رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: ظرفیت تولید فرآوری صنایع غذایی و تبدیلی استان بیش از نیاز است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: ظرفیت تولید فرآوری صنایع غذایی و تبدیلی استان بیش از نیاز است، ظرفیت تولید بیش از ۲۷۰ درصد برای کارخانجات کمپوت و کنسرو، رب بیش از ۲۵۰ درصد، خوراک دام بیش از ۴۰۰ درصد و برای کارخانه ضبط پسته بیش از ۴۰۰ درصد است.
 

او ادامه داد: به رغم همه این آمارها، سازمان صمت همچنان مبادرت به صدور مجوز در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی می‌کند در حالی که باید مجوز‌های مربوطه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شود. متقاضیان و سرمایه‌گذاران اشراف و آشنایی کامل با مورد تقاضای خود را ندارند و باید دوره‌های مالی، اداری و آشنایی با صنعت مورد نظر خود را بگذارنند، همه این‌ها باعث می‌شود تا فرد اقدام به ایجاد بنگاه تولیدی کند که عملا در بازار هدف، اشباع شده است و با کمتر از ظرفیت خود فعالیت دارد. حالا با وجود همه این مشکلات، اگر بحرانی نیز عارض شود، تکلیف مشخص است. سرمایه‌ای که به دشواری تامین و صرف تولید شده، به چالش جدی مواجه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: مزیت نسبی تولید در شهرستان‌ها باید ملاک عمل ایجاد و احداث صنایع تبدیلی و غذایی قرار بگیرد نه تغییر قوانین و عدم ثبات در تصمیم‌گیری ها. سود پایدار تولید بین ۷ تا ۵ درصد است و کارخانجاتی که از سیستم بانکی اقدام به اخذ تسهیلات و کمک مالی با نرخ بیشتر می‌کنند، با چالش بازپرداخت بدهی‌ها مواجه هستند. در چنین شرایطی، این دستگاه‌های متولی هستند که نباید اجازه صدور مجوز در بخش‌هایی را بدهند که در آن‌ها بازار اشباع شده است. این بی توجهی ها، سرمایه‌ها را به چالش می‌کشد.

 

اورانی با اشاره به بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا، افزود: به طور مشخص، در مورد بخش صنایع غذایی و تبدیلی، شاهد بازگردانده شدن بخشی از محصولات صادراتی به دلیل بسته شدن مرز‌ها از سوی کشور‌های هدف بودیم.

او در خصوص حمایت دولت از فعالان این عرصه تصریح کرد: کمک دولت به صنایع غذایی و تبدیلی باید مشابه حمایت‌های دولت از صنعت خودرو باشد. صنایع غذایی و تبدیلی ما دارای مزیت تولید هستند و بازار خوبی در داخل و خارج کشور دارند و از این منظر باید برای آن ها، حمایت‌های ویژه اعمال شود. بعضی از بانک‌ها با توجه به قوانین مربوطه که فقط به تراز مالی و سود پایان دوره توجه دارد، شرکای خوبی برای تولیدکنندگان نیستند و عدم همراهی آن‌ها به ایجاد بدهی انباشته برای تولیدکننده، تعطیلی کارخانجات و تملک آن توسط بانک‌ها منجر می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: کمک به کارخانجات و استمهال بدهی آن‌ها در بخش‌های مختلف ریال خوب است، اما کافی نخواهد بود و باید حمایت از صنایع تبدیلی و غذایی و کمک جدی به بخش کشاورزی، به عنوان یک راهبرد اساسی مورد توجه برنامه‌ریزان کشور قرار بگیرد.

 

بخش خصوصی به وظیفه خود در برابر کرونا عمل کرده است

 

شیوع بیماری کرونا بر محدودیت‌های پیشین اقتصاد دامن زده و فعالان اقتصادی را با بحران جدی همچون از دست دادن بازار‌های هدف خود مواجه کرده است.

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد گفت: در حال حاضر بخش صنایع غذایی و تبدیلی ما در بخش‌های مختلف و به ویژه در موضوع صادرات با مشکل حادی رو به رو است. بازار‌های هدف به واسطه بسته شدن مرزها، از دست رفته اند. از سوی دیگر، یکی دیگر از مهم ترین معضلات این بخش، متوجه حوزه لجستیک و حمل و نقل است. اکنون باید برای صنایع کوچک و متوسط استان تصمیمی جدی اخذ شود چرا که زنجیره‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و به ویژه بازار و مصرف‌کننده، لازم و ملزم همدیگر هستند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه امنیت غذایی و حفظ صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است، باید یک بسته حمایتی برای این صنایع پیش بینی شود که ورود و تامین مواد اولیه مورد نیاز را نیز شامل شود. البته بعضی از واحد‌های صنایع غذایی بر اساس تعاریف جدید، توانستند خود را با شرایط تطبیق دهند، کنترل و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا اطمینان را به مصرف‌کنندگان بازگردانند.

 
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران گفت: به نظر می‌رسد که بخش خصوصی وظیفه خود را در راستای مقابله با وضعیت کنونی انجام داده، اما دغدغه‌های اقتصادی این بنگاه‌ها به ویژه در حوزه‌های مالیاتی، بانکی، تامین سرمایه در گردش و بهره‌وری فراوان هستند. دولت باید با درک صحیح از شرایط امروز کشور، حمایت‌های لازم را برای سال ۹۹ در نظر بگیرد.

شریعتی مقدم با تاکید بر حمایت دولت از فعالان اقتصادی در برابر کرونا، افزود: الزام بانک‌ها به تعدیل شیوه بازپرداخت وام‌ها و حتی افزایش دوره سررسید آن ها، بسترسازی برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از منابع مختلف، معافیت یا امکان تأخیر در پرداخت مالیات کسب و کارها، معافیت یا کاهش حق بیمه تأمین اجتماعی کارفرمایان می‌تواند بخشی از این حمایت‌ها را شامل شود.
 

 چاره‌جویی بر عهده دولت است

علیرضا بوستانی رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه عمده‌ترین چالش‌های بخش صنایع تبدیلی و غذایی را عدم امکان صادرات کالا است، گفت: این صنایع مزیت نسبی کشور محسوب می‌شوند، به این علت توسعه صنایع تبدیلی نه تنها برای مصرف داخلی بلکه برای تامین ارز ناشی از صدور مازاد مصرف داخلی طراحی شده و حتی برای آن سرمایه‎گذاری‌های گسترده‌ای از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است، اما عدم امکان صدور کالا به علت شرایط تحمیلی کنونی بر چالش‌ها و گرفتاری‌های این صنعت افزوده است.

او درباره میزان کاهش تولید یا تعطیلی کارخانه‌های این بخش، ادامه داد: گاهی در بعضی از فصول سال به دلیل کاهش عرضه مواد اولیه یا غیراقتصادی بودن قیمت آن، تولید متوقف می‌شود که امری طبیعی است. از سوی دیگر با اینکه مواد اولیه وجود دارد، اما امکان جذب آن به دلیل تصمیمات فعلی فراهم نیست و شرایط موجود ما را در تنگنای جدی قرار داده است.

رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم فکری با فعالان بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی در تصمیم‌سازی‌ها از الزامات این روز‌ها به شمار می‌رود.

بوستانی افزود: پرهیز از تصمیمات خلق الساعه و در اتاق‌های در بسته و کمک به رفع خودتحریمی‌ها، اعتقاد و اعتماد به بخش خصوصی و میدان دهی به این بخش از بهترین راهکار‌هایی است که می‌توان در دوران بحران به کار برد.
 

کرونا عامل اصلی توقف صادرات و کاهش فروش محصولات لبنی


مهدی هدایت نیا مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه صنایع تبدیلی و غذایی عدم فروش بخشی از محصولاتشان است، گفت: علی رغم اینکه شیر و سایر محصولات لبنی سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، اما بعضی تبلیغات سوء در خصوص وجود سم آفلاتوکسین باعث شد تا چند ماه پیش، سطح فروش واحد‌های تولیدی فعال در این حوزه، تا حد زیادی کاهش پیدا کند. شیوع بیماری کرونا نیز در هفته‌های اخیر، بار دیگر به این صنعت، ضربه‌ای جدی را وارد آورد. این بیماری باعث شده تا رستوران‌ها تعطیل شوند و یا فروش آن‌ها به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و همین امر بر سطح تقاضا از کارخانجات تولیدی نیز اثرگذار بوده است.

او ادامه داد: در نامه‌ای به دستگاه‌های متولی استانی، مشکلات این صنایع را متذکر شدیم و حتی استاندار نیز پیرو این بحث، مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی داشت، اما تاکنون تمام تلاش‌ها بی‌ثمر بوده است. در حال حاضر ۲۰ هزار تن از محصولات تولیدی این بخش خراسان رضوی انبار شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه خراسان رضوی گفت: به استانداری اعلام کرده ایم که اگر فکری به حال ما نشود، کارخانجاتمان را تعطیل می‌کنیم. همچنین مرز‌های آسیای میانه و عراق بسته شده و صادرات کالا‌های ما متوقف گردیده است. از سوی دیگر، بخشی از کالا‌های صادراتی استان از مرز داغستان برگشت خورده است.
 
هدایت نیا در مورد پیشنهادات ارائه شده به دولت برای مرتفع ساختن مشکلات این صنایع، افزود: اولین پیشنهاد ما این بود که دولت در قالب بسته معیشتی برای قشر آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه، محصولات لبنی را نیز بگنجاند تا از این طریق بخشی از موجودی انبار شده، کاهش پیدا کند.

او تصریح کرد: در تلاش هستیم تا مرز‌های کشور، از طریق رایزنی با کشور‌های هدف، بازگشایی شوند. مطالبه دیگر ما، اجازه صادرات شیر خشک است. همچنین میزان نرخ ارز نیمایی و دولتی افزایش یافته و مشکلات ارزی نیز بر چالش‌های ما افزون شده است. همچنین از دولت می‌خواهیم تا بخشی از علوفه و خوراک دام مورد نیاز گاوداران را تامین کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه خراسان رضوی گفت: اگر اقدامی در جهت حل این مشکلات صورت نگیرد، دیگر نمی‌توانیم شیر را از گاوداران خریداری کنیم، نهایت می‌توانیم روزانه شیر گاودار را تحویل بگیریم و به محصولات دیگری تبدیل کنیم و تحویل خود گاودار بدهیم تا به هر روشی که می‌خواهد محصول خود را به فروش برساند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.