در زمان ویروس کرونا نویسندگان نامدار شیراز، پایتخت کتاب ایران دست به قلم شده و می‌نویسند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امین فقیری نویسنده‌ای که او را با رمان دهکده پر ملال می‌شناسند از قدیمی‌ها و پیشکسوتان عرصه قلم شیراز است.

او که ۷۷ سال دارد، در سال ۱۳۷۶ همراه محمود دولت‌آبادی برنده لوح زرین بهترین نویسنده بیست سال داستان‌نویسی در ایران شد و همچنان نیز مشغول خلق داستان‌های تازه است.

امین فقیری گفت: روزهایش را با خواندن کتاب و پاکنویس کار‌های گذشته می‌گذراند و عبارت (البته که) را محکم و با تشدید می‌گوید، گویی در دنیای او هیچ چیز با ارزش تر از خواندن و نوشتن نیست.

طنز می‌خوانم و دنیا را فراموش می‌کنم

او، بیان کرد: چون همه این روز‌ها کمتر حوصله و اعصاب دارند، سعی می کند طنز بخواند تا دنیا را فراموش کند.

در حال حاضر یک جلد از کتاب تاریخ طنز ایران نوشته جواد مجابی را تمام کرده و در کنار آن کتاب شوایک سرباز پاکدل اثر یاروسلاو هاشک را می‌خواند، این کتاب بسیار جالب است و می‌تواند آدمی را شاد کند.

فقیری با اشاره به توقف پخش آخرین کتابش با عنوان اسب‌هایی که با من نامهربان بودند تصریح کرد: دو روز پیش از عید این کتاب به چاپ رسید که ناشر چند نسخه از این کتاب را با عنوان عیدی برایم فرستاد، اما همه جا تعطیل شد و هنوز پخش نشده است.

نویسنده رمان پلنگ‌های کوهستان معتقد است که تاثیر اتفاقاتی از جمله شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن در آثار نویسندگان پس از مدتی نمایان می‌شود.

فقیری ادامه داد: هیچ وقت وسط ماجرا، چیزی نمی‌نویسم، صبر می‌کنم تا مسئله تمام شود و با خیال آسوده فکرم را عملی می‌کنم، زیرا در این موقعیت حساس هر چه بنویسم احساسی است و از جنبه هنری دور زیرا نویسندگان بزرگ در اروپا و امریکا نیز مسائل جنگ را پس از جنگ نوشته اند.

او پریشان‌خوانی را از آفت‌های مطالعه می‌داند و بر این باور است که در فرصت بوجود آمده و ماندن در خانه باید به صورت آکادمیک مطالعه کرد، یعنی موضوعی را آغاز کرد و همان را ادامه داد، زیرا از این شاخه به آن شاخه پریدن، نفعی نصیب خواننده نمی‌کند.

فقیری، از افراد خواست که به سراغ کتاب‌هایی بروند که تا کنون خوانده نشده، زیرا این کتاب‌ها همان کتاب‌هایی هستند که با افزوده شدن کتاب‌های جدید به کتابخانه، فراموش و یا قدیمی شده‌اند. 

برگ هیچ درختی، برگ زدن کتاب‌ها

صمد طاهری دیگر نویسنده اهل شیراز که متولد آبادان است و پارسال دوباره برای رمان برگ هیچ درختی بر سر زبان‌ها افتاد، و وقتش را به خواندن و نوشتن گذراند.

او خالق مجموعه داستان زخم شیر در سال ۱۳۹۶ است که در یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شایسته تقدیر شد و در بخش داستان کوتاه  دومین دوره جایزه احمد محمود نیز عنوان برگزیده را کسب کرد.

طاهری نزدیک ۱۰ ماه است که روی رمان جدیدی کار می‌کند و می‌گوید زمان به سرانجام رسیدن آن هنوز مشخص نیست، اما در قالب رمان کوتاه و حدود ۱۵۰ صفحه است.

نویسنده مجموعه داستان شکار شبانه که در این دوران خانه نشینی را ناگزیر می‌گذراند گفت: کتاب‌هایی هست که همیشه دوره می‌کنم مانند تاریخ بیهقی که این آثار تقویت‌کننده زبان هستند و نثر زیبای این گونه کتاب‌ها در نوشته‌ها راه می‌یابد و بر زیبانویسی اثر تاثیر می‌گذارد.

او، در حال حاضر مشغول خواندن رمانی با نام آنچه با خود حمل می‌کردند نوشته کیم اوبراین بوده که مترجم شیرازی، علی معصومی آن را ترجمه کرده است.

طاهری درباره این رمان افزود: این کتاب با رمانی  زیبا و مربوط به جنگ ویتنام بوده که در کنار آن، کتاب‌های نویسندگان ایرانی نیز فراموش نشده، و او  خود داور یکی از جشنواره‌های داستانی بود که در ۶ ماه گذشته حدود ۱۰۰ رمان ایرانی را خوانده است.

طاهری مانند امین فقیری معتقد است، رویداد همه‌گیر و جهانی شیوع بیماری کرونا از جمله حوادث گذرا است که تاثیر آنی نمی‌گذارند و سال‌ها طول می‌کشد تا در آثار نویسندگان نمایان شود.

داستان‌های حواشی جنگ بعد از سه دهه به قلم می‌آیند

او ادامه داد: ۳۰ سال از اتمام جنگ ایران و عراق می‌گذرد، اما داستان‌های حواشی این جنگ همچنان نوشته می‌شود، زیرا این حوادث در ذهن و ضمیر نویسنده رسوب می‌کند و به مرور زمان به بخش‌هایی از داستان یا رمان تبدیل می‌شود و شاید برای برخی نویسنده‌ها این چنین نباشد و عده‌ای سریع به واقعه‌ای واکنش نشان دهند، اما دست کم درباره من و بعضی دیگر از نویسندگان ضرورت گذر زمان صادق است.

هزار و یک شب از نوع موش و گربه

احمد اکبرپور را همگان با عنوان نویسنده جهانی ادبیات کودک و نوجوانان می‌شناسند که کتاب‌هایش در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی جایزه کسب کرده که آثارش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

یکی دو هفته از شیوع بیماری کرونا گذشته تا این نویسنده دارای زبان طنز به گفته خودش به شرایط عادت کند.

نویسنده داستان بلند من نوکر بابام نیستم درباره تجربه این روز‌ها افزود: اینکه مدام در خانه باشی و نگران بیرون رفتن و بیماری، اوایل دشوار بود و حتی بر ذهنیت نوشتن و خواندنم هم تاثیر می‌گذاشت، اما بعد از مدتی پذیرفتم که حادثه ای است که رخ داده و چاره‌ای نیست جز اینکه فعال شویم و روحیه بگیریم و به دیگران نیز امید دهیم.

او نوشتن داستان جدیدی را شروع کرده که هم ایده و هم نگارشش در دوران درخانه‌مانی پدید آمده و هنوز کامل نشده، اما داستانی است مبتنی بر هزار و یک شب، از نوع موش و گربه‌ای اش.

روایت موش و گربه پیر در روز‌های کرونایی

نویسنده رمان شب‌ بخیر فرمانده درباره کتاب جدیدش اضافه کرد: داستان، یک هزار و یک شب قصه گربه پیری را روایت می‌کند که می‌خواهد برای تولد نوه‌اش یک موش بگیرد، اما وقتی به غافله موش‌ها می‌زند، موش پیری نصیبش می‌شود که قصه‌گو است و در یکی از داستان‌هایش قصه کرونا را نقل می‌کند.

اکبرپور از تجربه مجازی معرفی کتاب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هم سخن گفت و آن را جذاب توصیف کرد.

قضیه از این قرار است که این نویسنده تصمیم می‌گیرد در این دوران به معرفی کتاب از طریق صفحه اینستاگرامش بپردازد که به گفته خودش بسیار پر مخاطب شده و واکنش‌های خوبی را بدنبال داشته، زیرا خانواده‌هایی که چندان کتاب‌ خوان نبود ه اند به مطالعه جذب شوند.

او درباره این حرکت گفت: با این کار انرژی دادم و انرژی بهتری هم گرفتم.

این نویسنده اهل فارس که دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک نیز هست، اظهار کرد: در این روز‌ها فرصتی داشته تا برخی کتاب‌های مرجع حوزه ادبیات کودک را مطالعه کند، کتاب‌هایی که در منابع خارجی درباره تنوع ادبیات کودک اطلاعاتی خوبی دارد  و از جمله آن‌ها کتاب بخشنده اثر لوئیس لوری بوده که دو سال بود قصد خواندنش را داشته است.

اکبرپور گفت: شرایط فعلی همه را دچار مشکل بی‌حوصلگی و افسردگی کرده، اما این مسئله برای کودکان مضاعف‌تر است، و می‌طلبد پدر و مادر‌ها در این روز‌ها هنر خود را در ارتباط با کودکانشان نشان دهند، مثل آرش کمان‌گیر آخرین تلاش‌ها را برای ارتباط‌گیری موثرتر به کار بندند و به قول سیاسیون تهدید را به فرصت تبدیل کنند و در حریم خانه بازی‌های بهتر و ارتباط تعاملی بهتری داشته باشند، کتاب بخوانند، فیلم ببینند و گفتگو کنند تا این دوران سخت که معلوم نیست کی قرار است تمام شود، به سرانجام برسد.

دور از فضای مجازی، انس با کتاب

الهام مزارعی نیز که دستی بر آتش نویسندگی برای کودکان و نوجوانان دارد، زندگی در این دوران را فرصتی برای مطالعه مجدد مطالب آموزشی و خواندن کتاب‌های داستان در حوزه کودک توصیف می‌کند.

او که تا یک روز پیش از آغاز درخانه‌مانی مشغول دفاع از پایان‌نامه بوده است، بیان کرد: این اتفاق باعث شد از خواندن کتاب‌های داستان دور بمانم، اما فرصتی پیش آمد تا مقالات مختلف و کتاب‌های داستانی را مرور کنم.

نویسنده کتاب مامان کله دودکشی که نامش در منتخب لیست کلاغ سفید فرانکفورت و لیست کتاب‌های کتابخانه مونیخ دیده می‌شود، خواندن رمان اقیانوسی در ذهن کلر وندرپول را آغاز کرده است.

او با حذف گروه‌های مجازی خود را از بازار داغ اخبار کرونایی دور کرده و افزون بر این مجموعه‌های داستان‌های ساده شده شاهنامه را برای نوجوانان با عنوان داستان‌های کامل شاهنامه فردوسی به نثر روان  مطالعه کرده است.

دو کتاب کودک در راه است

مزارعی همچنین دست به کار تکمیل دو مجموعه نیمه کاره شده که با عنوان خانواده شلوغ و پلوغ مخصوص گروه سنی کودک و داستانی فانتزی با تم طنز است و بازنویسی یک رمان با نام یک نویسنده به بزرگی یک پلنگ گاومیش یا حتی یک فیل را در دست دارم که در حال تدارک دوره‌های مجازی برای شهرستان‌های محرومی هستم که به انجمن‌های داستان و آموزش دسترسی ندارند.

نویسنده رمان دم گربه به چه درد می‌خورد، افزود: ترجیح داده است که از نگرانی مربوط به بیماری فاصله بگیرد و زمانی را به آرامش ذهنی اختصاص دهد، زیرا او اعتقاد دارد که زندگی با کرونا به داستان‌های آینده بیشتر نویسندگان جهان راه می‌یابد و این موضوع بخشی یا کل آثاری را به خود اختصاص می‌دهد.

عنوان پایتختی کتاب ایران پس از برگزاری پنج دوره از این رویداد فرهنگی به کلانشهر شیراز رسید، شهری که از گذشته و در سابقه تاریخی اذهان مردم، باعنوان پایتخت فرهنگی ایران شناخته شده، و رویداد‌های فرهنگی با روح این شهر آمیخته است.

شیراز به جز در دوره نخست این رویداد، در سه دوره گذشته در جمع راه یافتگان به مرحله نهایی پایتختی کتاب ایران بود، اما موفق نشد برترین رتبه را کسب کند.

مهم‌ترین عملکرد‌ها و برنامه‌های شیراز در دوره ششم همکاری نهاد‌های شهری در ترویج فعالیت‌‎های کتابخوانی، بازسازی قدیمی‌‏ترین کتابخانه در جنوب ایران، ایجاد‎ باغ کتاب، ایجاد کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان، ایجاد شبکه شهروندان دوستدار کتاب، اعلام فراخوان انتخاب کتاب سال فارس و برنامه ویژه مفاخر اعلام شده است.

شیراز در دوره ششم، پایتخت کتاب ایران برای سال ۱۳۹۹ شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.