متخصص دندانپزشکی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۲۳ فروردین روز دندانپزشک نام گرفته است، این پزشکان در سلامت دهان و دندان بسیار موثر هستند.

پزشکانی که سلامتی دهان و دندان را به ارمغان می‌آوردندحمیدرضا پوراسلامی متخصص دندانپزشکی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: امروز ۲۳ فروردین ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز دندانپزشک است بهتر است که لین روز را روز دندانپزشکی بنامیم چرا که معنای وسیع تری خواهد داشت.

او افزود: روز دندانپزشکی در واقع به معنای گرامیداشت نقش دندانپزشکان و سایر کادر دندانپزشکی همچون بهداشتکاران دهان و دندان و دستیاران دندانپزشکی در ارائه خدمات دندانپزشکی است، همان طور که می‌دانیم دهان در واقع دروازه بدن است و سلامتی دهان تاثیر مستقیمی بر سلامتی کل بدن دارد حتی بعضی افراد هم اینطور عنوان می‌کنند که دهان آینه بدن است یعنی اگر دهان و دندان سالم باشند سایر ارگان‌های بدن نیز سالم هستند.

پور اسلامی بیان داشت: امروز ثابت شده که بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر، زایمان‌های زودرس و تولد نوزادان کم وزن همه مرتبط با بیماری‌های دهان و دندان به خصوص عفونت‌های لثه است.

او تصریح کرد: پوسیدگی دندان هم به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بشر است و در واقع کنترلش به عهده دندان پزشکان و کادر دندانپزشکی است بنابراین نقش دندانپزشکان و سایر پرسنل حرفه‌ای دندانپزشکی بسیار مهم و با اهمیت است و این می‌طلبد که روز دندانپزشکی در تقویم کشور ما همچون سایر کشور‌ها قرار داده شده باشد.

پور اسلامی گفت: در جهان روز‌های دیگری هم تحت عنوان روز بهداشت دهان و روز جهانی سلامت دهان در تقویم‌ها گنجانده شده است.

او افزود: خدمت پزشکان و کادر پزشکی در مقابله با بیماری کرونا بسیار ستودنی است و دندانپزشک در کادر پزشکی هم نقش مهمی در مقابله با این بیماری دارد. بیماری کووید ۱۹ می‌دانیم که یکی از راه‌های انتقالش از ترشح مخاط دهان و بینی از فرد بیمار به افراد دیگر است و محیط دندانپزشکی محیطی است که دندانپزشک و کادر دندانپزشکی در فاصله نزدیکی با بیمار قرار دارد و با دستگاه‌هایی در دهان بیمار کار می‌کند که این دستگاه‌ها هنگام کار قطرات ریز را از مایعات دهان بیمار را به اطراف منتشر می‌کند و هر کدام از این قطرات می‌تواند ناقل و حامل ویروس کرونا باشد؛ بنابراین دندانپزشکان نقش مهمی در جلوگیری از انتقال این ویروس به خودشان و به سایر بیماران دارند و بر همین اساس دندانپزشکان کشور ما هم بر اساس یک پروتکل تعریف شده فقط و فقط در این روز‌ها ارائه خدمات و اقدامات بسیار اورژانسی می‌کنند یعنی در صورتی که بیماری درد دندان داشته باشد یا دچار ضربه به دندان‌ها شده باشد در صورتی که ناراحتی اش با دارو تسکین پیدا کند دارو تجویز می‌شود و اگر نیاز باشد علاوه بر دارو خدمت دیگری ارائه شود مثل قطع کردن عصب دندان به طور موقت و ادامه درمان پس از عادی شدن شرایط و نیز خدمات دیگری مثل پانسمان کردن دندان برداشتن پوسیدگی‌ها با وسایل دستی و گذاشتن ترمیم روی دندان این‌ها از خدماتی است که در این روز‌ها دندانپزشکان سختی کار را به جان می‌خرند و و به مردم دردمند ارائه می‌دهد.

پور اسلامی بیان داشت: در کل کار دندانپزشکیو درمان‌های دندانپزشکی درمان‌های سخت و پرهزینه‌ای هستند، نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان درمانی پر هزینه است. کار دندانپزشکی می‌طلبد که دندان پزشک از همه اجزای بدن و هوش و حواس و حس‌های خودش استفاده کند به قول معروف دندانپزشکی باید ۴ دستی انجام شود یعنی دندانپزشکی ضمن اینکه دو دست دارد باید از یک فرد ورزیده دیگری در کنار خودش به عنوان دستیار استفاده کند، دندانپزشک باید در محیط کار از امکانات و تجهیزات خوبی برخوردار باشد تا بتواند خدمت دندانپزشکی خوبی را ارائه دهد و بتواند درد دندان را که از درد‌های شایع بین مردم و جزو درد‌های بسیار آزار دهنده و تقریباً غیر قابل تحمل است را تسکین دهد و دوباره لبخند را به لب‌ها برگرداند.

او تصریح کرد: وقتی که بیماری دچار درد دندان و صدمات دندانی و دهانی می‌شود به خاطر دردی که می‌کشد از غذا خوردن دست و حرف زدن از لبخند زدن منصرف می‌شود، ولی دندانپزشک با توان علمی و هنری که دارد در واقع می‌تواند این مسائل را برطرف کند و دوباره سیستم جونده بیمار را باز توانی کند و خنده را به لب‌ها برگرداند.

پور اسلامی گفت: بنابراین دندانپزشکی یک علم و هنر است که از دیرباز به این موضوع به عنوان هنر توجه شده و در خیلی از کشور‌ها دندانپزشک در واقع هم پزشک است، هم یک مهندس و معمار و و هم هنرمند است یعنی همه این‌ها را باید یک دندانپزشک داشته باشد به خصوص در کنار همه این‌ها حس نو دوستی، انسان دوستی و مهربان بودن به سایر انسان‌ها بسیار مهم است تا بتواند خدمت خوبی را ارائه دهد و مردم را از خدمات خودش راضی نگه دارد.

او تاکید کرد: مردم عزیز ما در این روز‌های سخت همانطور که دندانپزشکان سعی کردند کمک دهند در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و دست از کار کشیدند و فقط روی آوردن به انجام درمان‌های اورژانسی، که این ویروس شیوع بیشتری پیدا نکند، مردم عزیز هم باید کمک کنند و در صورتی که واقعاً از مشکلات شدید دندانی رنج نمی‌برند درمان دندان هایشان را به بهد از اتمام این اپیدمی در کشور موکول کنند.

پور اسلامی در پایان بیان داشت: همه با هم در کنار هم و در کنار کادر پزشکی و پزشکان زحمتکش مقابله با ویروس را ادامه خواهیم داد و پشت پزشکان را خالی نخواهیم کرد و همه با هم ویروس را شکست می‌دهیم و ان شاء الله دوباره سلامتی و نشاط به جامعه باز خواهد گشت.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.