دیپلمات سابق کشورمان گفت: نباید فراموش کرد که کشور‌های آسیایی در عرصه کمک رسانی به ایران گوی سبقت را از غرب ربودند.

تاثیر گذاری کمک های بشر دوستانه کشورها برای  مدیریت بحرانمحسن پاک آیین کارشناس مسائل بین الملل و دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌‍وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وقوع بلایای طبیعی از جمله زمین‌لرزه، سونامی، سیل، طوفان و بیماری معمولا در مقاطع مختلف اتفاق می‌شود و کشور‌های مختلف را با مشکل مواجه می‌کند.

او افزود: کشور‌ها هر اندازه هم در این میان، برای مبارزه با بلایای طبیعی آماده باشند باز نیاز به کمک‌های کشور‌های دوست دارند؛ بنابراین کمک رسانی به یکدیگر و تبادل استفاده از تجربیات، امری معمول در جامعه بین الملل به هنگام وقوع بلایای طبیعی است.

پاک آیین با اشاره به کمک کشور‌ها به یکدیگر، اظهار کرد: در این مواقع نقش کمک‌های بشردوستانه به کشور‌های دیگر برای مدیریت بحران بسیار تاثیرگذار است. کشور‌های جهان معمولا در هنگام سختی و وقوع بلایای طبیعی دوستان واقعی خود را می‌شناسند و با ترفند‌های خصومت آمیز دشمنان هم آشنا می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به کمک‌های کشور‌های دیگر به ایران در بحران کرونا، تصریح کرد: در دوره شیوع ویروس کرونا در ایران هم بسیاری از کشور‌های دوست و نهاد‌های بین المللی به کمک مردم ایران شتافتند و با ارسال کمک‌ها یا فروش اقلام کمیاب درمانی و بهداشتی، دوستی خود را ثابت کردند. بسیاری از کشور‌ها همچون چین و قطر و برخی نهاد‌ها همچون یونیسف حتی اقداماتی فراتر از کمک‌های پزشکی داشتند و کالا‌های مورد نظر را به ایران فروختند یا هواپیما‌های خود را برای جابجایی اتباع ایران فعال کردند.

او با اشاره به اقدامات خصمانه ایالات متحده که حتی در شرایط شیوع کرونا که بحران جهانی به وجود آورده، گفت: در عین حال کشوری مثل آمریکا که در دشمنی با ایران تمام هنجار‌های انسانی، اخلاقی و بین المللی را زیر پا گذاشته، مردم کرونا زده ایران را با تشدید تحریمها، از خرید اقلام بهداشتی، پزشکی و داروئی محروم کرد، تلاش‌های دیپلماتیک ایران در سطوح مختلف نیز برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا که با فشار‌های بین المللی علیه کاخ سفید همراه بود نیز به نتیجه نرسید. طنز ماجرای کرونا هم سرقت مدرن ماسک‌های چینی توسط آمریکا بود که باعث مکدر شدن آلمان یعنی خریدار اصلی این ماسک‌ها شد.

پاک آیین در پایان تاکید کرد: طبعا دوره کرونا تمام می‌شود و دستگاه دیپلماسی دوستان و دشمنان خود را خواهد شناخت و روابط خود را بر مبنای روابط آنان در دوره شیوع کرونا تنظیم خواهد کرد، البته نباید فراموش کرد که کشور‌های آسیایی و به خصوص همسایگان در عرصه کمک رسانی به ایران گوی سبقت را از غرب ربودند و این مولفه نیز باید در تنظیم مناسبات ایران با کشور‌های جهان ملحوظ باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار