در این مطلب دستورالعمل تهیه خورش متن جن را به شما عزیزان آموزش داده‌ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تاکنون اسم خورش متن جن را شنیده باشید. این خورش در استان گیلان به عنوان غذایی مجلسی در میهمانی‌ها و مراسمات سرو شده و یکی از پرطرفدارترین غذا‌های شمالی محسوب می‌شود. در این مطلب، به آموزش تهیه خورش متن جن پرداخته ایم.

اگر به فکر ایجاد تنوع غذایی و تست کردن مزه‌های جدید هستید به شما توصیه می‌کنیم این غذای خوشمزه را درست کنید. خورش متن جن ظاهری شبیه به خورشت فسنجان دارد و مواد اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: گوشت مرغ، قیسی، کشمش، گردو و رب انار. همانطور که ملاحظه می‌کنید وجه تمایز خورش متن جن با خورش فسنجان در استفاده از کشمش و قیسی در تهیه این خورش است که علاوه بر ایجاد طعمی متفاوت، ارزش غذایی آن را نیز افزایش می‌دهد.

کشمش مقدار زیادی آهن دارد و استفاده مداوم آن می‌تواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند. در مقایسه‌ی میزان آهن کشمش با گوشت گوساله همین کافی است که بدانید ۱۰۰ گرم کشمش حاوی ۸۸/۱ میلی گرم آهن است درحالیکه ۱۰۰ گرم گوشت گوساله ۲ الی ۴ میلی گرم آهن دارد. کشمش همچنین سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است و انرژی بدن را تامین می‌کند؛ بنابراین می‌تواند در جلوگیری از سرطان و رشد نامتعارف سلول‌ها و کنترل قند خون موثر واقع شود.

مواد لازم:
گردو ۲۰۰ گرم
سینه مرغ یک عدد
قیسی ۱۲ عدد
کشمش ۱۵۰ گرم
رب انار دو قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی سه قاشق غذاخوری
گلپر به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
پیاز داغ سه قاشق غذاخوری

طرز تهيه:
ابتدا گردو را ساييده تا كاملا نرم و يك دست شود. سپس به همراه رب انار نمك، فلفل و زردچوبه در قابلمه ريخته و با مرغ و يك استكان آب تفت مي‌دهيم تا گردو به روغن بيفتد. بعد از 15 دقيقه، دو ليوان آب سرد داخل قابلمه مي‌ريزيم و با حرارت ملايم مي‌گذاريم تا بجوشد. بعد از يك ساعت، تكه‌هاي مرغ را از قابلمه خارج كرده، پيازداغ، رب گوجه‌فرنگي قيسي و كشمش را به همراه دو ليوان آب سرد درون قابلمه مي‌ريزيم. زماني كه گردو كمي سفت شد، مرغ و گلپر را مجددا به خورش مي‌افزاييم. پس از 10 دقيقه خورش را از روي حرارت بر مي‌داريم. اين خورش در كاسه‌هاي يك نفره سرو مي‌شود.

نكته:
اين خورش براي مجالس رسمي استان گيلان تهيه مي‌شود.

منبع : sooran.com
انتهای پیام/

برچسب ها: خانه داری ، آشپزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۰۲:۵۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
چقد الکی توضیح دادی
Japan
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
این خورشت دستورش اشتباه است وگیلانیهای عزیز هم بسیار در دستور اصلی ان دست بردن این خورست در عهد قاجار وفقط برای در باری ها بوده وبه خورشت ناصری معروف بوده دستورش به این ترتیب هست مرغ سرخ شده پیاز داغ زرچوبه ورب همه را با هم در ماهتابه میچینیم قیصی والو وگردو هارا از سب قبل خیس کرده پوست انرا میکنیم ودر بقیه مواد میریزیم کمی اب قوره نمی فلفل وشکر برای چاشنی اضافه میکنیم تا خورشت جا بحوفته ونوش جان کنید
آخرین اخبار