگینی برای صاحب خودرو خواهد داشت.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.